جام جهانی فوتبال گام جدید برای تقویت روابط ایران و قطر


جام جهانی فوتبال گام جدید برای تقویت روابط ایران و قطر

کیش - ایرنا - برنامه ریزی برای پشتیبانی ایران از جام جهانی فوتبال گامی تازه برای تقویت روابط ایران و قطر در حوزه های مختلف است که می تواند آغازگر فاز جدیدی از دیپلماسی همسایگی باشد.

به گزارش ایرنا، ایران و قطر ۲ کشور دوست، برادر و همسایه هستند که همواره در تنگناها کنار هم قرار گرفته و با حمایت ها و ارایه راهکارهای مختلف به دنبال تقویت این دوستی بودند و این بار برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر بهانه ای شده که مجددا این روابط تحکیم شود.

آیت الله رئیسی رییس جمهور کشورمان در نخسین روزهای اسفند سال گذشته در قالب هیاتی بلند پایه در راستای فعال شدن دیپلماسی همسایگی به کشور قطر سفر کرد و در نتیجه این سفر ۱۴ سند همکاری بین مقام های ارشد ۲ کشور به امضا رسید.

تقویت ارتباطات حمل و نقل دریایی و هوایی و همچنین پشتیبانی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ از محورهای این اسناد همکاری بود که در راستای پیگیری نتایج این سفر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر سفری ۲ روز به جزیره کیش برنامه ریزی شد.

این جزیره روزهای یکشنبه و دو شنبه ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه میزبان این ۲ وزیر است که در روز اول این سفرها عمدتا شاهد گفت و شنود طرفین در راستای رفع مشکلات پیش روی حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل که در سال های گذشته از میان برداشتن آنها خواست هر ۲ طرف بود.

قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی که از شامگاه روز شنبه ۲۰ فروردین سفر خود به کیش را آغاز کرده است در حین ورود به این جزیره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر به منظور پیگیری نتایج سفر آیت الله رییسی به قطر و پشتیانی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر نیز ظهر روز یکشنبه با هیات همراه به جزیره کیش وارد شد و در آیین استقبال وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، بر تشکیل کارگروه پیگیری تاکیدات امیر قطر و رییس جمهور کشورمان در جریان سفر به آن کشور تاکید کرد.

وی گفت: جام جهانی از موارد مهم همکاری‌های مشترک بین ایران و قطر است که رفع موانع پیش روی این همکاری ها گسترش روابط دوجانبه بین ۲ کشور را به دنبال خواهد داشت.

جام جهانی فوتبال گام جدید برای تقویت روابط ایران و قطر

هماهنگی برای دیدار مشترک ۲ وزیر

بررسی توانمندیها و برنامه ریزی های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی، نشست هماهنگی پیش از دیدار ۲ وزیر بود که به منظور وارسی آخرین هماهنگی های صورت گرفته جهت انجام مذاکرات ۲ وزیر در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش برگزار شد.

در این نشست ابعاد مختلف همکاری های ایران در حوزه های حمل و نقل هوایی و همچنین پشتیبانی ایران از جام جهانی فوتبال اعلام شد و وزیر راه و شهرسازی در جمع‌بندی آن اظهار داشت: قطری ها به طورکامل مشتاق استفاده از ظرفیت های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ هستند و بهره مندی از این رویداد بستگی به توان ما دارد.

قاسمی در این خصوص گفت: در دیدار رییس جمهور کشورمان با امیرقطر، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی پرسش هایی در خصوص ظرفیت های اسکان ایران به ویژه استان های همجواربا قطر مطرح کرد و بخشی از این توانمندی ها توسط هیات ایران به وی اعلام شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: تمام برنامه ریزی های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جذب برخی از گردشگران و علاقه مندان تماشای بازی های این مسابقات تنها با انتخاب ایران به عنوان محل اسکان از سوی برخی مسافران به نتیجه می رسد که این مساله مستلزم همکاری کشور قطر برای معرفی ظرفیت های کشورما و تشکیل کمیته مشترک تبلیغات بین ۲ کشور است.

تایید لغو روادید بین ایران و قطر یکی از ضرورت های موفقیت ایران در پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از سوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست اعلام شد.

علی اصغر شالباف اظهار داشت: هم اکنون پیشنهاد لغو روادید از سوی این وزارتخانه به دستگاه های ذیصلاح ارایه و موافقت اولیه با آن نیز اخذ شده است اما برای اجرای آن به منظور تحقق اهداف ایران برای پشتیبانی از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر نیازمند تصویب این پیشنهاد در مراجع ذیصلاح و ابلاغ آن از سوی معاون اول رییس جمهور هستیم.

توسعه ظرفیت پروازی ایران - قطر با عاملیت ایرلاین های ۲ کشور نیز موضوعی بود که رییس سازمان هواپیمایی کشوری آن را طرح کرد و گفت: هم اکنون روزانه ۷۲ پرواز شامل ۳۶ پرواز از سوی ایران و ۳۶ پرواز از سوی قطر برقرار است که پیشنهاد می شود این ظرفیت طی همکاری های مشترک با دولت قطر افزایش یابد.

محمد محمدی بخش اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت توسعه این پروازها از مبدا فرودگاه های بین المللی موجود در استان های هرمزگان، تهران، مشهد، بوشهر، اصفهان، شیراز، خوزستان و جزیره کیش روزانه تا ۱۰۰ پرواز از طرف ایران و ۱۰۰ پرواز از طرف قطر وجود دارد.

وی یادآور شد: همچنین علاوه بر هواپیماهای مسافری ایران قابلیت به‌کارگیری ۱۱ فروند هواپیمای پهن پیکر برای حمل و جابجایی انواع بار از مبدا ایران و تمام نقاط جهان به کشور قطر را دارد و انتطار می رود در نشست های مشترک با طرف های قطری این موارد پیشنهاد و به تصویب برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم در این جلسه گفت: با توجه به زیرساخت های مناسب در هرمزگان، بوشهر و خوزستان خط مسافری دریایی از طریق این استان ها تا شهریور امسال به مقصد کشور قطر در راستای پشتیبانی از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ فعال می شود.

علی‌اکبر صفایی با بیان اینکه تمرکز اصلی این نوع حمل نقل از جزیره کیش به عنوان یکی از نقاط اصلی خواهد بود اضافه کرد: هم اکنون نیز ۲ شناور دریایی در این استان ها برای حمل و نقل و تردد ایمن مسافران بکار گرفته شده و سعی می شود این خدمت در بنادر هدف با به‌کارگیری شناورهای بیشتر تقویت شود.

توتونچی نماینده وزارت خارجه نیز در این نشست گفت: بخش دولتی برای استفاده از جام جهانی قطر پیشقدم بوده که باید زمینه حضور بخش خصوصی هم آماده شود و امکانات و تسهیلات مناسبی در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود.

رفع مشکلات مالی و بانکی، کنسولی و حمل و نقل میان ایران و قطر از سوی محمدعلی فرحناکیان مشاور وزیر نیرو از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

جام جهانی فوتبال گام جدید برای تقویت روابط ایران و قطر

اعلام آمادگی سه استاندار استان های جنوبی کشور

استانداران استان های هرمزگان، خوزستان و بوشهر از دیگر مدعوین این نشست بودند که مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: این استان با تمام زیرساخت ها و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از جمله ۱۳ فرودگاه و تمام بنادر آن به فراخور ظرفیت های باری و مسافری خود آماده پشتیبانی از رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه فاصله این استان با کشور قطر از طریق دریا ۱۲۵ تا ۲۵۰ کیلومتر است که کمترین مسیر دریایی از ایران تا کشور میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است گفت: در کنار فرودگاه های استان ، هم اکنون ۲ کشتی مسافری با ظرفیت ۴۰۰ صندلی و یک کشتی هتلی با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ صندلی، ۴۰۰ اتاق و پارکینگ ۷۰۰ دستگاه خودرو در این استان فعال است که می توان این تجهیزات را در پشتیبانی از این رویداد بکار گرفت.

استاندار خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه این استان با تولید سالانه حدود ۱۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را دارد افزود: می توانیم از این ظرفیت برای پشتیبانی جام جهانی در حوزه تامین مواد غذایی مورد نیاز آن استفاده کنیم.

صادق خلیلیان یادآور شد: با توجه به سابقه صادرات محصولات کشاورزی از خوزستان به کشور قطر و تجربه تاجران و بازرگانان این استان بدون شک می توانند در این راستان تاثیر گذار باشند و علاوه بر آن تمام زیرساخت های حمل و نقل هوایی و دریایی و همچنین خدمات اسکان هتلینگ این استان نیز از دیگر ظرفیت های همکاری در این پشتیبانی است.

جام جهانی فوتبال گام جدید برای تقویت روابط ایران و قطر

نخستین روز نشست مشترک

نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر حول محور مذاکرات پشتیبانی ایران از جام جهانی و رفع موانع حمل و نقل هوایی و دریایی بین ۲ کشور عصر دوشنبه در نخستین روز سفر بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

اما خبرنگاران در نخستین دقایق این نشت حضور داشتند و قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی در ابتدا از حضور هیات قطری همزمان با ماه مبارک رمضان و تحمل زحمت سفر به جزیره کیش تشکر کرد و گفت: آقای السلیطی همراه با دست اندرکاران برگزاری جام جهانی بعد از ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف کشور از جمله شیراز و اصفهان و شمال کشور در راستای توافقات صورت گرفته سفر می کنند.

جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر نیز با تشکر از میزبانی هیات ایرانی با بیان اینکه ایران کشور دوم من است و از سفر به آن خرسندم گفت: حامل سلام امیر قطر به ملت ایران هستم و موضوعات مهمی برای تقویت روابط ۲ دولت ایران و قطر وجود دارد و برای مذاکرات مفصل تر آماده هستیم.

در نخستین روز نشست مشترک، هیات های ایرانی و قطری پس از گفت و شنود در خصوص محورهای مختلف مذاکراتی ۲ ساعته داشتند و قرار است در دومین روز این سفر گفت و گوها برای رسیدن به یک نقطه مشترک برای امضای ۲ توافق نامه ادامه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا