چندین هزار زنبور عسل در بوکان تلف شدند


چندین هزار زنبور عسل در بوکان تلف شدند

مهاباد - ایرنا - مدیرعامل تعاونی زنبوداران بوکان گفت: استفاده از سموم نامرغوب برای سم پاشی مزارع یونجه باعث مرگ چندین هزار زنبور عسل و خسارت به بیش از 75 درصد کندوهای زنبور عسل این شهرستان شد.

زاهد مسگری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با دریافت گزارش‌های متعدد از زنبورداران مناطق مختلف بوکان مشخص شد، بیش از ۷۵ درصد جمعیت زنبور عسل در ۱۲ هزار و ۵۰۰ کندوی شهرستان تلف شده‌اند.

وی ادامه داد: استفاده از سم نامرغوب برای سم پاشی اراضی کشاورزی به ویژه یونجه در این شهرستان موجب شده، بوی حاصل از آن و تماس زنبورها با گیاه یونجه آنها را از بین ببرد.

مدیرعامل تعاونی زنبوداران بوکان با بیان اینکه این سم توصیه شده کارشناسان بوده است، اظهار کرد: سم‌های استفاده شده در این مزارع از طریق جهاد کشاورزی و منابع مجوز دار در اختیار کشاورزان قرار گرفته و متاسفانه موجب خسارت مالی فراوانی به زنبورداران شده است.

مسگری با اشاره به اینکه انتظار داریم علت این حادثه بررسی و زیان وارد شده بر زنبوداران جبران شود، گفت: انتظار است مسوولان مربوطه وام کم بهره و زود بازده را برای جبران خسارات زنبور داران قرار دهند.

وی ادامه داد: در چنین مواقعی کشاورزان و زنبور داران باید تعامل بیشتری داشته باشند تا زنبورداران کمتر دچار خساات شوند.

مدیرعامل تعاونی زنبوداران بوکان اضافه کرد: بهترین موقع سم پاشی مزارع علیه آفت هنگام غروب آفتاب زمانی که زنبورها به کندو باز می گردند، است.

به گزارش ایرنا، تعاونی زنبوداران بوکان در سال ۱۳۶۱ تاسیس شد ولی به دلیل عدم فعالیت مدنی غیر فعال شد و دوباره در سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرد و در حال حاضر ۱۵۰ عضو فعال دارد.

دو روز پیش هم استفاده از سم‌های نامرغوب در مزارع کشاورزی شهرستان مهاباد باعث مرگ چند هزار زنبور عسل و خسارت جدی به زنبورداران این شهرستان شده بود.

بوکان با داشتن ۱۸ هزار کندو و تولید بیش از ۱۱۰ تن عسل مرغوب و باکیفیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل