مشاهده تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی استرسی ایجاد نمی کند


مشاهده تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی استرسی ایجاد نمی کند

قشم - ایرنا - رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: مشاهده پدیده طبیعی تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی از سوی گردشگران نوروزی در سواحل روستای شیب دراز این جزیره هیچ گونه استرسی برای این زیستمند دریایی ایجاد نمی کند.

صادق رستمی شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیح انتشار فیلمی در شبکه های اجتماعی در روز چهارم فروردین ۱۴۰۱ مبنی بر ازدحام و حمله ور شدن تعدادی از گردشگران نوروزی برای فیلم برداری از یک قطعه لاک پشت منقار عقابی در ساحل ماسه ای شیب دراز جزیره قشم، اظهار داشت: حفاظت از تخم لاک پشت های منقار عقابی از سال ۱۳۸۲ با حمایت همه جانبه سازمان منطقه آزاد قشم و با کمک جوامع محلی روستای شیب دراز آغاز شده است.

وی ادامه داد: مهاجرت هر ساله این آبزی به آب های داخلی به منظور تخم گذاری در سواحل ماسه ای روستای شیب دراز و جزایر هنگام و لارک از نیمه دو اسفندماه آغاز و تا پایان خردادماه ادامه دارد که هر ساله بیشترین رکورد تخم گذاری لاک پشت های منقار عقابی در روستای شیب دراز ثبت می شود، از این رو سایت ساحل ماسه ای شیب دراز قبل از ورود این زیستمند دریایی با کمک علاقمندان به محیط زیست از پسماندهای ساحل کاملا پاک سازی می شود.

مشاهده تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی استرسی ایجاد نمی کند

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد قشم هر ساله برای حفاظت از این گونه کمیاب و در حال انقراض حمایت های ارزشمندی انجام می دهد و همچنین با به کارگیری افراد آموزش دیده روستای شیب دراز در یک بازده زمانی (پنج ماهه) از آغاز فصل تخم گذاری تا پایان فصل نوزاد آوری این لاک پشت ها این افراد به صورت شیفت در گردش از سایت یادشده با نظارت کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه آزاد و اداره محیط زیست شهرستان قشم حفاظت و مراقبت می کنند.

رستمی توضیح داد: با توجه به اینکه یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم در این ایام تخم گذاری لاک پشت های منقار عقابی است که به صورت گسترده در رسانه ملی تبلیغ شده است، در آغاز سال جاری استقبال بی سابقه ای از سوی گردشگران و میهمانان نوروزی از جاذبه های طبیعی جزیره قشم به ویژه ژئو سایت تخم گذاری لاک پشت های منقار عقابی روستای شیب دراز، موجب حضور شمار زیادی از آنان برای مشاهده پدیده طبیعی تخم گذاری این زیستمند دریایی در این روستا شده است.

مشاهده تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی استرسی ایجاد نمی کند

وی با بیان اینکه برای مشاهده از تخم گذاری لاک پشت های منقار عقابی در روستای یادشده گردشگران با ضوابط خاص زیست محیطی در این محل حضور پیدا می کنند، اظهار داشت: با شروع فصل تخم گذاری تعدادی از افراد با تجربه و آموزش دیده روستای شیب دراز گردشگران را با فاصله مناسب به محل تخم گذاری این لاک پشت ها هدایت می کنند تا با این عمل محیطی آرام و دور از استرس های محیطی را برای ورود لاک پشت فراهم کنند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: بعد از ورود لاک پشت به ساحل و احساس امنیت و آرامش و کندن چاله شروع توسط این زیستمند دریایی لاک پشت مشغول تخم گذاری می شود که در آخرین دقایق تخم گذاری لاک پشت نگهبانان سایت با توجه به شناخت رفتار شناسی لاک پشت با رعایت فاصله و جلوگیری از تنش ها و استرس های محیطی افرادی که علاقه مند به تماشای این جاذبه طبیعی و ثبت این لحظات زیبا و بی نظیر را دارند این امکان را با کم ترین آزار و اذیت به آبزی فراهم می کنند.

مشاهده تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی استرسی ایجاد نمی کند


پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) که یکی از ۲ گونه لاک پشت آبی تخم گذار در ایران بوده و در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد، سه تا چهار سال یک بار در یک تا سه مرحله (به فاصله ۲ هفته) برای تخم گذاری به زادگاه خود بازگشته و هر لاک پشت مادر بین ۴۰ تا ۱۵۰ تخم می گذارد.

تخم گذاری پوزه عقابی ها به طور معمول تا پایان اردیبهشت ماه در ساحل روستای شیب دراز که یکی از ژئوسایت های ژئوپارک قشم است، ادامه می یابد.

لاک پشت پوزه عقابی جزو هفت گونه لاک پشت دریایی جهان است که همه ساله از طریق آب های آزاد وارد خلیج فارس شده و در سایت ۶۰ هکتاری شیب دراز در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم گذاری می کند.

پوزه این لاک پشت ها برای بیرون کشیدن غذا (اسفنج های دریایی) از لا به لای مرجان ها به شکل منقار عقاب درآمده و از این رو به لای پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است؛ میانگین وزن هر لاک پشت بالغ حدود ۴۰ کیلوگرم می باشد و طول آن نیز به بیش از ۷۰ سانتی متر می رسد.

محل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی بهمن ۱۳۹۰ با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی به ثبت ملی رسید.

طرح حفاظتی این گونه از سال ۸۱ با حمایت اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، همکاری JEF/SGP (برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی) و گروهی از جامعه محلی به نام ناطوران خمیس در حال اجراست که در سال ۸۴ به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور و در سال ۸۸ به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ریخت و قیافه سحر قریشی در خیابانهای نیویورک آمریکا