خانه‌های مسافر غیرمجاز؛ زخمی بر پیکر کیش


خانه‌های مسافر غیرمجاز؛ زخمی بر پیکر کیش

کیش - ایرنا - خانه‌های شبانه، خانه‌های مسافر غیرمجاز یا همان سوئیت‌های اجاره‌ای در سایت‌های تبلیغاتی چندی است با تبدیل به مامنی برای سودجویان، همچون زخمی بر پیکر گردشگری کیش نشسته است.

به گزارش ایرنا، جزیره کیش همواره یکی از نقاط گردشگر پذیر کشور بوده و همه ساله در ایام نوروز شاهد حضور گسترده مسافران از اقصی نقاط ایران است و به واسطه آب و هوای گرم و مرطوب و همچنین ضوابط پذیرش مسافر، محل اقامت در آن یکی از الزامات سفر به این جزیره است.

هم اکنون این جزیره با ۳۰ نوع خدمت یکی از بهترین مناطق گردشگری کشور بوده و چهارمین شهر پر مسافر غرب آسیا محسوب می شود و ۱۳ روز ایام تعطیلات نوروز شاهد حضور ۱۵۵ هزار نفر گردشگر بود و تمهیدات اندیشیده شده توسط ستاد نوروزی اسکان مسافران در ۲ بخش هتل ها و کمپ های چادری انجام شد.

اما در این بین بسیاری از مسافران راه سومی هم برای اقامت خود در جزیره کیش انتخاب می کنند که در بیشتر نقاط کشور به عنوان سوئیت های اجاره و یا خانه مسفرها از آن یاد می شود که به گفته نهادها و دستگاه های نظارتی فعالیت هیچ کدام از آنها در این جزیره قانونی نیست.

به همین خاطر در محافل اداری از این خانه ها به عنوان خانه های شبانه یاد می شود و در سال های گذشته بحث ساماندهی آنها همواره یکی از موارد پربحث بوده و علی رغم پیگیری های متعدد و بروز برخی آسیب های اجتماعی بحث ساماندهی آنها همچنان بی نتیجه مانده است.

فعالیت خانه های شبانه در جزیره کیش به صورت غیر قانونی با عنوان سوئیت های اجاره ای در سایت ها و نرم افزارهای تبلیغاتی و بازاریابی باعث شده برخی از سودجویان به فکر کلاهبرداری های مالی از مسافران باشند و از این فرصت برای رسیدن به اهداف خود برسند.

خبرنگار ایرنا، به منظور چرایی استفاده از این خانه ها از سوی مسافران با چند تن از آنان به گفت و گو نشست و یکی از آنان که به همراه چند تن از اقوام خود از شهر شیراز به کیش سفر کرده است اظهار داشت: ارزان بودن قیمت کرایه خانه های شبانه نسبت به هتل از مهمترین دلایل استفاده از انها برای خانواده ما بود.

وی افزود: هرچند امکانات و خدمات ارایه شده در خانه های شبانه نسبت به هتل ها قابل مقایسه نیست و بدون شک در بسیاری از مواقع تنها می توان به عنوان یک سرپناه از آنها استفاده کرد و قیمت تمام شده سفر به جزیره را پایین اورد.

یک فرد دیگر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نبودن برخی محدودیت ها در پذیرش خانه های شبانه را از مهمترین دلایل کرایه انها اعلام کرد و گفت: برای استفاده از این خانه ها تنها کاری که لازم است باید شماره آن را سایت ها بردارید و زمان و هزینه را بدون هیچ قید و شرطی هماهنگ کنید.

اما هستند برخی از مسافرانی که علی رغم هماهنگی به صورت تلفنی و پرداخت بعیانه هنگام مراجعه به جزیره کیش آدرس خانه ای که به انها اعلام شده و یا اینکه شماره ای که با آن هماهنگ شده اند هم اکنون در دسترس نیست و یا خاموش است؛ این مسافران پس از برنامه ریزی برای سفر و مراجعه به جزیره کیش نه تنها با یک کلاهبرداری مواجه می شوند بلکه گاها ساعت ها به دنبال خانه یا هتل برای اسکان خود می گردند.

یکی از این مالباختگان به ایرنا گفت: قبل از سفر به جزیره کیش در یکی از سایت های تبلیغاتی طی تماس با شماره آگهی که عکسی از خانه را منتشر کرده بود خانه را برای سه روز هماهنگ و ۵۰ درصد هزینه ان را به یک شماره پرداخت کردم و هنگام مراجعه نه دیدم نه خبری خانه است نه شماره ای که با آن تماس گرفته ام.

وی در خصوص اعتماد خود به این فرد اظهار داشت: هنگام صحبت با فرد، او برای اطمینان خاطر ما نه تنها چند عکس دیگر ارسال کرد بلکه موقعیت مکانی آن خانه را برایمان فرستاد و اینجا متوجه شدیم که ساکنان این خانه اصلا از اجاره خانه شبانه خبر ندارد.

۱۲۰ مسافر در دام کلاهبرداران خانه شبانه ها

به گفته رییس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه کیش ، سال گذشته ۷۵ درصد پرونده های تشکیل شده در حوزه کلاهبرداری های اینترنتی در این جزیره مربوط به اجاره خانه های شبانه است افزود: در چند روز ابتدایی نوروز ۱۴۰۱ نیز ۱۲۰ فقره پرونده در این ارتباط تشکیل شده است.

سروان پوریا نژاد معصوم با اشاره به ترفند کلاهبرداران در سایت ها و نرم افزارهای مختلف تبلیغات و بازاریابی اظهار داشت: مردم و مسافران باوجود آگاهسازی و اطلاع رسانی وسیعی که در این حوزه صورت پذیرفته است با اعتماد بیجا اقدام به پرداخت بیعانه یا پول پیش از انجام معامله می کنند و اکثر آنان اسیر قیمت های ارزان و اغوا کننده ای می شوند که در برخی موارد حتی با قیمت های واقعی بسیار فاصله دارد.

وی افزود: محور اصلی کلاهبرداری جلب اعتماد است پس کلاهبرداران از هر موضوعی که موجب جلب اعتماد قربانی می شود سوء استفاده می کنند و در برخی موارد حتی کلاهبرداران اقدام به ارسال تصویر کارت ملی می کنند که البته مربوط به خود کلاهبردار نیست.

نژاد معصوم با بیان اینکه مسافرینی که قصد مسافرت به کیش را دارند حتما جهت رزرو محل اقامت از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنند اضافه کرد: کلیه پرونده های قضایی ارجاع شده به این پلیس با تمام قوا پیگیری می شود ولی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

رییس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا کیش اظهار داشت: کیشوندان و مسافران می توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir به صورت برخط، شماره ۲۱۸۳۶۷۴ به صورت تلفنی و یا به صورت حضوری در مقر این پلیس واقع در درخت سبز، صنعت یک از مشاوره و راهنمایی کارشناسان این پلیس بهره بگیرند.

خانه‌های مسافر غیرمجاز؛ زخمی بر پیکر کیش

شناسایی بیش از یک هزار و ۴۰۰ خانه مسافر غیرمجاز در کیش

رییس هیات مدیره جامعه هتل‌داران جزیره کیش در این خصوص گفت: این خانه ها که عمدتا برای رقابت ناسالم با هتل ها راه اندازی شده است و انتظار می رود سازمان منطقه آزاد کیش با همکاری دادستانی عمومی و انقلاب اقدام های مقابله ای بیشتری با این خانه ها انجام دهد.

مسیح اله صفا اظهار داشت: سال گذشته با همکاری نهادها و دستگاه های ذیصلاح در این جزیره بیش از یک هزار و ۴۰۰ خانه مسافر (خانه شبانه) شناسایی شده که فعالیت های آنها بیشترین آسیب را به اقتصاد هتلداری وارد می کند.

وی افزود: خانه های شبانه به واسطه فعالیت غیرمجاز بیشترین آسیب را به اقتصاد هتل‌داری و فعالیت های گردشگری جزیره کیش وارد می کند که با همکاری پلیس اماکن جزیره در سال گذشته ۴۷۵ مورد از این خانه ها پلمب شده اما در کمترین زمان فک پلمب شده است.

وی با بیان اینکه برخوردهای تاثیر گذار از جانب دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی با این خانه ها مورد انتظار است افزود: هم اکنون در ۵۰ هتل فعال این جزیره بیش از ۱۹ هزار تخت برای ارایه خدمات اقامتی به مسافران آماده شده و ۶۰ هتل با ظرفیت ۲۰ هزار تخت دیگر نیز در حال احداث است.

وی گفت: بدون شک در صورت راه‌اندازی ۶۰ هتل در حال احداث و ادامه فعالیت خانه های شبانه هتلداری در این جزیره مقرون به صرفه نخواهد بود و آسیب زیادی به حوزه گردشگری کیش خواهد زد و انتظار می رود جلوگیری از فعالیت این خانه ها به صورت ویژه در دستور کار سازمان منطقه آزاد باشد.

برخورد قانونی با اجاره خانه های شبانه غیر مجاز در کیش

دبیر ستاد نوروزی کیش هم در این ارتباط فعالیت خانه های شبانه بدون دریافت مجوز از سازمان منطقه آزاد کی را غیر مجاز اعلام کرد افزود: عمده موارد تبلیغات اجاره خانه های شبانه در فضای مجازی کلاهبرداری بوده و بر این اساس هماهنگی های لازم با دستگاه قضایی و دادستانی جزیره کیش بع عمل آمده است.

جواد جمالی اضافه کرد: مجوزهای لازم برای مقابله با فعالیت خانه شبانه های غیر مجاز از مراجع ذیصلاح از جمله دستگاه قضایی و دادستانی اخذ شده و برنامه ساماندهی آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: معاونت گردشگری سازمان در راستای ساماندهی خانه های شبانه، سهولت اسکان مسافران و گردشگران اقدام به ثبت نام صاحبان خانه های شبانه خواهد کرد و این افراد می توانند برای انجام فعالیت قانونی خود به بازرسی سازمان منطقه آزاد کیش مراجعه کنند.

دلایل مسافران برای استفاده از خانه های شبانه به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود اما بدون شک ساماندهی و فعالیت انها زیر چتر قانون مهمترین راهکار برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی با سر منشا این خانه ها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ پایان 37 سال انتظار مادرانه