چند خبر کوتاه از جنوب آذربایجان غربی


چند خبر کوتاه از جنوب آذربایجان غربی

مهاباد - ایرنا - اجرای عملیات خط‌کشی 150 کیلومتر از محورهای اصلی و فرعی میاندوآب و معدوم سازی یک تن انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف و نظارت بر کشتار 177 هزار مورد دام و طیور در تعطیلات نوروز در بوکان و متلاشی شدن یک شبکه بزرگ خرید و فروش سنجاب در سردشت از جمله اخبار کوتاه جنوب آذربایجان غربی است.

فرماندار ویژه میاندوآب گفت: در راستای ساماندهی محورهای مواصلاتی این شهرستان به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی، عملیات خط‌کشی ۱۵۰ کیلومتر از محورهای اصلی و فرعی اجرا شد.

علی پیام روز سه‌شنبه در جریان بازدید از محورهای مواصلاتی اصلی این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این میزان خط کشی ۱۳۰ کیلومتر را راه اصلی و ۲۰ کیلومتر را راه فرعی تشکیل می دهد که در مجموع برای اجرای آن حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: عملیات خط کشی توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای میاندوآب به منظور افزایش ایمنی محورها، هدایت وسایل نقلیه و آگاهی دادن به کاربران راه بخصوص در شب اجرا شده است.

چند خبر کوتاه از جنوب آذربایجان غربی

وی با اشاره به اینکه همچنین این اداره با هدف تفکیک باندهای رفت و برگشت در نقاط بدون جدا کننده وسط و کاهش میزان سوانح رانندگی عملیات اجرای خط کشی را در سطح محورهای این استان در دستور کار خود قرار داده‌است، افزود: این طرح در راستای ایمن‌سازی‌ محورهای شهرستان در تقاطع روستای «حاجی حسن» اجرا شده و ۲۰۰ تن آسفالت هم در رابطه با چاله‌پرکنی و لکه‌گیری معابر در این مدت به مصرف رسیده است.

وی اضافه کرد: در این راستا همچنین ایمن سازی محور روستایی "تپه‌رش" که جزو یکی از محورهای فرعی پررفت و آمد این شهرستان محسوب می شود نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، میاندوآب ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که از این میزان ۷۵ کیلومتر راه اصلی، ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی و ۲۵ کیلومتر بزرگراه است.

این شهرستان همچنین ۴۵۷ کیلومتر راه روستایی دارد که ۳۲۵ کیلومتر از آن آسفالت، ۸۰ کیلومتر نیز شوسه، ۵۲ کیلومتر خاکی و ۱۰۰ کیلومتر راه دسترسی است.

معدوم سازی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در بوکان

کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت بوکان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بیش از یک تن انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف در این شهرستان شناسایی و از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

رحیم ایزدمهر افزود: بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای با اولویت مدیریت بیماری کووید ۱۹ و با هدف کنترل بیماری‌های واگیردار و کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر در حال اجرای برنامه سلامت نوروزی هستند.

وی افزود: در چند روز گذشته از ایام تعطیلات نوروزو در راستای نظارت بر اماکن عرضه مواد غذایی ۵۲۰ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی با اولویت اماکن حساس مورد بازرسی ماموران بهداشتی قرار گرفت.

ایزدمهر با بیان اینکه ۶۸ واحد صنفی در قالب گشت مشترک با ادارات مرتبط انجام گرفته است، ادامه داد: مواد معدوم سازی شده شامل انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف از جمله کیک و پفک، مواد نوشیدنی، لبنی و پروتئنی بودندکه شناسایی و اقدام لازم به منظور حذف از چرخه مصرف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۱۷۲ مورد سنجش میزان آلودگی میزکار رستوران های سطح شهر با تجهیزات پرتابل بعمل آمده است و ضمنا پایش کلیه سامانه های آبرسانی شهری صورت گرفته که ۵۲۱ نمونه سنجش کلر باقی مانده بود که انجام گرفت.

کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت بوکان از کلیه مسافران نوروزی و همشهریان محترم درخواست می‌گردد ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی از طریق سامانه کشوری بهداشت ۱۹۰ و شماره فوریت ۰۴۴۴۶۲۳۴۰۶۶ مرکز بهداشت مراتب را اعلام تا مداخله و اقدام لازم انجام گیرد.

نظارت شرعی و بهداشتی بر ۱۷۷ هزار و ۶۲۵ مورد کشتار دام و طیور در بوکان

مدیر شبکه دامپزشکی بوکان با بیان اینکه نظارت مستمر بر ذبح شرعی دام و طیور در این شهرستان به صورت مستمر و مداوم انجام می شود گفت: هم اکنون در تمامی کشتارگاهای دام و طیور شهرستان ناظران، بر ذبح شرعی دام و طیور نظارت مستمر دارند و تاکنون در ایام تعطیلات نظارت شرعی و بهداشتی بر ۱۷۷ هزار و ۶۲۵ مورد کشتار دام و طیور در بوکان صورت گرفته است.

اسماعیل محمدیانی اظهار داشت: از مجموع کشتارهای صورت گرفته در شهرستان و در ایام تعطیل ۳۲۴ راس گاو و گوساله ،۱۵۱ راس گوسفند و بز و ۱۷۷ هزار و ۱۵۰ قطعه طیور بوده است.

وی افزود: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی ویژه ایام تعطیلات نوروز و ماه رمضان امسال نیز در قالب هماهنگی بین بخشی، برنامه عملیاتی، نظارتی و اطلاع رسانی انجام می‌شود.

محمدیانی ادامه داد: در این مدت ۴۵۸ کیلوگرم از مواد آلایشی غیر قابل مصرف از کشارگاه حذف و معدوم سازی شده و سه هزار و ۱۴۶ کیلوگرم طیور غیر قابل مصرف نیز از چرخه مصرف حذف و معدوم سازی شد.

وی از ارجاع یک مورد متخلف عرصه مواد غذایی به مراجع قضایی خبر داد و بیان کرد: در این مدت ۳۶۷ مورد بازید از مراکز عرضه مواد پروتئینی شهرستان انجام شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی بوکان گفت: با توجه به خطر انتقال بیماری‌های مختلف در اثر عرضه غیربهداشتی فرآورده‌های خام دامی، از کلیه شهروندان انتظار می رود از خرید گوشت مرغ یا قطعات ران و سینه فاقد بسته بندی، گوشت قرمز فاقد مهر دامپزشکی، گوشت از پیش چرخ شده، آلایش مرغ بدون بسته‌بندی و یا فرآورده‌های خام دامی دارای بسته‌بندی با برچسب مخدوش خودداری کرده و هنگام خرید موارد بسته‌بندی به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه کنند.

وی همچنین اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف می توانند مراتب را با ستاد اجرایی نظارت بهداشتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان در اداره دامپزشکی شهرستان بوکان با شماره تماس ۰۴۴۴۶۲۳۴۴۰۰ و ۰۴۴۴۶۲۳۴۴۳۵ اطلاع داده تا برخورد قانونی و لازم در این زمینه صورت پذیرد.

یک شبکه بزرگ خرید و فروش سنجاب در سردشت متلاشی شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: با همکاری پلیس آگاهی و تلاش یگان های حفاظت محیط زیست این شهرستان و استان کردستان، یک شبکه بزرگ خرید و فروش غیرقانونی سنجاب ایرانی کشف و متلاشی شد.

خالد بایزیدی اظهار کرد: اعضای این شبکه با زنده گیری این گونه مهم و با ارزش از سنجاب در جنگل های سردشت، قصد فروش در فضای مجازی و انتقال آن به سایر نقاط کشور را داشتند که با دستگیری سردسته شبکه، موفق به این عمل مجرمانه خود نشدند.

وی ادامه داد: در یک ماموریت منسجم و یکپارچه، ۳۲ بطانه بچه سنجاب ایرانی از اعضای این شبکه کشف و در این راستا یک نفر دستگیر و یک دستگاه خودرو نیز توقیف شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت بیان کرد: براساس اعترافات متهم، دیگر اعضای این شبکه نیز شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

بایزیدی با اشاره به نحوه نگهداری و رهاسازی سنجاب ها در دامن طبیعت، اضافه کرد: تا زمان رشد کامل این سنجاب‌ها ، آنها به مدت یک ماه نگهداری خواهند شد و سپس در دامن طبیعت رهاسازی می شوند.

وی اضافه کرد: سنجاب ایرانی گونه ای از جوندگان پستاندار با ارزش حفاظتی بالاست که زیستگاه اصلی آن جنگل های زاگرس است و نقش مهمی در رویش و حفظ جنگل های بلوط به دلیل مخفی کردن بذر بلوط به عنوان غذای زمستانه‌اش دارد.

بایزیدی گفت: زنده گیری و انتقال سنجاب ها به شهرهای بزرگ جهت کسب سود از فروش آن به عنوان حیوان خانگی، علاوه بر به خطر انداختن این گونه با ارزش، به طور غیر مستقیم به رویش و بازآفرینی جنگلهای بلوط صدمه جبران ناپذیر وارد می کند.

شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای چهار شهر، سه بخش ربط، مرکزی و وزینه با۶ دهستان و ۲۴۶ روستا و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است .

این شهرستان دارای ۹۰ هزار هکتار جنگل است که ۱۱ هزار و ۴۵۱ هکتار از آن جزو مناطق حفاظت شده است.

در این شهرستان بیش از ۲۰ گونه جانوری شناسایی و زیست می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)