دره ارغوان، بهشت رویایی گردشگران در ایلام


دره ارغوان، بهشت رویایی گردشگران در ایلام

ایلام - ایرنا - ورودی شمالی شهر ایلام پس از اتمام راه پر پیچ و خم تونل آزادی به سمت چپ، تابلو دره ارغوان با کوه های زیبا به چشم می خورد که مسیر رویایی با درختان زیبای ارغوان را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، درآمیختن رنگ های مختلف سبز و ارغوان و نمای زیبای تخته سنگ های براق که انعکاس نور خورشید را جلوگر است، زیبایی این دره را دو چندان می کند.

همان ابتدای ورودی دره، زیبایی شکوفه های صورتی و ارغوانی درختان شکوه خاصی به این منطقه بخشیده و آنرا به اوج زیبایی بکر و چشم نواز تبدیل کرده است.

وجود درختان ارغوان در اطراف جاده و لمس گلبرگ های ارغوانی از دل انگیز ترین خاطره رویایی در این دره بشمار می رود.

شمار زیادی از شهروندان ایلامی به صورت دسته جمعی در این دره زیبا در همه فصل‌ها به ویژه بهار و تابستان حضور پیدا می‌کنند و ساعات دلپذیر و به‌ یادماندنی را برای خود و خانواده شان رقم می‌زنند.

یکی دیگر از زیبایی‌های چشم نواز این دره وجود گله‌ های گوسفند دامداران بومی و عشایر منطقه است که بیشتر مواقع نظر تفرج کنندگان را به خود جلب می‌کند.

دره ارغوان یکی از مناطق حفاظت شده استان است که درختان ارغوانی آن در محدوده ۱۶۰ هکتار از این منطقه بی نظیر رویش دارند، این دره زیبا مملو از درختانی با شکوفه‌ها و برگهای ارغوانی است که در میان درخت‌های بلوط و زالزالک به گونه بسیار حیرت آوری چشم را خیره می‌کند.

بوته‌های گون، گل ها و درختان بلوط در کنار ارغوان زیبایی این دره را بیشتر کرده و موجب می شود تا در هر فصل از سال نقش زیبای خاطرات در گذر از این مسیر در ذهنت نقش ببندد.

یکی از زیبایی‌های این دره، شنیدن صدای پرندگان خوش الحان و نغمه سرایی انواع ساره‌ ها و کبک‌ها و قناری‌های زیبا است که با وجود هوای دلپذیر بهار به وجد می‌آیند و دلپذیری حضور در این دره را بیشتر می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: ارغوان درختی است از خانواده پروانه آسا و از مشخصات بارز آن این است که این درخت اول بهار می‌روید و دارای گل‌های زیبای ارغوانی نیام که از مشخصه این تیره می‌باشد و گل‌های آن زودتر از برگهای آن در می‌آید و دارای شاخه های متقابل است.

رضا احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بلندی درخت های ارغوان گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما در ایلام بیشتر به صورت درختچه ‌است.

وی افزود: برگهای ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: گلهای این درخت در اوایل بهار، در گروه های۳ تا ۶ تایی، روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ‌ها پدید می‌آیند و چون عده آنها بسیار زیاد است، منظره زیبایی به درخت می‌دهد.

احمدی اظهار داشت: مزه گل ارغوان ترش و نسبتاً مطبوع است از این رو در بعضی از کشورها گل ارغوان را همراه سالاد می‌خورند یا در بعضی از غذاها می‌ریزند.

وی افزود: ارغوان در خاکهای آهکی پرقوت بهتر رشد می‌کند و در برابر خشکی مقاوم است و به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام تاکید کرد: این دره یکی از مناطق حفاظت شده بشمار می رود اما به دلیل استقبال زیاد گردشگران جاده دسترسی آن از سال قبل بازسازی و آسفالت شده است.

احمدی از شهروندان و تفرج کنندگان خواست از روشن کردن آتش و شکستن شاخ و برگ درختان خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به اینکه بیشترین وسعت استان ایلام را عرصه های منابع طبیعی و جنگلی تشکیل می دهد در فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه هر سال طبیعت زیبا و جذاب این استان شاهد حضور گردشگرانی از مناطق مختلف کشور است.

۸۷ درصد مساحت استان ایلام را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرایط فروش اقساطی KMC X5 با تحویل 30 روزه اعلام شد + جدول اردیبهشت 1403