معاون اول رییس جمهور تأکید کرد؛ اصلاح نظام بانکی کشور


پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: معاون اول رییس جمهور با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی، از بخش های مختلف خزانه داری کل کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت ها و اقدامات این نهاد مالی قرار گرفت. به گزارش بانک مردم و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)،  دکتر محمد مخبر ظهر امروز (شنبه) در جریان این بازدید که در آخرین روز کاری سال...

کد خبر : 172932 تاریخ انتشار : 28 اسفند 1400
معاون اول رییس جمهور تأکید کرد؛ اصلاح نظام بانکی کشور
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: معاون اول رییس جمهور با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی، از بخش های مختلف خزانه داری کل کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت ها و اقدامات این نهاد مالی قرار گرفت.

به گزارش بانک مردم و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، دکتر محمد مخبر ظهر امروز (شنبه) در جریان این بازدید که در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ و در واپسین ساعات باقیمانده از فعالیت رسمی اداری در سال جاری انجام شد، از کارکنان بخش های مختلف خزانه داری کل کشور به خاطر تلاش ها و اقدامات انجام شده به ویژه در روزهای پایانی سال قدردانی کرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین پس از این بازدید در جمع معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه را از مهمترین دستگاه های اجرایی برای اداره امور مالی کشور برشمرد و گفت: خزانه در طول تاریخ همواره به عنوان امین حکومت ها مطرح بوده و اگر عملکرد این نهاد مناسب باشد شاهد بالندگی اقتصاد کشور خواهیم بود.
وی با یادآوری وضعیت کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: در زمان شروع دولت، وضعیت خزانه مناسب نبود، میزان فروش نفت پایین و درآمدهای حاصل از فروش در اختیار دولت قرار نمی گرفت.
دکتر مخبر افزود: ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در برخی استان ها نامناسب بود و شاهد آمار بالای فوتی ناشی از کرونا بودیم ضمن آنکه دشمنان از یک طرف شرکت های تولید کننده واکسن در کشور را تحریم می کردند تا به تجهیزات و مواد اولیه دسترسی نداشته باشند و از طرف دیگر از واردات واکسن به کشور نیز جلوگیری می کردند.
معاون اول رییس جمهور، افزود: ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کل سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده بود که تقریبا تمام آن ظرف چند ماه نخست سال هزینه و به اتمام رسید و به همین دلیل دولت سیزدهم در آن مقطع با مشکل کمبود منابع و اعتبارات مواجه شده بود.
وی ادامه داد: با لطف خداوند، حمایت مقام معظم رهبری و اقدامات مجاهدانه شخص رییس جمهور و سایر اعضای مجموعه دولت، توانستیم ظرف سه ماه فروش نفت را به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسانیم و ضمن آزاد کردن بخشی از دارایی های مسدود شده در کشورهای دیگر ، ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را نیز بالا ببریم.
دکتر مخبر افزود : جمهوری اسلامی ایران امروز جزو چند کشور نخست در مدیریت و کنترل بیماری کرونا است.
وی در ادامه با بیان اینکه سال آینده سالی بسیار بهتر و پربارتر خواهد بود، اظهار داشت: خوشبختانه قوای سه گانه همراهی و همکاری کامل دارند و به فضل الهی این کشتی به ساحل امن خواهد رسید.
دکتر مخبر با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه و کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی تصریح کرد: درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود و باید تلاش کنیم از خام فروشی نفت جلوگیری شود و آن را تا زنجیره های پایین به فراورده تبدیل کنیم تا به ارزش افزوده بیشتر دست یابیم.
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: دولت ها اداره کننده و بنگاه دار خوبی نیستند و باید دارایی ها به مردم واگذار شود تا چرخه سرمایه گذاری در کشور راه بیفتند.
وی اضافه کرد: درآمدهای دولت حتی اگر یک ریال هم باشد باید از مسیر خزانه وارد چرخه اداره کشور شود و حساب و کتاب آن به صورت دقیق و شفاف مشخص باشد.
دکتر مخبر ساماندهی بانک ها و اصلاح نظام بانکی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: اصلاح نظام بانکی کشور باید در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد و امیدوارم با برنامه ریزی های انجام شده شاهد بهبود و اصلاح نظام بانکی و تبلور کامل بانکداری اسلامی در کشور باشیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش های وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص برنامه های در دست اقدام جهت هوشمند سازی و الکترونیکی شدن فرایندها، گفت: تا دولت الکترونیک بصورت کامل حاکم نشود، نه از فساد جلوگیری خواهد شد و نه درآمدها و هزینه های دولت به درستی ساماندهی می شود.
وی افزود: شفاف سازی و الکترونیکی شدن امور امری ضروری در همه دستگاه های اجرایی است اما نقش و اثرگذاری آن در وزارت امور اقتصادی و دارایی بسیار پر رنگ تر از سایر دستگاه ها است چرا که می تواند موجب رضایتمندی مردم و ساماندهی سازمان هایی نظیر سازمان مالیات و گمرک شود که نقشی مهم در اقتصاد کشور دارند.
دکتر مخبر در ادامه سخنان خود بکارگیری مدیران جوان، توانمند و مسلط را از ویژگی های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: بکارگیری مدیران جوان فرصتی است تا کاستی ها و نواقص گذشته اصلاح شود البته تجربه نیز باید با دانش و توانمندی عجین شود.

68 views

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403