هشدارهای ایمنی در روزهای خانه‌تکانی


هشدارهای ایمنی در روزهای خانه‌تکانی

خانه‌تکانی اسفندماه برای استقبال از عید نوروز، سنت دیرینه ایرانیان است که باعث ایجاد روحیه شادی و طراوت در همه شهروندان می‌شود، اما بی‌توجهی به توصیه‌های ایمنی و بهداشتی، سلامت افراد را تهدید می‌کند، بنابراین شهروندان به ویژه بانوان در روزهای خانه‌تکانی پایان سال نسبت به رعایت نکات ایمنی باید توجه داشته باشند.

روح‌الله فدایی، کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری کاشان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای پاکیزگی و گردگیری خانه از نردبان دوطرفه یا چهارپایه استاندارد استفاده کرده و از سطح اتکای آن با زمین کاملاً مطمئن باشند و هنگام پاک کردن شیشه پنجره‌ها با رعایت احتیاط لازم، از ایستادن روی نرده یا قرنیز خودداری کنند.

وی افزود: از شستشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و ... که آلوده به مواد روغنی هستند با مواد سریع الاشتعال همانند بنزین باید خودداری کرد زیرا این کار می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی یا مسمومیت با گاز بنزین شود.

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری کاشان، افزود: شایع‌ترین مشکل در روزهای خانه تکانی، آسیب‌های تنفسی به علت استفاده بی‌رویه و بی‌توجهی در استفاده از مواد سفیدکننده و پاک‌کننده‌های شیمیایی است به ویژه مخلوط کردن این مواد با آب گرم یا استفاده از آنها در محیط‌های بسته که بخار آب در آن وجود دارد.

فدایی تصریح کرد: استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم دارد، بسیار امن‌تر از موادی است که دارای بخار هستند بنابراین سفارش می‌کنیم در مواردی از مواد شوینده شیمیایی که بخار می‌شود استفاده کنند که جریان هوا به پراکنده شدن بخار کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی و اسیدی پاک کننده، جرم‌گیر و سفیدکننده، استفاده از ماسک و دستکش، ضروری است. ضمن اینکه هواکش و باز کردن پنجره‌ها و قرار گرفتن مداوم در برابر جریان هوای آزاد، می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی و عوارض تنفسی جلوگیری کند .

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری کاشان درباره استفاده از مواد شوینده تصریح کرد: شهروندان از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس، جوهر نمک و موادی از این قبیل در روی زمین و در دسترس کودکان و سالمندان خودداری کرده و باید به اندازه لازم از آن استفاده کنند.

وی با هشدار نسبت به عوارض برق‌گرفتگی، تأکید کرد: شستشوی دیوارها و لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و ... قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد را افزایش می‌دهد بنابراین اول برق وسیله برقی را قطع کرده و نسبت به پاکسازی آن اقدام کنند.

فدایی گفت: در مورد وسایل گازسوز مانند اجاق‌گاز، مطمئن شوند که شیلنگ دچار تخریب نشده باشد و شیلنگ‌های گاز باید قبل از فرسودگی کامل تعویض شود.

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری کاشان افزود: هنگام تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام، از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب، دستشویی و توالت خودداری کنند زیرا استفاده از اینگونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزی را بالا می‌برد.

وی با تأکید بر ضرورت کپسول خاموش کننده دستی در خانه،‌ تصریح کرد: شارژ به موقع خاموش کننده دستی آتش نشانی، برای خاموش کردن آتش‌سوزهای احتمالی قبل از رسیدن مأموران آتش‌نشانی بسیار مؤثر است بنابراین نسبت به شارژ و آماده به کار بودن دستگاه‌ها اطمینان داشته باشید.

همچنین یک کارشناس حرکات اصلاحی گفت: پاک کردن شیشه‌ها و لامپ‌ها، باعث فشار بر مفاصل اندام فوقانی به خصوص شانه و مچ، ستون فقرات و مهره‌های گردنی می‌شود و شکستگی اندام تحتانی مانند لگن و مچ در اثر سقوط از چهارپایه یا پله نیز از جمله مشکلاتی است که می‌تواند موجب مخاطره برای شهروندان شود.

مهدی عابد افزود: رعایت اصول حفظ ستون فقرات و نکات ارگونومیک به هنگام جابجایی وسایل منزل، ضروری است. از خم و راست شدن روی کمر خودداری کرده و باید روی زانو خم شده و جسم سنگین را به بدن نزدیک کنیم .

وی تأکید کرد: آسیب‌های اسکلتی یکی از مشکلات رایج در زمان خانه تکانی است بنابراین باید با آمادگی جسمانی و با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای اقدام به فعالیت کرد. از خم و راست کردن مکرر زانو و نشستن به حالت دوزانو یا چهارزانو خودداری شود.

این کارشناس حرکات اصلاحی گفت: ایستادن‌های طولانی مدت، خم و راست شدن مکرر، حمل جسم سنگین یا وضعیت‌های نشسته طولانی مدت همراه با پایین بودن سر و گردن موجب عارضه می‌شود بنابراین فعالیت‌های فیزیکی به صورت محدود انجام شده و برای جابجایی مبل و کمدها باید از افراد دیگر کمک گرفت.

عابد تصریح کرد: انجام حرکت‌های متوالی و خم کردن مفصل دست‌ها، عوارضی به دنبال دارد که کشیدگی تاندون‌ها و کوفتگی مفاصل از جمله آنهاست و انجام کارها با انگشت‌ها، تشدیدکننده روماتیسم مفاصل یا عامل بروز آرتروز انگشتان می‌شود، بنابراین با خم کردن انگشتان به داخل دست، کمی استراحت به آنها بدهید.

این کارشناس تربیت‌بدنی، اظهار کرد: هنگام بروز نشانه‌هایی مثل درد، گرفتگی عضله، ورم مفاصل، درد تیرکشنده به اندام‌ها باید فعالیت را متوقف کرده و با پزشک مشورت کرد و استفاده خودسرانه از داروهای مسکن و ادامه فعالیت فیزیکی ممکن است باعث آسیب شود.

وی تأکید کرد: با یک برنامه‌ریزی مناسب و رعایت اصول بهداشتی، خانه‌تکانی انجام شود و رعایت زمان مناسب برای استراحت و انجام حرکت‌های کششی و نرمشی قبل از کار و در هنگام فعالیت ضروری است.

عابد گفت: عادت کنیم که در زمان بلند کردن جسم، مفاصل زانو و کمر به طور هم‌زمان به کار گرفته شود. کمر را صاف نگه داشته و زانو را خم کرده و جسم را بلند کنید تا فشار بین آنها تقسیم شود. همچنین از کمر برای چرخش استفاده نکنید، بلکه تمام بدن را به کار بگیرید تا فشار و آسیب به کمر و مهره‌های آن وارد نشود.مهم‌ترین نکته و خط قرمز برای خانه تکانی، رعایت اصول ایمنی و نگاه پیشگیرانه است تا به سلامت و شادی، عید نوروز باستانی برگزار کنیم و شادی آن را به کام خود و دیگران تلخ نکنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان