روستای «عشاق» ملایر هدف کاروان نیکوکاری حفظ و توسعه منابع طبیعی شد


روستای «عشاق» ملایر هدف کاروان نیکوکاری حفظ و توسعه منابع طبیعی شد

همدان- ایرنا- سرپرست جمعیت هلال احمر ملایر گفت: در راستای اجرای طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد اجتماع‌محور و با هدف حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، روستای «عُشاق» این شهرستان به عنوان هدف این طرح در گام نخست انتخاب و معرفی شد.

«منوچهر بداغی» روز یک‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: انتخاب این روستا به عنوان هدف این طرح با توجه به وجود معدن و امکان آسیب‌ و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی و همچنین مشارکت پذیری اهالی و جامعه محلی، بوده است.

وی افزود: اعضای این کاروان متشکل از هشت نفر از اهالی روستا به عنوان داوطلب و جوانان محلی عضو جمعیت هلال احمر، یک کارشناس هلال احمر و یک کارشناس منابع طبیعی است.

سرپرست جمعیت هلال احمر ملایر ادامه داد: قرار است این طرح که از ۲۰ مهر امسال آغاز و تا ۲۰ مهر سال آینده ادامه دارد، پس از روستای عُشاق در دیگر روستاهای دارای خانه هلال و مستعد از نظر حوادث و سوانح طبیعی شهرستان نیز اجرا شود.

بداغی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز این طرح در روستای عشاق تاکنون، تاکنون ۳۶ نفر از کودکان در کارگاه آموزش و پیشگیری از کرونا و ۷۰ نفر از جوانان در دوره های آموزش امداد و کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات شرکت کرده اند.

روستای «عشاق» ملایر هدف کاروان نیکوکاری حفظ و توسعه منابع طبیعی شد

وی با بیان اینکه علاوه بر روستای عُشاق، طرح نهال‌کاری در روستای ده‌چانه توسط اعضای کاروان نیکوکاری انجام شده است، گفت: آموزش امداد اولیه به ساکنان روستا، آموزش مقابله با حوادث و سوانح، آموزش عمومی و مهارت‌های جوامع روستایی و آموزش اطفای حریق با محوریت خانه هلال از دیگر برنامه های کاروان نیکوکاری است.

سرپرست جمعیت هلال احمر ملایر، ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین مردم، ظرفیت‌سازی و توان‌افزایی ذینفعان، دست‌اندرکاران، جوامع محلی و بهره‌برداران در راستای توسعه پایدار منابع طبیعی، تقویت مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی از طریق تسهیل‌گری، توسعه مسئولیت‌پذیری و فعالیت‌های داوطلبانه در میان جوامع محلی و کنترل و مهار عوامل تخریب منابع طبیعی را از دیگر اهداف اجرای طرح نیکوکاری عنوان کرد.

به گفته بداغی، اشاعه فرهنگ منابع طبیعی و ارتقای آگاهی‌ها و مهارت‌های امدادی، آموزش، ترویج و توان‌افزایی اعضای کاروان نیکوکاری، مدیریت حل تعارضات در حوزه منابع طبیعی، آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی، طبیعت‌گردی، نهادسازی در روستا، آموزش و مهارت‌افزایی در راستای بهبود کسب و کار و کارآفرینی، تقویت شبکه همیاران طبیعت و حفظ و احیای منابع طبیعی با رویکرد توسعه پایدار از دیگر اهداف و محورهای این طرح است.

وی گفت: در حال حاضر ۴۵ خانه هلال با همکاری دهیاران و بخشداران در روستاهای شهرستان ملایر راه‌اندازی شده که ظرفیتی مستعد برای اجرای طرح کاروان نیکوکاری محسوب می شود.

به گزارش ایرنا؛ در راستای انعقاد تفاهم‌نامه سازمان، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان جمعیت هلال احمر، بر اساس همکاری‌های مشترک از ظرفیت کاروان نیکوکاری این سازمان جهت تحقق اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی بهره‌برداری لازم به عمل می‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش