روش‌های تشخیص علائم بارداری اولیه و حاملگی


روش‌های تشخیص علائم بارداری اولیه و حاملگی

علائم بارداری جزو اولین نشانه هایی است که خانم ها هنگامی که بارداری موفقی داشته باشند می ‌توانند با مشاهده آنها متوجه بارداری شوند. هنگامی که بارداری رخ می دهد تغییراتی در بدن ایجاد می شود که خود را با علائم بخصوصی نشان می ‌دهد. وقتی این علائم دیده شد، بهتر است برای اطمینان از […] نوشته روش‌های تشخیص علائم بارداری اولیه و حاملگی...

علائم بارداری جزو اولین نشانه هایی است که خانم ها هنگامی که بارداری موفقی داشته باشند می ‌توانند با مشاهده آنها متوجه بارداری شوند.

هنگامی که بارداری رخ می دهد تغییراتی در بدن ایجاد می شود که خود را با علائم بخصوصی نشان می ‌دهد. وقتی این علائم دیده شد، بهتر است برای اطمینان از بارداری به سراغ انجام تست ‌های بارداری و سونوگرافی بروید تا شرایط خود را به صورت دقیق تر مشخص کنید.

بیشترین تغییرات در سه ماهه اول مشاهده می‌ شوند که ممکن است در افراد مختلف با هم متفاوت باشد و به تدریج ظهور کند، ولی به صورت کلی یک سری علائم مشخصی برای بارداری هست که اولین آن تاخیر در پریودی یا پریود نشدن خانم ها می باشد. همچنین بیماری صبحگاهی، حالت تهوع، خستگی و حساسیت به بو از دیگر علایم بارداری است که ممکن است خانم های باردار یا همه این عوامل را با هم مشاهده کنند و یا بعضی از آنها را داشته باشند.

زمان شروع علائم بارداری

به صورت معمول هفته اول بارداری را با توجه به تاریخ آخرین پریود مشخص می کنند. آخرین دوره پریود شما، هفته اول بارداری شما می باشد. پس بهتر است تاریخ مدنظر با استفاده از روز اول آخرین دوره پریودی شما مشخص شود و در هفته های اول بعضی از علامت ها را نمی بینید و حاملگی ممکن است ۴۰ هفته طول بکشد.

علائم اولیه بارداری

همانطور که گفته شد علائم بارداری در افراد مختلف متفاوت است و یکسری نشانه های مشخصی دارد که در ادامه آن ها را معرفی می ‌کنیم. در صورت مشاهده هر یک از آنها می توانید با انجام تست های دقیق مثل آزمایش خون و سونوگرافی از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

لکه بینی در بارداری

معمولاً از اولین هفته تا هفته چهارم اتفاقات در سطح سلولی رخ می دهد و تخمک های بارور شده بلاستوسیت تشکیل می‌ دهند که بعدا قرار است قسمت های مختلف بدن جنین را تشکیل دهند. بعد از اینکه ۱۰ تا ۱۴ روز گذشت، یعنی هفته چهارم فرا رسید، بلاستوسیت ها در آندومتر دیواره رحم قرار می‌ گیرند و یک خونریزی کوچک دیده می شود که این نشانه لانه گزینی موفق است.

بعضی از افراد وقتی که این خون را می بینند با پریود اشتباه می گیرند، ولی اگر علائم بارداری را بشناسید متوجه می شوید که خونریزی لانه گزینی با خونریزی قاعدگی متفاوت است و رنگ خونریزی در دوران قاعدگی متفاوت است. اگر خونریزی شما مربوط به لانه گزینی باشد از سه روز کمتر است و نیازی به درمان ندارد.

اگر احتمال دادید که بارداری اتفاق افتاده، از مصرف داروهای غیر مجاز برای بارداری، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن خودداری کنید.

روش‌های تشخیص علائم بارداری اولیه و حاملگی

هنگامی که بارداری رخ می دهد پریود شدن شما متوقف می شود، زیرا عمل لانه گزینی و کاشت که صورت می گیرد بدن گنادوتروپین کوریونیک انسانی تولید می کند که نطفه را در بدن تشکیل می دهد و پیامی به تخمدان ها می دهد که انتشار و آزاد کردن تخمک های بالغ باید متوقف شود و همه تمرکز روی رشد جنین باشد.

بعد از ۴ هفته که بارداری رخ داد، دوره قاعدگی متوقف می شود. آزمایش‌ ها و تست بارداری خانگی مثل بیبی چک معمولا ۸ روز بعد از یک دوره عادت ماهانه نشدن خود را نشان می ‌دهند چون میزان هورمون hcg در ادرار بررسی می شود و نشان می دهد که باردار شده اید یا خیر.

برای اینکه متوجه شوید بارداری رخ داده یا نه، آزمایش بارداری انجام دهید و اگر مثبت بود در اولین فرصت ممکن به یک ماما یا پزشک متخصص مراجعه کنید و شرایط خود را شرح دهید تا اگر توصیه و مراقبتی نیاز است انجام شود تا در طول دوران بارداری سلامت مادر و جنین کنترل شده باشد.

روش‌های تشخیص علائم بارداری اولیه و حاملگی

خستگی

در اوایل دوران بارداری احساس خستگی یکی از اولین حس هایی است که به سراغ خانم های باردار می آید چون سطح پروژسترون بیشتر شده‌، بیشتر احساس خمودگی و خواب آلودگی دارند و بهتر است در این دوران خواب کافی و استراحت کافی داشته باشند. چون در این دوران دمای بدن افزایش پیدا می کند بهتر است استراحت کنید تا بدن به حالت تعادل خود نزدیک شود.

افزایش ضربان قلب در اوایل دوران بارداری

خانم هایی که باردار می شوند در هفته‌ های هشتم تا دهم بارداری ضربان قلب بیشتری دارند و خون شدیدتر پمپاژ می شود.

بعد از اینکه زمان گذاشت، برای خون‌ رسانی به جنین جریان خون بیشتر می‌ شود و برای اینکه سلامت کاملاً تحت کنترل باشد بهتر است مراقبت های قبل از بارداری را انجام دهید و اگر مشکل قلبی دارید حتماً قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید با پزشک متخصص مشورت کنید.

بروز تغییراتی در سینه‌ ها و سوزن سوزن شدن

خانم های باردار در هفته چهارم تا ششم بارداری تغییرات مشخصی را در سینه های خود احساس می کنند که دلیل اصلی آن نوسانات هورمونی است. بعضی از افراد با گذشت زمان این حالت‌ ها را کمتر می بینند و بعضی ها تا هفته یازدهم این نوع تغییر حالت ها را دارند.

در این دوران سینه ها معمولا بزرگتر و حساس تر می شوند و رنگ اطراف پستان تیره‌ تر می شود و بهتر است از یک سوتین راحت تر استفاده کنند. همچنین برای کاهش درد نوک سینه از پدهای سینه داخل سوتین خود استفاده کنید.

تغییرات رفتاری و خلق و خوی خانم ها

هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری بیشتر در بدن خانم ها ترشح می ‌شود و باعث تاثیر مستقیم روی روحیات و خلقیات آنها می شود و چون واکنش پذیری بیشتری دارند، نوسانات اخلاقی و حساسیت‌ ها، افسردگی و اضطراب بیشتر در این دوران مشاهده می شود.

بی اختیاری و تکرر ادرار در اوایل دوران بارداری

در دوران بارداری پمپاژ خون افزایش پیدا می کند و کلیه ها بیشتر از قبل مایعات را پردازش می کنند و به همین دلیل تکرر ادرار در خانم های باردار زیاد دیده می شود. اصلی ترین نقش را هورمون ها در این وضعیت دارند. اگر خانم ها در این دوران شرایطی ندارند که تند تند به دستشویی بروند، بهتر است مایعات کمتری بخورند تا مثانه آنها تحت فشار نباشد.

یبوست و نفخ

در اوایل بارداری معمولا نفخ شکم و معده یه سراغ خانم ها می آید و یبوست یکی از نشانه‌ هایی است که به علت تغییر هورمونی در بارداری رخ می دهد.

انواع بیماری های صبحگاهی هم در هفته چهارم تا ششم بارداری به سراغ خانم های باردار می آید که معمولا بیشتر صبح هنگام خودش را نشان میدهد و در بقیه ساعت‌ های روز شدت آن کمتر است و در آخر‌ِ سه ماهه اول به بیشترین مقدار خود می رسد؛ ولی خوشبختانه با شروع ماه دوم بارداری علامت ها از بین می روند.

برای کمتر شدن آن بهتر است کمی کراکر نمکی داشته باشید تا صبح ها وقتی از خواب بیدار می شوید نوش جان‌ کنید. اگر بدن آب بیشتری دریافت کند هیدراته می شود و حالت تهوع بهبود پیدا می‌ کند.

سرگیجه و فشار خون بالا، حساسیت های غذایی و بویایی، افزایش وزن و سوزش سردل و آکنه در طول دوران بارداری هم جزو دیگر علائم بارداری می باشد.

منبع: علایم بارداری در آف دکور

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ممنوعیت تردد از آزادراه تهران _ شمال به سمت چالوس