مسجد شفا؛ مسجدی با قدمت 80 ساله که اصالت را از گذشته به امروز آورده است


 مسجد شفا؛ مسجدی با  قدمت 80 ساله که اصالت را از گذشته به امروز آورده است

مسجد شفا یکی از مساجد قدیمی در استان تهران است که با وجود کوچکی، صفای یک بنای اصیل دینی را با خود از گذشته به امروز رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،مسجد شفا واقع در خیابان مجاهدین اسلام بیش از ۸۰ سال سابقه دارد. این مسجد درسال 1329 هجری شمسی به همت بانو زیور‌‌ یحیائیان که همسرش نیز بانی بیمارستان شفا یحیائیان بوده است، بنا شد. مساحت مسجد در حدود 200 مترمربع است. آخرین باز‌سازی و ترمیم اساسی مسجد در سال 1379 انجام شده است.

این مسجد در آغاز تاسیس، معتمدالملک نام داشت اما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نام این مسجد به دلیل نزدیکی به بیمارستان شفا‌یحیائیان به این نام تغییر کرد. از آن سال ها به بعد اهالی محل مسجد را به نام مسجد شفا می خوانند.

این مسجد علیرغم فضای بسیار کوچک، بسیار زیبا، و باروح است. ملک مسجد شفا یک بَر دارد و تنها راه دسترسی آن از سمت جنوب به خیابان مجاهدین اسلام است. بنای اصلی مسجد به سبک سنتی و با دیوارهای قطور باربر ساخته شده است. در ترمیم و بازسازی اخیر، با استفاده از مصالح جدید و تعبیه ستون ها و پل‌های فلزی، تا حدودی بنای مسجد استحکام یافته است.

 مسجد شفا؛ مسجدی با  قدمت 80 ساله که اصالت را از گذشته به امروز آورده است

نماهای داخلی و بیرونی مسجد شامل آجرکاری و کتیبه‌های معرق و کاشی‌کاری‌های اصیل ایرانی است که با نظم ویژه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند. دو شبستان اصلی(آقایان) و فرعی(بانوان) با یک فضای خالی شش ضلعی (بالکن) بسیار زیبا ارتباط یافته‌اند.

 مسجد شفا؛ مسجدی با  قدمت 80 ساله که اصالت را از گذشته به امروز آورده است

دور تا دور این فضا با کتیبه های کاشی کاری تزیین شده است. لوستر نسبتا بزرگی که در این بخش از شبستان تعبیه شده است بر شکوه و عظمت این فضا می‌افزاید. فضاهای اصلی مسجد شفا شامل صحن ورودی (حیاط)، شبستان اصلی (بخش آقایان) و شبستان فرعی(بخش بانوان) است. از فضاهای فرعی مسجد می‌توان به دفتر بسیج خواهران، دفتر بسیج برادران، دفتر هیئت امناء، منزل مسکونی خادم، کفشداری، آبدارخانه، وضوخانه و سرویس های بهداشتی اشاره کرد. همة این فضاها در دو و نیم طبقه استقرار یافته اند.

مسجد شفا به دلیل علاقه مردم محله تاریخی ایران و خیابان مجاهدین اسلام، با وجود کوچکی، صفای یک بنای اصیل دینی را با خود از گذشته به امروز رسانده است؛ بسیاری از بزرگان محله ایران و خیابان‌های پیرامون آن، با وجود مسجدهای بزرگ محله‌های نزدیک به آن‌جا اما برای راز و نیاز با پروردگار و برگزاری نماز و دیگر آیین‌های دینی از گذشته‌های دور به مسجد شفا می‌آمده‌اند. ساکنان به‌ویژه کاسبان محله هنوز از روزهایی سخن می‌ گویند که نخست‌وزیر ایران، محمدعلی رجایی برای گذاردن نمازهای خود به مسجد شفا می‌آمد. از گذر زمانه دورتر که بروی، باز می‌توانی نام بزرگانی را بجویی که با مسجد شفا پیوندی استوار داشته‌اند.

 مسجد شفا؛ مسجدی با  قدمت 80 ساله که اصالت را از گذشته به امروز آورده است

در حیطه مذهبی برگزاری سه وعده نماز جماعت خصوصا نماز جماعت صبح با شرکت حدود 50 نماز گزار ، برگزاری برنامه ویژه در تمام مناسبات مذهبی سال، برگزاری برنامه های مخصوص در تمام شب های هفته بعد از نماز عشا از جمله آموزش احکام زندگی، اخلاق اجتماعی و خانواده ، تفسیر موضوعی قرآن کریم و جلسات محفل انس با قرآن در شب های دوشنبه، زیارت عاشورای هفتگی و ..... در حیطه اجتماعی،انتشار یک ماهنامه به نام «شفانامه»، دایر کردن کتابخانه و هدیه دادن کتاب به نمازگزاران و مکبران نوجوان، دعوت از متخصصان پزشکی جهت ویزیت رایگان نمازگزاران ، آموزش و ارائه مشاورهای حقوقی و پزشکی سنتی بخشی از برنامه های این مسجد است.

 مسجد شفا؛ مسجدی با  قدمت 80 ساله که اصالت را از گذشته به امروز آورده است

پایان پیام/40

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش