نیکزاد: سالانه 200 هزار مسکن روستایی در کشور نیازمند بازسازی است


نیکزاد: سالانه 200 هزار مسکن روستایی در کشور نیازمند بازسازی است

مشهد- ایرنا- رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور نیازمند بازسازی و نوسازی است.

اکبر نیکزاد روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از هزار و بیست و یکمین طرح هادی روستایی استان خراسان رضوی در روستای بشرآباد نیشابور افزود: در سال ۱۳۸۴ بالغ بر هفت درصد از این واحدها در کشور مقاوم ‌سازی شده بود که این تعداد امروز به ۵۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در افق این طرح در سال ۱۴۱۰ هیچ واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی نشده در کشور وجود نخواهد داشت.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در جلسه آبان‌ ‌ماه امسال شورای عالی مسکن وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد، بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت سفته زنجیره سه نفره مصوب شد تا در اختیار روستائیان قرار گیرد اما در تامین ۱۳ درصد یارانه این وام ناهماهنگی‌هایی بین سازمان برنامه‌ و بودجه، بانک مرکزی و وزارت راه‌ و شهرسازی به وجود آمده است زیرا در قانون جهش تولید مسکن تصریح شده مهلت تشکیل صندوق ملی مسکن تا سه ماه از زمان ابلاغ قانون آن می‌باشد ولی تاکنون پنج ماه گذشته است.
وی افزود: بدین سبب پرداخت وام‌ ۲۰۰ میلیون تومانی هنوز عملیاتی نشده و این‌ موضوع به رییس جمهوری نیز گزارش شده است و عدم عملیاتی شدن این وام موجب بروز خسارت در حوادث قهری می شود.
نیکزاد ادامه داد: سالیانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته خواهد شد که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در روستاها و مابقی در شهرها است.
وی گفت: تسهیلات مسکن روستایی شامل حال شهرهای کمتر از ۲۵هزار نفر جمعیت می‌شود و این تسهیلات برای شهرهای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت و کلان‌شهرها نیز مصوب شده و قرار بر این است ۳۶۰ هزار میلیارد تومان وام در این حوزه پرداخت شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: مبلغ این وام برای مسکن روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵۰ هزار نفر ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد و در شهرهای بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و کلان‌شهرها ۴۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: اعتبار طرح هادی روستایی در این استان ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این میزان تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
سیدرضا موسوی‌نیا افزود: تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان قیر رایگان برای اجرای طرح‌های هادی روستایی در این استان اختصاص یافته است.
در این‌ مراسم ۶ هزار و هشتصد و بیست‌ و یکمین واحد مسکونی محرومان روستایی استان در روستای بشرآباد نیشابور به بهره‌برداری رسید و مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در نیشابور آغاز شد.
مرکز شهرستان‌ ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصرف این سه نوع چای چهره‌تان را 20 سال جوان می‌کند