پارک ملی تندوره در خراسان رضوی بهترین زیستگاه پنج گربه‌سان کشور است


پارک ملی تندوره در خراسان رضوی بهترین زیستگاه پنج گربه‌سان کشور است

مشهد- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نقشه خاص پارک ملی تندوره باعث استقرار پوشش جانوری و گیاهی متنوعی در این نقطه جغرافیایی شده و به جرات می توان اذعان کرد که تندوره از بهترین پارک های ملی کشور است و وجود پنج گربه سان مناطق ایران در این مجموعه شاهدی بر این مدعاست.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی حسن اکبری در جریان بازدید از پارک ملی تندوره در شهرستان درگز افزود: در حال حاضر پارک ملی تندوره بهترین زیستگاه پلنگ ایرانی در سطح کشور محسوب می‌شود و در کنار آن خالص‌ترین گونه قوچ و میش اوریال زیست می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اساسی ترین مشکل پارک، کمبود منابع آبی برای حیات وحش موجود در پارک است که به طور قطع حمایت‌های لازم برای جبران این مهم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفظ این گنجینه بی نظیر الهی به عمل خواهد آمد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید با برگزاری دوره های آموزش های محیط زیستی به سمت و سوی توانمندسازی جوامع محلی حرکت کنیم و مشارکت و تعامل با جوامع محلی بایستی مد نظر قرار گرفته و با شناسایی ظرفیتهای موجود، برای حفاظت، حراست و بهره برداری پایدار مناطق حرکت کنیم.

اکبری افزود: با استفاده از ظرفیت دانشگاهها، چالش‌های محیط زیست استان از طریق انجام طرحهای مطالعاتی و پژوهشی، با همراهی و همفکری دانشگاه‌ها انجام می‌شود تا بتوان با ایجاد راهکارهای علمی به منظور رفع مشکلات زیست محیطی قدمهای محکم‌تر و بهتری برداشت.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: طی سفری یک روزه معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پارک ملی تندوره درگز بازدید و بخشی از محدوده زیستگاهی پارک مورد پایش این مقام مسوول قرار گرفت.

مهدی اله پور با اشاره به این که پارک ملی تندوره تنها پارک ملی استان خراسان رضوی و از زیست بومهای شاخص و پویای کشور است افزود غنای اکولوژیکی و تنوع زیستی بی نظیر و ارزشمند پارک ملی تندوره درگز، کم آبی و خشکسالی و چالشهای منطقه ایجاب می کند نگاه ویژه‌ای به این منطقه شود و به طور قطع پیگیریهای لازم برای ارتقای سطح کمی و کیفی پارک ملی تندوره از طریق اداره کل انجام خواهد پذیرفت.

در ادامه این بازدید، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، جلسه ای با حضور همکاران ادارات محیط زیست طبیعی، نظارت برحیات وحش، یگان حفاظت و اداره حقوقی خراسان رضوی برگزار کرد.

در این جلسه گزارشهایی در خصوص عملکرد بخش محیط طبیعی در حوزه خراسان رضوی اعم از مدیریت مناطق چهارگانه، حیات وحش استان و تعارضات موجود، تجهیزات، امکانات و زیر ساختهای مناطق تحت مدیریت و وضعیت محیط بانان، مدیریت کانون های ریزگرد، احیای تالاب ها، مدیریت بانک ژن، وضعیت زیستگاهی، و همچنین گزارشهایی در خصوص وضعیت معادن، چالشها و مشکلات، منابع آبی، سرشماری حیات وحش و نحوه انجام آن ارائه شد.

همچنین وضعیت گربه سانان و نحوه پایش و مشاهدات آنها در خراسان رضوی و نحوه رسیدگی به پرونده های شکار و صید از دیگر مواردی بود که توسط رؤسای ادارات و نیز کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این نشست مطرح شد.

در پایان نیز معاون سازمان محیط زیست کشور از بانک ژن و همچنین موزه حیات وحش اداره کل بازدید کرد و ضمن ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته در استان در بخش بانک ژن گفت: تشخیص هویت گونه‌ها، تعیین جنسیت آنها، وجود بانک جامع، وجود بافت‌های متنوع جانوری جزء شاخص‌ترین و منحصر به فردترین اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در حوزه بانک ژن، در کشور است.

پارک ملی ۷۳ هزار و ۴۳۵ هکتاری "تندوره" به عنوان یکی از بهترین زیستگاههای وحوش در ایران به ویژه "قوچ و میش اوریال" در محدوده شهرستان درگز قرار دارد. پنج گونه از هفت‌ گونه گربه‌سانان ایران یعنی "پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا" در همین منطقه از درگز زیست می‌کنند.

درگز در ۲۶۴ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن