کاهش قابل توجه جعل اسناد با الکترونیکی شدن امور


کاهش قابل توجه جعل اسناد با الکترونیکی شدن امور

مدیر کل امور اجرای اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با الکترونیکی شدن امور ضمن بالارفتن امنیت اسناد، جعل اسناد به حداقل ممکن رسیده است.

کاهش قابل توجه جعل اسناد با الکترونیکی شدن امورآقای سیدصادق سعادتیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: باتوجه به سیاست‌های ابلاغی و برنامه تحولی قوه قضاییه مکلف شده ایم که بخشی از کار‌ها را برون سپاری و اقدامات سنتی را الکترونیکی کنیم و با این اقدام حضور مردم در ادارات ثبت بسیار کم شده است.
وی گفت: هم اکنون صددرصد استعلاماتمان در کشور و به ویژه در تهران الکترونیکی شده که نمونه آن ارتباطات میان دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت است که شاهد حذف مراجعات و مکاتبات فیزیکی بوده ایم.
آقای سعادتیان افزود: هم اکنون بایگانی‌ها از حالت فیزیکی و کاغذی به الکترونیکی تبدیل شده و دفاتر املاک سنتی نیز حذف شده است و به همین علت شاهد افزایش امنیت اسناد و به حداقل رسیدن جعل اسناد هستیم به نحوی که در برخی فرآیند‌های املاک که جعل در آن زیاد بود این جعل به صفر رسیده است.
وی ادامه داد: هم اکنون کسانی که به ادارات ثبت مراجعه می‌کنند معمولا کسانی هستند که ملک و سوابقشان باهم مطابقت نمی‌کند که برای اصلاح و تطبیق می‌آیند.
مدیر کل امور اجرای اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باوجود الکترونیکی شدن امور پس چرا همچنان از کمبود نیروی انسانی گلایه دارید؟ گفت: فرآیند‌ها وقتی الکترونیکی می‌شود در هر حال مردم باید خدمت بگیرند و، چون قانون گذار حکم کرده است که کل عرصه‌ها باید دارای سند کاداستری شود باید متعاقب آن همه نقشه‌ها تبدیل به نقشه‌های کاداستری شود و برای قطعات هم سند مالکیت صادر شود.
آقای سعادتیان افزود: مردم در سال‌های گذشته به جهت کم ارزش بودن عرصه‌ها دنبال مستندسازی نبودند و اکنون همه به دنبال مستندسازی و تبدیل اسنادشان هستند و حتی حاکمیت هم به این سمت رفته است.
وی گفت: هر آنچه که در اجرای کاداستر گام برمی داریم خروجی کارکمان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر می‌شود و ما قطعا به نیروی انسانی بیشتری در ادارات ثبت نیاز داریم.
آقای سعادتیان افزود: با این شرایط ما هم اکنون با ۴۰ درصد ظرفیت خالی چارت تشکیلاتی مان مواجهیم و به اندازه چهارچوب که دولت برای ما مصوب کرده است باید نیروی انسانی هم داشته باشیم.
زمان بندی تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی
مدیر کل امور اجرای اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با توجه به تنوع سند‌ها، زمان بندی دقیق تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی و همچنین تبدیل اسناد تک برگی به تک برگی را اعلام کرد.
آقای سید صادق سعادتیان در ادامه مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مردم از طولانی شدن روند تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی گلایه دارند؟ افزود: اسناد موجود در دست مردم تنوع زیادی دارد و اگر اسناد مالکیت دفترچه‌ای در سامانه ما نقشه داشته باشد از زمانی که درخواست تبدیل سند دفترچه‌ای به تک برگی به ادارات ثبت وارد شود حداکثر ۱۵ روز سند تک برگی صادر می‌شود، اما برخی اسناد مالکیت، قدیمی هستند و نقشه پایه کاداستری را ندارند که ما باید ابتدا نقشه را به روز و از طریق سامانه شمیم پلاک آن را تهیه کنیم تا در سامانه کاداستر پیاده شود و بعد کارشناسان ما باید ضمن بازدید، نقشه را تولید و با مجاوران آن مطابقت دهند و حق و حقوق صاحبان سند را بررسی کنند که بعد ازطی این مراحل سند مالکیت تک برگی صادر می‌شود و این روند حداکثر ۱۵ روز کاری به طول می‌انجامد.
وی گفت: اسنادی هم در تهران و برخی شهرستان‌ها داریم که مربوط به بافت‌های قدیمی است و اسناد جلدی فاقد مساحت و طول ابعاد است که ما به آن حدی به حدی می‌گوییم که برای طول ابعاد آن باید متراژ دهیم و مساحت ایجاد کنیم و با همسایگان شان هم جلسه‌ای داشته باشیم تا حقوق آن‌ها هم رعایت شود و از طرفی باید نظر شهرداری را هم بگیریم که مبادا تداخلی در طرح‌های شهرداری نداشته باشد و بعد از طی این مراحل سند مالکیت صادر می‌شود که در اینگونه اسناد شاید این اقدامات یک ماه به طول بیانجامد.
مدیر کل امور اجرای اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اسنادی هم داریم که میان صاحب ملک با همسایه‌ها اختلاف وجود دارد که اگر همسایگان با حضور در دفتر ثبت یا اسناد رسمی اعلام رضایت کردند که سند حاضر می‌شود در غیر این صورت کار به هیأت نظارت می‌رسد و ما در سازمان ثبت اسناد اگر با مواردی در اسناد مواجه شویم که اشتباهات موجب افزایش طول اضلاع و یا مساحت ملک شده باشد.
وی افزود:خودمان رأسا حق اصلاح نداریم و باید در هیأت نظارت متشکل از دو قاضی و یک مدیر کل جلسه‌ای تشکیل شود تا به ما حکم بدهند سند صادر کنیم یا نه و حتی اگر در این خصوص هم نتیجه‌ای حاصل نشد کار به مراجع قضایی می‌رسد.
آقای سعادتیان درباره زمان تبدیل اسناد تک برگی به تک برگی هم گفت: برای پاسخ به این سوال باید برای هر واحد ثبتی به تناسب ورودی و تراکم کار زمان تعیین کرد و اگر قرار باشد به یک اداره ثبت روزانه ۲۰۰ درخواست تبدیل سند وارد شود قطعا در ۲۴ ساعت نمی‌توان تبدیل همه این اسناد را انجام داد، اما دو روزه باید این کار تعیین تکلیف شود و اگر سند هیچ ایرادی نداشت دو روز هم نیازمند زمان است تا سند تعویض شود و در کل تبدیل اسناد تک برگی به تک برگی از یک تا هفت روز کاری زمان می‌برد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این برنامه زمان بندی در برخی ادارات ثبت رعایت نمی‌شود؟ افزود: ما در کلانشهر‌ها روزانه بیش از سه هزار درخواست سند مالکیت داریم و برای اینکه رفت و آمد مردم از دفترخانه‌ها به ادارات ثبت کم شود ما فرآیند را الکترونیک کردیم تا فرد با مراجعه به دفترخانه بتواند اقداماتش را الکترونیکی انجام دهد و سند از طریق پست به دستش برسد.
وی گفت: در این خصوص حتما باید مردم مراقب باشند که بیش از نرخ مصوب پرداخت نکنند و کار به گونه‌ای تمهید شده است که افراد بعد از مراجعه به دفترخانه‌ها می‌توانند روند انتقال سند از دفترخانه به ادارات ثبت را بررسی کنند و اگر هرگونه ایرادی هم باشد حتما به متقاضی سند پیامک داده می‌شود تا برای اصلاح آن به ادارات ثبت بیاید.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403