رییس جمهور از ظرفیت نخبگان هرمزگان بیشتر استفاده کند


رییس جمهور از ظرفیت نخبگان هرمزگان بیشتر استفاده کند

بندرعباس - ایرنا - جامعه نخبگان هرمزگان با استقبال از سفر رییس جمهور به هرمزگان گفتند: دکتر رییسی در سفر به استان‌ها منشا خیر بوده و سفر به این استان هم با توجه دادن به ظرفیت‌های نیروی انسانی فراوان، از توانمندی نخبگان در بخش‌های مختلف کشور بیشتر استفاده کند.

جمعی از نخبگان هرمزگان به مناسبت سفر آیت الله رییسی، رییس جمهور کشورمان به هرمزگان در گفت و گوبا ایرنا اعلام کردند: هرمزگان از ظرفیت های فراوان در حوزه نیروی انسانی و منابع برخوردار است که جا دارد رییس جمهوری از این توانمندی استان علاوه بر این منطقه در جاهای دیگر نیز بهره و مورد حمایت قرار دهد.

حضور نخبگان هرمزگان در جشنواره ها و مجامع ملی و بین‌المللی و ارایه اختراع‌ها، نوآوری‌ها و دستاوردهای علمی و همچنین حل مشکل‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله بخش صنعت و کشاورزی به عنوان یک قدرت علمی برتر بوده که رییس جمهوری به آن توجه کند.

محرومیت عاملی برای مهاجرت فرهیختگان از هرمزگان شده است

رییس بنیاد نخبگان هرمزگان با تشریح دستاوردهای علمی دانشمندان این استان در این باره گفت: با وجود اینکه هرمزگان، استان ظرفیت‌هاست، اما متأسفانه بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها و توانمندی استان بالقوه بوده و تاکنون نتوانسته راه توسعه‌ی استان را هموار کند.

عامری در گفت و گو با ایرنا افزود: استفاده از ظرفیت بالقوه هرمزگان نیازمند نگاه‌های پرسشگری است که از درون استان شکل گرفته تا بتوانند مشکل‌ها را بیابند و استعدادهای برتر که بتوانند راه حل مناسب برای آنها پیدا کنند.

وی ادامه داد: هر ۲ این خصیصه‌ها را می توان از یک اجتماع نخبگانی انتظار داشت، اما محرومیت هرمزگان فرصت مناسب برای شناسایی نخبگان را نمی‌دهد و از طرف دیگر عاملی برای مهاجرت فرهیختگان از این استان شده است.

رییس بنیاد نخبگان هرمزگان اظهار داشت: البته تجمع امکانات در مرکز کشور نیز این مهم را تشدید کرده است که به عنوان یک نمونه می‌توان به مجمع دانشجویان و دانش آموختگان هرمزگانی در شهر تهران اشاره کرد که افزون بر ۱۵۰ عضو داشته و به صورت منظم نشست‌های تشکیل می‌دهند در حالی که این جمع در هرمزگان چنین امکانی برای دورهمی و بررسی مسایل و مشکل‌ها و پیشنهاد راه حل ندارند.

عامری تصریح کرد: از سوی دیگر گرچه محرومیت از هیچ جنبه‌ای نمی‌تواند مقبول و پذیرفته باشد و تمام ارگان‌ها و نهادها تلاش حداکثری دارند تا محرومیت از استان رخت بربندد اما شاید در مقطع کنونی بتوان گفت از یک منظر می‌تواند فرصت باشد و کسانی که در شرایط محرومیت رشد یافته‌اند در گذر زمان به خوبی دریافته‌اند که باید از کوچک‌ترین فرصت‌ها به نحو احسن بهره ببرند.

وی مهمترین درخواست از رییس جمهوری را، تخصیص اعتبار و منابع برای دسترسی و حضور نخبگان هرمزگانی خارج از کشور جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان و اجرای برنامه چرخش مغزها عنوان کرد و بیان داشت: نزدیک به ۱۰ سال از راه‌اندازی این بنیاد می گذرد و تاکنون در مجتمع بصیرت دانشگاه هرمزگان مستقر بوده است، لذا اختصاص مکان مناسب برای بنیاد نخبگان استان هرمزگان از ضروریات عنایت به جایگاه جامع نخبگانی استان است.

وی افزود: مساعدت در راه‌اندازی باشگاه فرهیختگان، که فضایی برای دورهمی جامعه نخبگان هرمزگان، تشریک مساعی، بررسی نظرها در حل مشکل‌ها و معظل‌های این استان است که انتظار می‌رود در این زمینه هم رییس جمهوری عنایتی داشته باشد.

نیازمند زیر ساخت‌ها، اعتبارها و دسترسی به منابع کتابخانه‌ای هستیم

رییس بنیاد نخبگان هرمزگان اضافه کرد:با عنایت به ماهیت فعالیت بنیاد، مقدمه چینی برای فراهم آوردن زیر ساخت مناسب جهت دستیابی به امکانات برابر اجتماعات نخبگانی در مناطق کم برخوردار ضروری است و اجرای این وظیفۀ خطیر در استان‌های کم برخودار نیازمند مساعدت ویژه در همۀ ارکان از جمله تأمین زیرساخت‌ها، اعتبارها، دسترسی به منابع کتابخانه‌ای و غیره است.

عامری، تخصیص اعتبار و منابع برای رشد و شکوفایی سرمایه‌های انسانی استان‌های کم برخوردار مطابق روال کل کشور نیست بدلیل اینکه رسالت اصلی بنیاد بیشتر متوجه مناطق کم برخودار جهت به‌ کارگیری نخبگان در راستای رفع چالش‌ها و محرومیت زدایی است که تحقق این مهم مستلزم بهره‌گیری از توان دانشی، فنی و غیره حمایت مضاعف را می‌طلبد.

بنابه گفته وی بنیاد نخبگان استان هرمزگان در شهریورماه سال ۱۳۸۹ به همراه بنیادهای نخبگان ۱۱ استان دیگر به‌طور همزمان توسط رییس جمهور وقت (رییس هیأت امناءِ بنیاد ملی نخبگان) به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون محترم توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان کشور افتتاح شد.

وی اضافه کرد: نظر به تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در استفادۀ صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در راستای توسعه متوازن کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکل‌های تولید دانش و جنبش نرم‌افزاری و رسیدگی به امور نخبگان، ضرورت گستردگی جغرافیائی ساختار بنیاد ملی نخبگان کشور در سطح استان‌ها را پیش از بیش آشکار کرد.

عامری ادامه داد: این بنیاد با ساختاری چابک، کوچک و به‌کارگیری کارشناسان جوان، متعهد و کارآمد و نیز با توجه به ضوابط و آیین‌نامه‌های بنیاد ملّی نخبگان اقدام به شناسایی و جذب مستعدان در گروه‌های مختلف دانشجویی، دانش‌آموختگی، مخترعان و غیره می‌کند و با توانمندسازی مستعدان گام‌های بلند و مؤثری توسط آن عزیزان به سوی پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در سطح استان و کشور را فراهم می‌آورد.

وی یاد آور شد: ۹۰ درصد افراد مورد حمایت بنیاد نخبگان استان هرمزگان از دانشگاه‌های سراسری بوده و ۴۳ درصد از برگزیدگان، رشته های فنی و مهندسی، ۲۵درصد منابع طبیعی و کشاورزی، ۱۳ درصد علوم پزشکی، ۱۴ درصد علوم انسانی و ۶ درصد علوم پایه هستند.

وی گفت: از آنجایی‌که رسالت بنیاد ملّی نخبگان کشور، تسریع در فرآیند نخبه پروری و اثرگذاری این افراد در حل چالش‌ها و مسائل جامعه است، این بنیاد چندین ساله است موفق به اجرای طرح های مسئله محور برای حل چالش‌های استان در حوزۀ دانشجویی شده که منجر به افزایش ۶ برابری تعداد مشمولان شده است از جمله این طرح‌ها، طرح شهید احمدی روشن است.

وی افزود: اثرگذاری جامعه نخبگانی و الگوسازی افراد جامعه از آنان موفق به اجرای مراسم تکریم بیش از شش سرآمد ملی از گذشته تا عهد حاضر از جمله همایش ملی تکریم و نکوداشت مقام علمی، پزشکی، فلسفی، عرفانی و ادبی «شمس الدین محمد بن احمد کیشی»، برنامۀ ملی «تکریم و نکوداشت شیخ شهاب‌الدین احمد بن ماجد سعدی کنگی» (از دریانوردان نامدار قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی)، معرفی و نکوداشت محمّدعلی مینابی بندرعباسی (سدیدالسلطنه کبابی) نویسنده، مورّخ، مترجم و اندیشمند اواخر دوره­ی قاجار، «تکریم و نکوداشت پروفسور عبدالمجید ارفعی پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی»، مراسم سخنرانی پروفسور محمد امین شکرالهی؛ برگزیده دومین جایزه مصطفی(ص) و از پیشگامان حوزه ریاضی جهان شده است.

سفر رییس جمهور فرصت برای خواسته های مشروع است

رییس کنونی دانشگاه پیام نور و یکی از نخبگان هرمزگان درباره انتظارها این جامعه از رییس جمهور گفت: سفر رییس جمهور به استان یک فرصت طلایی برای مردم بوده که ممکن تا یکی دوسال دیگر هم تکرار نشود لذا درخواست‌های ما باید مشروع باشد و برنامه‌ریزی به منظور حداکثر بهره‌برداری به نفع هرمزگان و سرمایه‌های انسانی استان شود.

منصور فرهادی افزود: تشکیل حداقل سه کارگروه نخبگانی ضروری در حوزه اقتصاد دریا، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد کشاورزی جهت استخراج پیشنهادها و طرح های کاربردی و کارا جهت اخذ دستورها لازم از وزرا و رییس جمهور و احصای چندین طرح بزرگ و اثر گذار نیمه تمام در راستای رفع محرومیت و شغل آفرین توسط دستگاه‌های اجرایی جهت اخذ اعتبار تکمیلی از دولت یکی از خواسته های ماست.

وی، تدوین درخواستی جهت اخذ مجوز جذب و استخدام ۱۰۰ نیروی تحصیل کرده بومی در هر یک از صنایع غول پیکر هرمزگان در سال ۱۴۰۰ اتفاقی که در سفر استانی ایلام مشابه آن رخ داد و برپایی نمایشگاهی از برجسته‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری استان جهت معرفی این ظرفیت عظیم به دولت از دیگر خواسته عنوان کرد.

وی ادامه داد: مطالعه و پایش طرح‌های مصوب شده در سایر سفرهای استانی رییس جمهوری به عنوان نمونه در سفر اخیر به استان بوشهر، ۹۴ طرح بزرگ مصوب و تامین اعتبار شود که نقش پر رنگی را در رفع محرومیت و اشتغال زایی خواهد داشت، بنابراین پایش و بومی سازی بعضی از این طرح‌ها متناسب با شرایط ویژه هرمزگان می‌تواند نتایج مثبتی برای توسعه استان به ارمغان بیاورد.

این پژوهشگر اظهار داشت: تدوین طرح الزام صنایع بزرگ به اجرای مسولیت‌های اجتماعی خود در هرمزگان و اخذ دستورهای مسوولان دولتی، برنامه ریزی برای کسب اختیار ویژه برای استاندار هرمزگان با توجه به اینکه هرمزگان جزو ثروتمندترین استانهای کشور است و در عین حال در شاخص فلاکت که مجموع بیکاری و تورم است فلاکت زده ترین استان کشور است.

فرهادی یاد آور شد: مطالبه یکپارچه و همسان نمایندگان مجلس، استاندار، ائمه جمعه تشیع و تسنن و نخبگان در استفاده از حداقل ده‌ها نفر از ظرفیت‌های ارزشمند انسانی هرمزگان در دولت و وزارتخانه‌ها و اخذ دستورهای ریاست جمهوری و مصوبه‌های لازم برای ضمانت اجرایی با عنایت به اینکه هرمزگان از لحاظ دارا بودن نیروی انسانی در بدنه دولت با اختلاف فاحشی در رتبه آخر در بین ۳۱ استان قرار دارد، تدوین بانک اطلاعاتی دقیق و جامعی از فرهیختگان، نخبگان، فعالان اقتصادی، کار آفرینان، صنعت کاران و غیره برای دیدار با رییس جمهور و پیگیری کارهای حوزه تخصصی خودشان، امری که سالهاست در این استان بدلیل رعایت نشدن عدالت و به دست فراموشی سپردن برخی از ظرفیت‌های خوش‌فکر و سختکوش موجی از یاس و ناامیدی را در این افراد ایجاد کرده است.

بنا به اظهار وی، اخذ نظرهای مردم و کارشناسان از همه شهرها و روستاها (با یک شبکه مجازی)، هر نظر و پیشنهادی که بتواند در سفر رییس جمهور ظرفیتی از ظرفیت‌های هرمزگان را به دولت معرفی کند و هر پیشنهادی که منجر به کسب بودجه و اختیار برای رفع محرومیت و اشتغال زایی در هرمزگان شود؛ گردآوری و مورد استفاده قرار گیرد.

رییس جمهور به ایده‌های نخبگان هرمزگان توجه کند

عضو دیگر عضو بنیاد ملی نخبگان در ادامه، عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: رییس جمهور در سفر به هرمزگان نظرها و ایده‌های نخبگان را شنیده و برای رفع مشکل‌ها و چالش‌ها به آن‌ها توجه کند.

نادر کمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گاهی نخبگان ایده‌هایی دارند که می‌تواند دولت را برای حل یک مساله و یا حتی حل بحرانی مانند بیکاری کمک کند و این نیاز به توجه مسوولان دارد که این نگرش کمتر در بین آنان دیده می‌شود.

مخترع عایق‌های صوت و رطوبت و حرارت از درخت بومی کرگ یا خرگ (استبرق) ادامه داد: اکنون کشور و به خصوص هرمزگان با مساله بیکاری روبه‌روست و بنا به اعتراف مراکز آماری وضعیت این استان در بین سایر استان‌ها بدتر است اما می‌توان با بهره گیری از ایده‌های نخبگان نسبت به رفع این موضوع و تبدیل آن به فرصت استفاده کرد.

وی مثال زد: شاید کمتر کسی آگاه باشد که می‌توان از درخت استبرق افزون بر ۱۰۰ محصول تولید کرد و با قیمت بسیار مناسب به فروش رساند و مشاغل بسیاری هم برای جوانان جویای کار نه تنها در هرمزگان بلکه در جنوب کشور ایجاد کرد.

عضو بنیاد ملی نخبگان گفت: اکنون کشورهای دیگر درحال تحقیق و فعالیت علمی برای انجام تولیدهای صنعتی از این درخت هستند که می‌توان از عربستان به عنوان یک نمونه نام برد و ما هم برای تولید محصول‌ها از این درخت کار علمی انجام داده‌ایم و برای چند نفر از مسوولان توضیح داده‌ایم.

کمالی با بیان اینکه نام درخت استبرق در قرآن ذکر شده است، گفت: عایق‌های صوت و رطوبت وحرارت، ام دی اف ضدحشره، البسه، کاغذ و چسب‌های زخم تنها نمونه‌هایی از محصول‌هایی است که می‌توان از این درخت بدست آورد و با قیمت بسیار خوب هم در بازار عرضه کرد.

داور مهر اصالت تولیدهای صنایع دستی کشوری افزود: جالب آن است که این درخت استراتژیک نیاز به آبیاری خاصی نداشته و در بیابان هم به راحتی می‌روید و می‌توان برای مقابله با بیابان زایی و ریزگردها از آن استفاده کرد و همچنین می‌توان از الیاف ابریشمی آن برای تولید لباس‌های گران قیمت استفاده کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه درخت استبرق را می‌توان از سیستان و بلوچستان تا خوزستان کشت اما در کشور توجهی به این نکته نمی‌شود البته سایر کشورها توجه دارند و تا چند سال دیگر تبدیل به صادر کننده محصول‌های آن به ایران خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و پژوهشگر برتر هرمزگان در سال ۹۶ ابراز کرد: اگر تنها به همین ظرفیت در استان‌های جنوبی کشور توجه شود می‌توان با ایجاد کارخانه‌های مختلف از قبیل کاغذ سازی، پوشاک و غیره اشتغال فراوانی ایجاد و صادر کرد و نکته مهم هم در این زمینه تحریم پذیر نبودن آن است.

کمالی یادآور شد: اکنون دولت بر روی نفت سرمایه گذاری می‌کند اما سیاست کشورهای اروپایی به عنوان کشورهای توسعه یافته کاهش هر چه بیشتر استفاده از سوخت‌های فسیلی است، حتی در تهران هم سیاست به سمت کاهش سهم سوخت های فسیلی در حمل و نقل عمومی است.

مدیر گروه رشته صنایع دستی دانشگاه هرمزگان گفت: چنانچه دولت امروز به این مقوله بپردازد و بخشی از درآمد نفت را به جای حفر چاه‌های جدید به کشت و تولید محصول از همین درخت اختصاص دهد درآینده بهره بیشتری از فروش نفت خواهد برد.

عضو کمیته کارآفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان با بیان اینکه حتی برای ضایعات درخت خرما هم می‌توان ارزش افزوده فراوانی ایجاد کرد، افزود: کشور قطر از این طرح (تولید محصول از درخت استبرق) استقبال کرده و در حال انجام کارهای خود را برای مهاجرت به آنجا هستم اما اگر بتوان اینجا کار کرد می‌مانم و اگر باز هم توجهی نشود از کشور می‌روم.

استخدام نخبگان نیاز به توجه جدی دارد

عضو بنیاد ملی نخبگان و دانش آموخته مقطع دکترای تخصصی زیست شناسی دریا هم به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون نخبگان در کشور توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می‌شوند اما جذب آنها در موسسه‌های علمی و دانشگاه‌ها نیاز به تسهیلات و توجه جدی دارد.

سنا شریفیان افزود: آیین نامه جذب نخبگان هم وجود دارد اما الزاما از سوی موسسه‌ها و دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود و ملزم به اجرای آن نیستند که برای حل مساله پیشنهاد می‌شود ردیف استخدامی ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویان مقطع دکتراست که اکنون باید هزینه‌های پژوهش‌ها را از جیب پرداخت کنند، کمک‌هایی هم که گاهی انجام می‌شود مشروط و یا محدود است و شامل همه دانشجویان نمی‌شود.

عضو بنیاد ملی نخبگان افزود: هر دانشجوی مقطع دکترا بنا به حوزه تخصصی خود فعالیت پژوهشی انجام می‌دهد که باید بودجه‌ای برای آن در اختیار داشته باشد اما هیچ حمایتی نمی‌شود.

نخبگان هرمزگان با توجه به تاثیری که می‌توانند در توسعه استان و به تبع آن کشور داشته باشند نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی و دریافت تسهیلاتی بیش از آن چیزی دارند که تا کنون انجام شده است، صحبت کردن در خصوص حمایت از نخبگان و اهمیت حضور و وجود آنها در هر جامعه‌ای بسیار سهل و آسان بوده و اما انتظار نخبگان دیدن حمایت‌های عملی بیشتری است.

تسهیلات تنها وام بانکی نیست و سهل و روان کردن فرآیندها و همچنان کوتاه کردن چرخه‌های طولانی و گاهی طاقت فرسای اداری هم نوعی تسهیل است.

نخبگان هرمزگان براین باورند که اکنون که افزون بر ۴۰ سال از انقلاب گذشته دیگر نباید شاهد رفتن نخبگان کشور به خارج از کشور از بابت بی‌توجهی‌های مسوولان و فراهم نبودن شرایط برای کار کردن آنها بود و انتظار دارند در سفر پیش روی رییس جمهوری نظرهای آنان پرسیده و از سوی متولیان بخش‌های مختلف بکار گرفته شود.

طبق اعلام معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری هرمزگان ، رییس جمهور به همراه جمعی از معاونا و وزرا روز پنجشنبه به هرمزگان سفر می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن