پروژه بیولوژیک مراتع در عرصه‌های منابع طبیعی گناباد آغاز شد


پروژه بیولوژیک مراتع در عرصه‌های منابع طبیعی گناباد آغاز شد

گناباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد از آغاز عملیات اجرایی پروژه بیولوژیک در 150 هکتار از مراتع این شهرستان با مشارکت مردم از روز یکشنبه خبر داد.

محمدرضا نخعی در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: پروژه بیولوژیک منابع طبیعی شامل عملیات کنتور فارو، بذرپاشی و نهال کاری است که در راستای تفاهمنامه مشارکت مردمی احیاء و اصلاح مراتع در روستای گیسور شهرستان گناباد آغاز شد.

کنتور فارو (یا خط تراز مستقیم) به جوی های کوچک و کم عمق بر روی خطوط تراز در سطح مراتع اطلاق می شود که به منظور مدیریت آب باران، نفوذ آب در خاک، جلوگیری از جریان سطحی آن، افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه انجام می گیرد.

وی ادامه داد: اجرای عملیات بیولوژیک در سطح مراتع موجب تقویت پوشش گیاهی، تغذیه سفره های آب زیر زمینی از طریق جذب روان آبها، تولید علوفه برای جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش گرد و غبار و در نهایت ارتقای سطح معیشت پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می شود.

رییس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: این اقدامات از اهداف اساسی اجرای پروژه های حفظ، احیا و توسعه و بهره برداری از مراتع است که در افزایش ماندگاری روستائیان در زادگاهشان اهمیت فوق العاده ای دارد.

نخعی با اشاره به جذب حدود هزار همیار طبیعت در قالب همیار مروج، همیار دانش آموزی و همیار محافظ برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی گناباد افزود: جلب مشارکت مردم و دست اندرکاران در امر حفاظت، احیا و توسعه پایدار منابع طبیعی، ارتقای سطح دانش و مهارت‌های عمومی جامعه و ایجاد حساسیت به حفظ و احیای منابع طبیعی و اطلاع‌رسانی به موقع تخریب عرصه‌ها، آتش سوزی احتمالی و تصرف اراضی ملی به یگان‌های حفاظت منابع طبیعی و دستگاههای ذیربط از جمله اهداف و وظایف طرح همیار طبیعت است.

۸۵ درصد از عرصه پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که چهار کانون فرسایش بادی آن با گستره ۲۳۱ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارند و حدود ۵۰ درصد از وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی قرار دارد.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل دختر بدنام در ویلای زیبا / اعتراف در سالن کالبدشکافی مشهد + عکس