وزارت نفت به استفاده از هوش مصنوعی توجه خاصی دارد


وزارت نفت به استفاده از هوش مصنوعی توجه خاصی دارد

مشهد- ایرنا- معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که این وزارت به آن توجه دارد استفاده از هوش مصنوعی است که نشان از دقت و توجه ویژه وزارت نفت به این حوزه دارد.

دکتر وحیدرضا زیدی‌فرد، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: صنعت باید به سمت هوشمند شدن برود تا کارآیی بیشتری در موضوعات محوله پیدا کند و بر همین اساس، این وزارتخانه در حال تهیه فراخوان هایی در موضوعات مورد نیاز خود است که به زودی منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: این وزارتخانه بر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان تاکید بسیاری دارد و بر همین اساس امروز و در بازدید از یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پاک علم و فناوری خراسان، قراردادی در خصوص هوشمندسازی و گاز با این شرکت به امضا رسید.

او اظهار کرد: این وزارتخانه به سمت هوشمندسازی گام برداشته است تا با توجه به دانش بومی بتواند موضوعات آینده خود را شناسایی و در این مسیر گام بردارد زیرا صنعت نفت باید هوشمند شود.

زیدی‌فرد با اشاره به بازدید خود از شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایشگاه دستاوردهای حوزه انرژی گفت: پارک علم و فناوری خراسان نشان داده است که در موضوعات انرژی قابلت بسیار بالایی دارد و برخی از شرکت‌های مستقر، فراتر از سطح توقع این وزارتخانه در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در تبصره بودجه سال گذشته، دولت وزارت نفت را مکلف کرده بود که برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و با مشارکت بانک‌ها در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان قرارداد به ثبت برساند و بر همین اساس این رقم بین استانهای کشور تقسیم شد.

اتخاذ تمهیداتی برای جلوگیری از هک شدن

معاون وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت برسی موضوع هک شدن کارتهای سوخت نیز بیان کرد: ممکن است به دلیل استفاده از تکنولوژی خارجی برای تهیه و استفاده از کارت سوخت دچار این مشکل شده باشیم ولی این موضوع فراتر از این حرف‌ها بود بر همین اساس تمهیداتی ایجاد شد تا دیگر شاهد این نوع اتفاق ها نباشیم.

او اضافه کرد: هنوز در حال فعالیت شبانه روزی برای ریشه‌یابی این موضوع هستیم که به زودی نتایج آن نیز اعلام می‌شود.

زیدی‌فرد در خصوص ایجاد پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: موضوع ایجاد آن از اواخر دولت قبل شکل گرفت تا با توجه به تخصصی بودن، فعالیت ها در این پارک دنبال شود و برای این موضوع در حال حاضر سوله‌ای تجهیز و آماده شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز در مورد قرارداد امضا شده اظهار کرد: در نظر است طی قراردادی مابین مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز و پارک علم و فناوری خراسان، هوشمندسازی شبکه گاز شهری برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در مشهد اجرا شود.

وزارت نفت به استفاده از هوش مصنوعی توجه خاصی دارد

حسن افتخاری افزود: در این طرح با استفاده از هوش مصنوعی بهره برداری حوزه گازرسانی در خطوط انتقال و توزیع از ایستگاه های TBS تا درب منازل هوشمندسازی خواهد شد.

وی مدیریت بهینه فشار گاز در خطوط توزیع، استفاده از موتور آفلاین با قابلیت شبیه سازی و ارایه راهکار بالانس شبکه گاز مبتنی بر هوش مصنوعی، پیش بینی هوشمندانه مصرف کوتاه مدت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه به تفکیک مناطق، ایجاد دیسپاچینگ هوشمند با نظارت به هنگام، کنترل بهینه و گسیل بهینه منابع را از اصلی ترین آورده های اجرای این طرح برشمرد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز گفت: این پارک رتبه اول مباحث انرژی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری در استان خراسان رضوی با توجه به توانمندی بالای خود می توانند کمک شایانی به وزارت نفت و صنعت گاز در حوزه هوشمندسازی انجام دهند.

رضا قنبری بیان کرد: بزودی قرارداد هوشمندسازی شبکه توزیع گاز شهر مشهد به عنوان اولین قراداد هوشمندسازی کشور بین شرکت ملی گاز ایران و پارک علم و فناوری خراسان امضا و عملیات اجرایی آن توسط یکی از شرکت های دانش بنیان استان اجرا خواهد شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص دختر زیبای احمد ایراندوست ترکاند ! / غول برره با دخترش چه رقصی می کند !