چگونه خستگی چشم را برطرف کنیم؟


چگونه خستگی چشم را برطرف کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز (https://behdasht.news/)، این را در نظر داشته باشید که اگر با تغییر سبک رفتارتان خستگی چشم باز هم برجای ماند، شما باید به چشم پزشک مراجعه کنید. ۱. مالش یک دستمال شستشوی گرم...

به گزارش بهداشت نیوز، این را در نظر داشته باشید که اگر با تغییر سبک رفتارتان خستگی چشم باز هم برجای ماند، شما باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

۱. مالش یک دستمال شستشوی گرم روی چشم‌ها

یک دستمال شستشوی آغشته به آب گرم را روی چشم های خسته و درددار خود امتحان کنید. کمپرس گرم می‌تواند:

رطوبت چشمان‌تان را افزایش دهد.
درد را تسکین دهد.
جریان خون را افزایش دهد.
اسپاسم عضلانی را آرام کند.

قبل از شروع، دست‌های خود را بشویید تا باکتری‌ها وارد چشم شما نشوند. حوله خود را در آبی که جوشانده‌اید (برای استریل‌کردن آن) آغشته کنید و صبر کنید تا ولرم شود. سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید.

۲. نورها و صفحه نمایش دستگاه را تنظیم کنید.

وظایف مختلف نیاز به انواع مختلف نور دارد. در حالی که تلویزیون تماشا می‌کنید، برای چشمان شما آسان‌تر است که اتاق را به آرامی روشن نگه دارید. وقتی کتاب می‌خوانید، نور را در جایی که پشت سرتان و به سمت صفحه است قرار دهید، نور را دور از چشمان خود متمرکز کنید. در صفحه‌های دیجیتال همچون لپ‌تاپ یا مانیتور، روشنایی را طوری تنظیم کنید که با سطح نور اطرافتان مطابقت داشته باشد. همچنین کنتراست صفحه نمایش را تنظیم کنید تا چشمانتان برای دیدن خسته نشوند.

۳. از عینک کامپیوتری استفاده کنید

با استفاده از این عینک‌های طبی، چشمان شما می‌توانند در فاصله از صفحه نمایش کامپیوتر به خوبی ببینند. برخی از این عینک‌ها، لنزهای ویژه‌ای دارند که به شما کمک می‌کند فوکوس را به سرعت بین فواصل نزدیک، میانی و دور تغییر دهید. قبل از اینکه به خرید بروید، بدانید که عینک‌های کامپیوتر با عینک‌هایی که نور آبی را مسدود می‌کنند یکسان نیستند. مشخصه مسدود کننده نور آبی ممکن است شما را راحت‌تر کند، اما همیشه از خستگی چشم جلوگیری نمی‌کند.

۴. کف دستان‌تان را روی چشم‌تان قرار دهید

این شیوه یک روش درمانی است که اولین بار پزشکی به نام ویلیام بیتس ابداع کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که روش او بینایی را اصلاح نمی‌کند، اما قرار دادن کف دست بر روی چشم‌ها، می‌تواند به کاهش خستگی چشم کمک کند. کف دست خود را روی چشمان بسته خود جمع کنید و هیچ فشاری به کره چشم خود وارد نکنید. این ایده به آرامش چشم‌های شما کمک می‌کند.

۵. رفع خستگی چشم با چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای بیشتر از یک نوشیدنی گرم مفید است. انواع چای به عنوان یک کمپرس سرد آرامش بخش برای چشم شما عمل می‌کنند. بعد از دم کردن بابونه یا چای معمولی، کیسه‌ها را در ظرف تمیزی در یخچال قرار دهید. هنگامی که کیسه و محتویاتش خنک شد، آن را روی پلک‌های خود قرار دهید تا به آرامش چشم‌ها و کاهش تورم کمک کند. مطمئن شوید که صورت و دست‌های خود را خوب شسته باشید و آن را عاری از هرگونه میکروب کرده باشید. و همچنین حواستان باشد تکه‌های چای در چشم‌تان نرود.

۶. ورزش‌های چشمی برای رفع خستگی چشم

چشمان شما ماهیچه دارد و می‌توانند از تمرین نیز بهره ببرند. این روش را برای رفع خستگی چشم امتحان کنید: انگشت خود را چند سانت دور از چشمان خود نگه دارید و روی آن تمرکز کنید. سپس، فوکوس را در فاصله دورو دوباره بر روی انگشت خود متمرکز کنید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

یا چشمان خود را ببندید، آنها را به سمت سقف بالا ببرید و سپس به سمت زمین پایین بیاورید، این کار را در جهت چپ و راست نیز انجام دهید.. این تمرینات خستگی چشم شما را کاهش می‌دهند، اما تأثیری بر روی قوی‌تر شدن ماهیچه‌های چشم شما ندارند.

۷. ایجاد وقفه در فعالیت چشم

یک قانون معروف به نام ۲۰-۲۰-۲ وجود دارد که در آن شما باید به ازای هر بیس دیقه فعالیت با چشمان‌تان در فاصله ۲۰ سانتی باید دو دیقه به چشمان‌تان استراحت دهید. برای مثال برای هر دو ساعت فعالیت مکرر پشت رایانه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید استراحت کنید تا خستگی چشم از شما به دور باشد.

۸. قطره برای درمان خستگی چشم

قطره‌های چشمی بدون نسخه یا تجویزی همچون اشک مصنوعی، خشکی و خستگی چشم‌ها را تسکین می‌دهد. حتی زمانی که چشمان شما احساس خوبی دارند از آنها استفاده کنید تا چشم ها را مرطوب نگه دارید و از بازگشت علائم خود جلوگیری کنید. اگر ترجیح می‌دهید اشک‌های طبیعی درست کنید، به یاد داشته باشید که بیشتر پلک بزنید، مخصوصا زمانی که روی یک دستگاه دیجیتال تمرکز کرده‌اید. ما معمولا ۱۵ بار در یک دقیقه پلک می زنیم. اما وقتی با رایانه کار می‌کنیم، این میزان به ۵ تا ۷ بار کاهش می‌یابد.

بهترین ویتامین‌ها برای خستگی چشم

ویتامین‌ها نقش به‌سزایی در سلامت چشم دارند. کمبود ویتامین نه تنها باعث خستگی چشم بلکه ضعف چشم را به دنبال دارد. نتیجه ضعف چشم، درد چشم است. ورم ملتحمه، تحریک لنز تماسی، سایش قرنیه و بلفاریت از دلایل اصلی درد چشم هستند. شما باید به خوبی چشمان‌تان را از ویتامین غنی کنید تا دچار درد چشم و خستگی چشم نشوید.

ویتامین A. این ویتامین با حفظ قرنیه شفاف، که پوشش بیرونی چشم شما است، نقش مهمی در بینایی ایفا می‌کند.
ویتامین E. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌های شما (از جمله سلول های چشم) در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، که مولکول‌های مضر و ناپایدار هستند، کمک می‌کند.
ویتامین C. مانند ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که از چشمان شما در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند.
ویتامین های B6، B9 و B12. این ترکیب از ویتامین‌ها سطح هموسیستئین را کاهش می‌‌دهد. هموسیستئین یک پروتئین در بدن شما است که خطر التهاب و ابتلا به بیماری AMD (یک بیماری شایع چشمی) را افزایش می‌دهد.

منبع: دکتر تو


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم