اُمیکرون نسبت به دلتا پایداری کمتری دارد/ چه زمانی دُز یادآور واکسن تزریق کنیم؟


اُمیکرون نسبت به دلتا پایداری کمتری دارد/ چه زمانی دُز یادآور واکسن تزریق کنیم؟

سلامت نیوز:دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید با اعلام این خبر که اُمیکرون نسبت به دلتا، پایداری کمتری دارد گفت: خبر خوش این است که کمتر از یک ماه، شیب بیماری در آفریقای جنوبی رو به کاهش است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پیام طبرسی دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با برنامه تهران...

سلامت نیوز:دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید با اعلام این خبر که اُمیکرون نسبت به دلتا، پایداری کمتری دارد گفت: خبر خوش این است که کمتر از یک ماه، شیب بیماری در آفریقای جنوبی رو به کاهش است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پیام طبرسی دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با اشاره به قدرت سرایت بسیار بالای سویه اُمیکرون اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از آفریقای جنوبی و اروپا به دست آمده، میزان بستری شدن مبتلایان با این ویروس حدود 70 تا 80 درصد کمتر از دلتا است اما با توجه به سرایت بسیار بالای این سویه، امکان افزایش مرگ و میر وجود خواهد داشت چنان که کشورهای انگلیس و آلمان همزمان با افزایش بیماران، مرگ و میر بیشتری را هم تجربه کرده اند.


اُمیکرون نسبت به دلتا، پایداری کمتری دارد
وی افزود: خبر خوش این است که کمتر از یک ماه، شیب بیماری در آفریقای جنوبی رو به کاهش است و این اتفاق نشان دهنده این است که این سویه نسبت به دلتا، پایداری کمتری دارد و در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ماسک و فاصله گذاری فیزیکی و واکسیناسیون دُز سوم و دقت بیشتر در بازگشایی‌ها شاید بتوانیم از این سویه عبور کنیم.


ایران هنوز وارد فاز اُمیکرون نشده است
دکتر طبرسی در پاسخ به اینکه آیا اُمیکرون می‌تواند پایانی بر کرونا باشد گفت: علائم ابتلا به سویه اُمیکرون شبیه سرماخوردگی است و شدت کرونای دلتا را که ریه ها را به شدت درگیر می کرد را ندارد. اگر جهشی در سویه اُمیکرون رخ ندهد شاید کرونا با اُمیکرون قابل کنترل‌تر باشد. اگرچه ما هنوز در ایران وارد فاز اُمیکرون نشده ایم. مرگ و میر در کشورهای اروپایی مثل انگلیس و آلمان بالا است. در کشور انگلستان روزی 100 هزار نفر و در آلمان روزی 80 هزار نفر مبتلا داریم و این نگران کننده است اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم ممکن است با شرایطی شبیه این کشورها روبرو شویم به همین جهت واکسیناسیون باید سرلوحه تمامی موارد پیشگیری باشد.


دریافت دُز سوم یا یادآور تمامی واکسن‌ها سه ماه پس از تزریق دُز دوم انجام شود
دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید در ادامه این گفتگوی رادیویی با اشاره به اینکه هنوز نمی‌توان نظر دقیقی در خصوص تاثیر واکسن‌ها بر این سویه از ویروس کرونا داد خاطرنشان کرد: آنچه مشهود است این است که مقاومت بدن فردی که دُز بوستر واکسن را زده در برابر اُمیکرون بالا است به ویژه اگر اینکه یکبار هم به کرونا مبتلا شده باشد.


طبرسی تاکید کرد: برای ایمنی بیشتر حتما باید دُز سوم واکسن هایی مثل سینوفارم که با پلتفرم ویروس کشته شده تهیه شده اند تزریق شود.افرادی هم که واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا زده اند باید پس از سه ماه از تزریق دُز دوم اقدام به تزریق دُز یادآور کنند.


واکسن‌های پروتئینی، ایمنی‌بخشی بالا و عوارض کمی دارند
وی افزود: بر اساس گزارش های منتشر شده تزریق دُز یادآور آسترازنکا می تواند سطح آنتی بادی بدن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و حتی تولیدکننده این واکسن اعلام کرده مقاومت آسترازنکا در برابر اُمیکرون بالا است. افرادی که دُز یک و دو واکسن را از آسترازنکا زده اند منعی برای تزریق دُز سوم آسترازنکا ندارند. افرادی که با تزریق واکسن سطح آنتی بادی خوبی دارند می توانند از واکسن‌های پروتئینی مثل پاستور، اسپایکوژن که در ایران موجود است و یا کواکسین و نواوکس استفاده کنند که ضمن ایمنی‌بخشی بالای بدن از عوارض کمتری هم برخوردار هستند.


دریافت دُز یادآور آسترازنکا و اسپوتنیک سه ماه پس از تزریق دُز دوم انجام شود
وی تاکید کرد: به تمامی هموطنان توصیه می شود دُز سوم و یادآور را تزریق کنند. این فاصله زمانی سه ماه پس از تزریق دُز دوم برای تمامی واکسن ها است.
دکتر طبرسی درخصوص واکسن جدید ایرانی با پلتفرم MRNA گفت: این واکسن مجوز گرفته و در حال شروع فاز یک مطالعه بالینی است که چند ماهی طول می شکد تا نتیجه دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق