به تامین میزان بالایی از واکسن آسترازنکا نیاز داریم


به تامین میزان بالایی از واکسن آسترازنکا نیاز داریم

سلامت نیوز-*علی رضا سردشتی: هرگونه تعلل در تامین واکسن های مناسب برای دوز بوستر و تزریق آن و البته تزریق واکسن برای ده میلیون واکسن نزده، موجب خواهد شد که سریع(و شاید سخت) با پیک جدید بیماری روبرو شویم. به گزارش سلامت نیوز، کشورمان در طی دوران همه گیری کرونا و کشف واکسن های مؤثر بر پیشگیری از ابتلا به بیماری دوران متفاوتی را پشت سر گذاشت. پس از...

سلامت نیوز-*علی رضا سردشتی: هرگونه تعلل در تامین واکسن های مناسب برای دوز بوستر و تزریق آن و البته تزریق واکسن برای ده میلیون واکسن نزده، موجب خواهد شد که سریع(و شاید سخت) با پیک جدید بیماری روبرو شویم.

به گزارش سلامت نیوز، کشورمان در طی دوران همه‌گیری کرونا و کشف واکسن‌های مؤثر بر پیشگیری از ابتلا به بیماری دوران متفاوتی را پشت سر گذاشت. پس‌از ماه‌ها پایین بودن میزان ورود واکسن به کشور و پایین بودن میزان تزریق واکسن به جمعیت عمومی و فاصله بسیار زیاد کشور در حوزه امار واکسیناسیون با کشورهای پیشرفته و حتی درحال‌توسعه جهان، با تغییر دولت و تغییر روند سیاست‌گذاری و واردات گسترده واکسن به نوعی تحول عظیم در حوزه واکسیناسیون جمعی صورت گرفت و در مدت‌زمانی کوتاه میزان بسیار زیادی از جامعه تزریق اول و دوم واکسن‌های خود را پشت سر گذاشتند.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسید چالش اصلی نظام سلامت موضوع واکسیناسیون افرادی باشد که تمایل به تزریق واکسن ندارند( افراد معروف به ضد واکسن‌ها و افرادی که از عوارض واکسن می‌ترسند و نیز افرادی که اصلا از واکسیناسیون مطلع نیستند یا دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است که بر اساس آمار شاید حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت بزرگسال ایران هنوز واکسن دوز اول کرونا را دریافت نکرده‌اند) اما بروز سویه جدید اومیکرون در جهان ناگهان وضعیت را تغییر داد. پخش سریع اومیکرون در سرتاسر جهان و مطالعات انجام‌یافته روی آن نشان داد که برای محافظت از سویه جدید، نیازمند تزریق دوز سوم و بوستر گسترده برای جامعه عمومی هستیم.

واکسیناسیون در ایران و برنامه واکسیناسیون ملی بر علیه ویروس کرونا براساس واردات و تزریق واکسن سینوفارم ساخت چین برنامه‌ریزی و اجرا شد ولی حالا و در زمان شروع تزریق دوز بوستر به‌نظر می‌رسد که باید تغییراتی در این زمینه صورت بگیرد. در برنامه کشوری به‌نظر می‌رسد هدف متکی بر تزریق واکسن‌های ایرانی برای دوز بوستر باشد، اما باتوجه به ظرفیت خط تولید واکسن‌های پاستوکوک پلاس و اسپایکوژن و میزان ذخیره این دو واکسن(و نیز خارج شدن واکسن برکت از صف واکسن‌های مناسب تزریق دوز بوستر) به نظر می‌رسد برنامه واکسیناسیون دوز بوستر هم باید متکی بر واردات واکسن باشد.

با توجه به نبود واکسن اسپوتنیک پلاس(دوز بوستر واکسن اسپوتنیک) در کشور و این موضوع که پیشنهاد شده‌است که دوز بوستر از نوع متفاوت و از پلتفرمی متفاوت باشد و نیز مقبولیت واکسن استرازنکا برای سفرهای فرامرزی و نیز اخبار مبنی بر تاثیرگذاری بیشتر آن به نظر می‌رسد واکسن اصلی موردنیاز کشور در ماه‌های پیش رو واکسن آسترازنکا باشد. جالب است که در ماه‌های اخیر بیشتر واکسن‌های آسترازنکای موجود در کشور واکسن‌های اهدایی کشورهای دیگر بوده‌است اما در هفته‌های اخیر با کمبود مقطعی واکسن آسترازنکا مواجه بوده‌ایم و اگرچه واکسن‌های اهدایی کشور اروپایی تا حدودی این نقیصه را در روزهای اخیر پوشش داده‌است اما قطعا در ماه‌ها و هفته‌های آینده نیازمند میزان بسیار بیشتری از واکسن آسترازنکا خواهیم بود و باید هرچه زودتر برای واردات این واکسن اقدامات لازم صورت گیرد.

هرگونه تعلل در تامین این واکسن و تزریق آن و البته تزریق واکسن برای ده میلیون واکسن نزده، موجب خواهد شد که سریع(و شاید سخت) با پیک جدید بیماری روبرو شویم. درنتیجه سرعت‌عمل لازم برای تهیه واکسن به میزان بالا و استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن برای افزایش تزریق واکسن روزانه به همراه رعایت پروتکل‌های لازم، برقراری محدودیت‌ها و تعظیلی‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده الزامی از ماسک اقدامات بسیار ضروری و لازم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تشریح آخرین اقدامات تجسس برای یسنا + عکس دختر گمشده