رعایت پروتکلهای بهداشتی و واکسیناسیون تنها راه مقابله با اومیکرون است


رعایت پروتکلهای بهداشتی و واکسیناسیون تنها راه مقابله با اومیکرون است

بندرعباس- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون تنها راه مقابله با سویه جدید و جهش یافته اومیکرون است.

دکتر محمود حسین پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر وجود این سویه جهش یافته که از قدرت سرایت و انتشار پذیری بسیار بالایی نسبت به سویه دلتا برخوردار است، در کشور تایید شده و احتمال اوج گیری آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط بسیار حساسی قرار داریم و تنها راه مقابله با این سویه جهش یافته رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل واکسیناسیون است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی این سویه جدید در افرادی که واکسیناسیون انجام داده اند، تاثیر کمی داشته و احتمال بستری و مرگ و میر در این افراد کمتر است.

دکتر حسین پور با اشاره به مرگ یک بانوی ۴۴ ساله در هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، ابراز داشت: با ثبت این فوتی جدید ، شمار فوتی های کرونا در استان به ۲ هزار و ۴۵۶ نفر رسید.

به گفته وی در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۲۹ نفر دیگر، آمار بستری های کرونا در بیمارستان های هرمزگان به ۸۳ نفر رسید که از این شمار ۱۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و حال ۲ نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه واکسیناسیون در استان با سرعت خوبی در حال انجام است، افزود: البته هنوز حدود چهار درصد از مردم استان واکسینه نشدند که این افراد برای حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه باید هر چه سریعتر جهت انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۳۹ نفر در هرمزگان واکسینه شدند که از این شمار یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۶۳ نفر هر دو دز و ۱۱۸ هزار و ۲۵۷ نفر دز سوم یا تقویتی را دریافت کردند.

دکتر حسین پور با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، ادامه داد: نیروهای بهداشت و درمان هرمزگان در تمامی شهرستان ها برای انجام واکسیناسیون در خدمت مردم عزیز می باشند و امیدواریم با همکاری مردم و پوشش کافی واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی از گسترش ویروس در استان و کشور جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مثبت بود، دو مورد مشکوک به ابتلا به سویه جدید اومیکرون نیز در ایران وجود دارد.

همچنین کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۱۳۱ هزار و ۱۶۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ در کشور آغاز شد تا کنون ۵۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۸ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۲۲۸ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵۵۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۱۷ دُز رسیده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شباهت عجیب "جعفر جکسون" به عمویش "مایکل جکسون"