عدم پذیرش ضمانت‌های بانکی؛ مانعی برای رشد صادرات خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی


عدم پذیرش ضمانت‌های بانکی؛ مانعی برای رشد صادرات خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: درحال حاضر به دلیل عدم پذیرش ضمانت‌های بانکی از سوی کشور‌های دریافت‌کننده خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی، ما شاهد بروز مشکلات و موانع متعددی در حوزه صادرات این قبیل خدمات هستیم.

عدم پذیرش ضمانت‌های بانکی؛ مانعی برای رشد صادرات خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فرهاد نوری» معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت و چالش‌های موجود در فرایند صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به دیگر کشور‌ها اظهار کرد: عمده مشکلات ما در این حوزه حول محور ضمانت نامه‌های بانکی خلاصه می‌شود و تا کنون نیز این موضوع مشکلات متعددی را برای فعالان حاضر در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به ارمغان آورده است.



معاون سازمان توسعه تجارت تشریح کرد: درحال حاضر ما به دنبال آن هستیم که با انجام جلسات متعددی متصدیان پروژه‌های عمرانی را متقاعد به پذیرش و دریافت ضمانت‌‎نامه بانک‌های ایران کنیم چرا که ارقام موجود در این گونه قرارداد‌ها به مراتب از رقم بسیار بالاتری از میزان درآمد صادرتی حال از صادرات کالا است.



وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای حل این مشکل از ابزار‌های شبه سوئیفتی، تدارک و تدوین شده است و پیش‌بینی می‌شود که مشکلات ناشی از این مسئله در سال جاری حل شده و پش از آن شاهد نتایج مثبت و عملیاتی شدن آن در سال ۱۴۰۱ باشیم؛ تا کنون جمهوری اسلامی ایران برای حل این موضوع، از راهبرد مذاکره کشور به کشور استفاده کرده است.



نوری پیرامون کشور‌های پذیرنده خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی اظهار کرد: درحال حاضر کشور‌های سوریه، عراق، عمان و روسیه از جمله کشور‌های پذیرنده خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی بوده، اما اکنون به دلیل تفاوت قوانین بانکی این کشور‌ها، همانگونه که ذکر شد ایران درصدد آن است که مشکلات ناشی از ضمانت‌نامه‌های بانکی را به صورت کشور به کشور حل سازد.



از آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی چه خبر؟



این مقام مسئول در ادامه به آخرین وضعیت محصولات کشاورزی صادراتی ایرانی به کشور‌هایی همچون روسیه و هند اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: طی هفته‌های اخیر حواشی بسیار زیادی پیرامون محصولات کشاورزی ایرانی پیش آمده بود و اکنون در توضیح این مسئله باید گفت که با رایزنی‌های انجام شده از سوی نهاد‌های ذی ربطی همچون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو به عنوان دستگاه‌های مرتبط با موضوعات آفات و سموم این محصولات و با پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس، این قبیل مشکلات در حال رفع شدن است.



وی توضیح داد: درحال حاضر به منظور اجرای پروتکل‌های بهداشتی این کشور‌ها هماهنگی‌های لازم برای تحقق این مسئله توسط دو سازمان مذکور انجام شده و به زودی سفری نیز را برای تجدید این پروتکل‌ها انجام خواهد شد؛ این قبیل موارد در فرایند تجارت خارجی همزمان با رشد فرایند صادرات یک امر طبیعی بوده و یکسان‌سازی صادرت کشوربا مولفه‌های بهداشت و صادراتی کشور‌های هدف نیازمند هماهنگی و زمان بیشتری خواهد بود.



نوری در پایان و درخصوص مهمترین کالای صادراتی ایران در بازار ها‌ی جهانی گفت: درحال حاضر پس از کالا‌های پتروشیمی، محصولات معدنی، و چند کالای کشاورزی (از قبیل پسته، گوجه فرنگی) به ترتیب از مزیت تجاری بسیار بالایی برخوردار بوده و اکنون به دنبال آن هستیم که با همکاری بخش خصوصی مبنی پروژه ارتقاء کیفی و کمی این محصولات را بیش از پیش افزایش دهیم.



پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو