روز بین‌المللی کوهستان


13 درصد جمعیت دنیا در مناطق کوهستانی زندگی می کنند و بیشتر از نصف جمعیت کل انسان ها برای آب، غذا و انرژی پاک به کوهستان ها وابسته اند. به علاوه، 15 تا 20 درصد جمعیت گردشگر جهان مناطق کوهستانی را برای سفر انتخاب می کنند. شاید همین اعداد کافی باشند تا متوجه شویم چرا در تقویم روزی مخصوص به کوهستان ها وجود دارد. اما اهمیت کوه ها از این هم بیشتر است.

13 درصد جمعیت دنیا در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند و بیشتر از نصف جمعیت کل انسان‌ها برای آب، غذا و انرژی پاک به کوهستان‌ها وابسته‌اند. به علاوه، 15 تا 20 درصد جمعیت گردشگر جهان مناطق کوهستانی را برای سفر انتخاب می‌کنند. شاید همین اعداد کافی باشند تا متوجه شویم چرا در تقویم روزی مخصوص به کوهستان‌ها وجود دارد. اما اهمیت کوه‌ها از این هم بیشتر است.

پیشینه روز بین‌المللی کوهستان

در سال 2003، اتحادیه اروپا روز 11 دسامبر را به عنوان روز بین‌المللی کوهستان‌ها معرفی کرد. علت نامگذاری یک روز از تقویم به نام کوهستان‌ها کمک برای آگاهی بیشتر در زمینه نیازی است که انسان‌ها به مناطق کوهستانی دارند. تغییرات آب و هوایی، تخریب زمین‌ها، بهره‌برداری بیش از اندازه و حوادث طبیعی از عواملی هستند که پیامدهای ناگواری برای ساکنین این مناطق، و حتی همه مردم در سراسر دنیا، دارند.

روز بین‌المللی کوهستان

چرا روز بین‌المللی کوهستان؟

کوهستان‌ها حدود 22 درصد سطح کره زمین را فراگرفته‌اند و خانه 13 درصد از جمعیت جهان هستند. از اعداد و ارقام بگذریم. ما چقدر درباره کوهستان‌ها اطلاعات داریم؟ چند بار تا به حال فکر کرده‌ایم که زندگی‌مان تا چه اندازه به کوهستان‌ها وابسته است؟ بعید است تا به حال در گرمای تابستان از مغازه‌های دور و برتان آب معدنی نخریده باشید، اما چند بار بعد از نوشیدن این آب خنک و گوارا به این فکر کرده‌اید که منشا این آب کوهستان‌ها هستند و اگر حیات کوهستان‌ها به خطر بیفتد روی زندگی ما هم تاثیر خواهد داشت؟

روز بین‌المللی کوهستان

چطور این روز را جشن بگیریم؟

روز 11 دسامبر (20 آذر) روز بین‌المللی کوهستان‌هاست. اگر اهل سفر هستید، شاید بد نباشد آخر هفته سفری را به منطقه‌ای نزدیک کوهستان برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید در کوه‌های پوشیده از درخت جنگل‌پیمایی کنید یا در دامنه کوهی نزدیک منطقه سکونت‌تان قدم بزنید. اگر اهل کوه‌پیمایی هستید، حتما برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که در روز بین‌المللی کوهستان در یکی از مناطق کوهستانی زیبا باشید تا بیشتر از قبل به عظمت و اهمیت کوهستان‌ها فکر کنید.

روز بین‌المللی کوهستان

در روز بین‌المللی کوهستان این کارهای ساده را امتحان کنید:

اگر آب معدنی خریدید، به نوشته‌های برچسب روی بطری دقت کنید و ببینید منشا آب کدام منطقه کوهستانی است. به پیامدهایی که از بین رفتن کوهستان‌ها دارند فکر کنید. چند مورد به ذهن‌تان می‌رسد؟ فکر کنید و ببینید نام چند تا از کوهستان‌های دنیا را می‌دانید. آخرین باری را که به منطقه‌ای کوهستانی سفر کرده بودید به یاد بیاورید و بگویید کدام بخش از آن سفر بیشتر از همه برای‌تان لذت‌بخش بوده است. سفر بعدی‌تان را طوری برنامه‌ریزی کنید که، در صورت امکان، به دیدن کوهستان‌ها بروید.

1400/09/21 | کد مطلب: 624
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
روز بین‌المللی کوهستان
روز بین‌المللی کوهستان سپیده اقتداری
روز بین‌المللی کوهستان

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)