60 میلیارد برای تکمیل مصلی‌ها و مساجد لرستان در نظر گرفته شده است


60 میلیارد برای تکمیل مصلی‌ها و مساجد لرستان در نظر گرفته شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 60 میلیارد برای تکمیل مصلی‌ها و مساجد لرستان در نظر گرفته شده است.

محمدمهدی اسماعیلی در جلسه شورای اداری لرستان که امروز ۱۹ آذرماه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: لرستان یک استان اصیل، فرهنگی با پیشینه تاریخی بلند است و حوزه تمدنی ایران را به‌خوبی نمایندگی می‌کند.

وی تصریح کرد: این آثار فاخر فرهنگی و باستانی لرستان اوج تمدن ایرانی را نشان می‌دهد و این استان و قوم لر همیشه یکی از بزرگترین مروجان تشیع و پایگاه مستحکم تشیع بوده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی کارهای خوبی در این سفر به لرستان انجام شده که برای تالار مرکزی شهر خرم‌آباد ۲۰۰ میلیارد اعتبار به تصویب رسید که پروژه در یک زمان دو سال و نیم به اتمام می‌رسد.

اسماعیلی اضافه کرد: ۶۰ میلیارد برای تکمیل کتابخانه‌های مرکزی خرم‌آباد، نورآباد، دورود، بروجرد و الشتر، ۲۰ میلیارد اعتبار برای هنرستان بروجرد پیش‌بینی شده و است، تصریح کرد: ۶۰ میلیارد هم برای تکمیل مصلی‌ها و مساجد لرستان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در شهرستان پلدختر متأسفانه اثر سیل هولناکی که اتفاق افتاد کاملاً مشهود بود در حالی‌که خدمات خوبی صورت گرفته بود اما سیل اثرات طولانی مدتی گذاشته و همه‌چیز را برده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: واقعاً دیدارهای متعددی با مردم در مناطق مختلف داشتم و مردم در عین عزت‌نفس و بزرگواری که داشتند به هر حال مشکلات حادی دارند.

اسماعیلی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در این بازدیدها رخ داد، افزود: مسیر جاده‌ای پلدختر که از بین رفته بود در چهار قطعه تکمیل می‌شود و نیاز به بودجه تکمیلی دارد.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم ۸۰ میلیارد پیمانکار در یک نقطه طلب داشت و ‌ ۱۰۰ میلیارد هم باید شارژ شود تا کار جلو برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نیاز به دیواره‌های حفاظتی در پلدختر و معمولان داریم چراکه وقتی آب بالا می‌آید شهر را به‌شدت تهدید می‌کند، لذا پروژه‌های این حوزه نیاز به تمهید بودجه‌ای مناسب دارد که پیش‌بینی شده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این پروژه پمپاژ واشیان کاملاً آماده بهره‌برداری بوده اما سیل آن را ۱۰۰‌ درصد از بین برده است که اگر افتتاح می‌شد بیش از ۱۴۰۰ هکتار زمین دیم را به آبی تبدیل می‌کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد تا تکمیل شود، اضافه کرد: مینی پالایشگاه پلدختر طرح بسیار خوبی در آنجا ایجاد شد که نیاز به حمایت وزارت نفت و بخش‌های دیگر نیاز به حمایت دارند و با اعتبار اندکی توسعه پیدا می‌کند و اشتغالش دو تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسیر راه‌آهن، بیان کرد: بزرگراهی که ایجاد شده برای کل کشور بسیار خوب بوده اما ۳۰۰۰ نفر در این شهرستان شغل را از دست داده‌اند که نیاز است با راه‌آهن بخشی از آن جبران شود.

اسماعیلی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی آن‌هم انجام شده و می‌شود که این کار انجام شود، ادامه داد: مردم متأسفانه به‌شدت آسیب دیده‌اند، مهلت بازپرداخت وام‌ها رسیده و به مردم فشار آمده که پیشنهاد ما این است که یک بازپرداخت ۲ ساله استمهال شود تا مشکلات مردم از بین برود.

وی اظهار کرد: ۳۰۰ هکتار زمین مرغوب در سیل از بین رفته که در حال حاضر منابع طبیعی نیز زمینی در اختیار ندارد و باید تمهیداتی در نظر بگیریم که مردم با مشکل مواجه نشوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کلیه مشکلات گفته شده را تا حصول نتیجه به نیابت از مردم منطقه محروم پلدختر پیگیری خواهیم کرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: گلزار شهدای شهرستان نیز باید از طریق بودجه وزارتخانه تمهید شود و کتابخانه پلدختر نیز دو میلیارد تومان از بودجه وزارتخانه به آن اختصاص یافت تا بخشی از مشکلات آن حل شود.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سایت جبهه پایداری به موضع حسین شریعتمداری: کسانی که فکر می‌کنند با قوانین فعلی می...