دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد کشت شد


دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد کشت شد

گچساران - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار در هشت هکتار از مزارع این استان دانه روغنی کاملینا کشت شده است.

عیسی راستین نسب شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشت این محصول در ۱۵۰ هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری هدفگذاری شده است.

به گفته راستین نسب ، کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی با کیفیت بالا از آن تولید می شود و سرشار از امگا ۳ و ۹ است.

این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه و بادام زمینی به ‌دست‌ می‌آید اما ترویج کشت دانه های روغنی کاملینا به دلیل اینکه نیاز کمتری به آب دارد ضروری است.

راستین نسب تاکید کرد: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا برای تحقق تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات کالای اساسی روغن از برنامه‌ها و اولویت های وزرات جهاد کشاورزی است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷۲هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری