طرح‌های نوین آبیاری در باغ‌های شهرستان جهرم در حال اجراست


طرح‌های نوین آبیاری در باغ‌های شهرستان جهرم در حال اجراست

شیراز-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی جهرم فارس گفت: آبیاری هوشمند در پنج هکتار از باغ‌های شهرستان در حال اجراست که در این روش، ساعات آبیاری از 6ساعت به 2ساعت در بازه زمانی 48ساعت کاهش داشته است.

احمدعلی گچکاران یکشنبه درباره اجرای این طرح در شهرستان جهرم در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزینه این آبیاری هوشمند در سطح پنج هکتار حدود ۴۰ میلیون تومان است که این طرح در حال حاضر در چند باغ دیگر شهرستان جهرم در حال انجام است.

وی ادامه داد:با هدف مدیریت آبیاری کشاورزی در شهرستان جهرم، استفاده از سیستم آبیاری هوشمند با مشاوره واحد آب و سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان صورت گرفته که باعث افزایش راندمان آبیاری تا ۸۵ درصد شده است.

امام جمعه جهرم نیز در بازدید از طرح‌های نوین آبیاری در باغ‌های شهرستان جهرم گفت: اجرای این روش های نوین و صحیح آبیاری برای شهرستان جهرم مفید است که باعث می‌شود باغداران با توجه به کمبود آب به انجام این روش‌ها تشویق شوند.

حجت الاسلام محمدحسین مدبر افزود: بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و ۴۶۰ لیتر آب برای یک کیلو میوه مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد مصرف آب به درستی انجام نمی‌شود.

وی بهره‌مندی از رویکردهای نوین در بخش کشاورزی را ضروری دانست و اظهار کرد: روش‌های نوین کشاورزی مثل آبیاری هوشمند، از اموری است که باغداران و کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند تا سرمایه‌های در اختیار به سهولت از دست نرود.

وی با بیان اینکه باید در مصرف آب مدیریت صحیح انجام شود تا در آینده با عواقب جبران‌ناپذیر کمبود آب مواجه نشویم، ادامه داد: همچنین استفاده از آب آشامیدنی در سرویس‌های بهداشتی نیز از جمله اموری است که باید درباره کاربرد آن تجدید نظر شود.

امام جمعه جهرم اضافه کرد: ایجاد فروچاله‌ها در پی استفاده بی‌رویه منابع آب زیرزمینی است که اکنون در استان فارس شکل گرفته است و عواقب بدی دارد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی