چهارمحال و بختیاری 570 میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی دارد


چهارمحال و بختیاری 570 میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی دارد

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: از 2 میلیارد مترمکعب ذخیره آب زیرزمینی در استان، 570 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم.

فردوس کریمی شامگاه چهارشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی و تعدادی از معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی که در دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، افزود: در استان طی ۱۰ سال گذشته ۵۱ میلیمتر کاهش بارندگی و حدود یک درجه سانتی‌گراد افزایش دما در استان به ثبت رسیده است که نشانگر تغییر الگوی برف به باران و بالا رفتن دمای محیط بر اثر تغییرات اقلیمی و خشکسالی است.

وی ادامه داد: سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر طول رودخانه در استان با ۱۸۵ رودخانه داریم که از این تعداد ۱۰۴ رودخانه فصلی و مابقی رودخانه دائمی است.

کریمی تصریح کرد: همچنین حجم رودخانه‌ها در پنج سال اخیر در استان شامل چهار میلیارد مترمکعب در حوزه کارون و یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون مکعب در حوزه زاینده‌رود بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از این مقدار ۴۸۸ میلیون مترمکعب در استان مصرف می‌شود که سهم شرب ۹ درصد، صنعت یک درصد و ۹۰ درصد به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

کریمی به حجم مصارف آب زیرزمینی در استان نیز اشاره کرد و افزود: سهم اصلی منابع آب زیرزمینی به چاه و قنات اختصاص دارد که ۶۰۹ میلیون مترمکعب است که ۱۵ درصد صنعت، ۱۵ درصد شرب و ۷۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی به وضعیت دشت‌های استان نیز پرداخت و گفت: ۱۲ دشت مطالعاتی در استان وجود دارد که از این تعداد چهار دشت بروجن، سفیددشت، جوانمردی و شهرکرد ممنوعه بحرانی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، افت آب زیرزمینی در دشت‌های استان را از سال ۱۳۴۲ عنوان کرد و اظهار داشت: روند افت آب زیرزمینی تاکنون روند نزولی داشته و منجر به فرونشست به ویژه در دشت جوانمردی شده است.

کریمی با اشاره به اجرای برخی طرح‌های مطالعاتی برای رفع چالش کمبود آب در استان، بر ضرورت تکمیل طرح انتقال آب بن به بروجن تاکید کرد و گفت: این طرح تاکنون از ۷۳ درصد پیشرفت برخوردار شده است و اجرای آن منوط به تامین امنیت در محل آبگیر طرح است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.

در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سدها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.

اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارسلونا قهرمانی را تقدیم رئال مادرید کرد