میزان ذخایر خونی استان فارس به وضعیت بحرانی رسیده است


میزان ذخایر خونی استان فارس به وضعیت بحرانی رسیده است

شیراز-ایرنا-مدیرکل انتقال خون استان فارس،گفت:میزان ذخایر خونی استان فارس به وضعیت بحرانی رسیده است و نیاز مبرمی به گروه های خونی +A و –O داریم.

مسعود ترابی چهارشنبه در جلسه بررسی موضوع ذخایر خونی افزود:در شرایط کنونی که با شیوع بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم و به دلیل افزایش مصرف خون در مراکز درمانی و کاهش آمار اهدای خون مردم، استان فارس با بحران کمبود ذخایر خونی روبه رو شده است.

مدیرکل انتقال خون فارس ادامه داد: هرچند مردم استان فارس در دوران کرونا مشارکت خوبی در امر حسنه اهدای خون داشته اند اما خون و فرآورده‌های خونی دارای عمر کوتاهی هستند و اهدای خون باید به صورت مستمر صورت بگیرد.

وی بیان کرد: افزایش اعمال جراحی در استان فارس با وجود ۷۳ مرکز درمانی و بیمارستان، باعث شده که ما در تأمین خون مراکز درمانی تحت پوشش سازمان دچار مشکل شویم.

ترابی به لزوم اهدای خون مستمر برای تأمین نیاز بیماران پیوندی اشاره کرد و گفت: بیمارستان پیوند اعضا یک مرکز منحصر به فرد در شهر شیراز است که این بیمارستان قطب مهم اعمال پیوند کبد، کلیه، قلب و ریه در جنوب کشور به شمار می رود که هرکدام از این پیوندها بالغ بر ۱۵ تا ۳۰ واحد خون نیاز دارند و همه روزه تعداد زیادی عمل پیوند حیاتی در این بیمارستان صورت می گیرد که اگر خون مورد نیاز این بیمارستان تأمین نشود، جان بیمارانی که نیازمند به این اعمال پیوند هستند، به خطر می افتد.

وی اضافه کرد: بیماران سرطانی و تالاسمی عمده‌ترین مصرف‌کنندگان خون و پلاکت را تشکیل می‌دهند.ما از سه بیمارستان تخصصی سرطان برخوردار هستیم که این سه بیمارستان نیز نیاز مبرمی به تأمین فرآورده‌های خونی دارند.

ترابی بیان داشت: ۶۴هزار بیمار تالاسمی در استان داریم که باید به طور هفتگی به آنها خون تزریق کنیم. این بیماران به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند و بدون شک این تأخیر در تزریق خون سلامت آنها را تهدید می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس عنوان کرد: هفتاد درصد از بیماران مبتلا به تالاسمی و سرطان خون را کودکانی تشکیل داده اند که حداکثر پنج سال سن دارند.

وی اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۶ هزار و ۴۴۳ مراجعه برای اهدای خون داشتیم که ۸۹ هزار و ۲۸ واحد خون را شهروندان اهدا کرده اند.

ترابی با تأکید بر رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی در پایگاه ها و مراکز انتقال خون در استان فارس، گفت: اداره کل انتقال خون استان فارس از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا تمام تمهیدات لازم را برای حضور مردم در مراکز و پایگاه های انتقال خون در نظر گرفت. در حال حاضر هم پروتکل های بهداشتی به صورت کامل در سازمان رعایت می شود و می توان گفت هیچ گونه دغدغه ای از نظر انتقال کرونا و ابتلا به این بیماری برای اهدا کنندگان در این مراکز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از بدو ورود مراجعه کنندگان و اهداکنندگان به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، دمای بدن آنها از طریق دستگاه تب سنج چک می شود و اگر لازم باشد ماسک و دستکش در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و دستان آنها نیز کاملا ضدعفونی خواهد شد.

ترابی عنوان داشت: همچنین پارتیشن های شیشه ای و پلاستیکی برای تقسیم بندی فضا در سالن های اهدای خون مورد استفاده قرار گرفته و این پارتیشن فضای مناسبی بین پرسنل سازمان انتقال خون و اهداکنندگان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تخت های خونگیری با فاصله قابل توجهی از یکدیگر قرار گرفته اند و فاصله آنها به دو برابر حد معمول افزایش پیدا کرده است، گفت: بین صندلی های اهداکنندگان خون در سالن پذیرش هم فاصله گذاری اجتماعی به طور کامل رعایت شده است و پک‌هایی که در هنگام خون گیری مورد استفاده قرار می گیرند، نیز یکبار مصرف و کاملا استریل و بهداشتی هستند.

ترابی ادامه داد: اهداکنندگانی که در دوران کرونا به مراکز و پایگاه های انتقال خون مراجعه کرده اند،بزرگترین شاهد من برای بی خطر بودن امر اهدای خون در این دوران هستند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس،اعلام کرد:می توانم قاطعانه بگویم که تاکنون در بین این مراجعه کنندگان حتی یک مورد ابتلا به کرونا هم نداشته ایم. لذا مردم می توانند بدون دغدغه در این مراکز حضور پیدا کنند و با اهدای خون خود در این امر حیاتی مشارکت داشته باشند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ازدواج پسر 15 ساله با خانم معلم 30 ساله اش ! / واقعی و جگرسوز !