افزایش آمادگی خراسان شمالی در حوزه پدافند غیرعامل


افزایش آمادگی خراسان شمالی در حوزه پدافند غیرعامل

رئیس گروه تهدیدات تخصصی اداره کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از مصادیق پیشرفت کشور تقویت پدافند غیرعامل است، از سطح قابل قبول اقدامات انجام شده در استان خراسان شمالی خبر داد.

سید جواد رضایت، در گفت و گو با ایسنا که به مناسبت هشتم آبان ماه روز پدافند غیرعامل انجام شد، اظهار کرد: پدافند غیرعامل موضوع جدیدی نیست و از سال‌ها قبل، کشورهای مختلف جهان با توجه تهدیدات خود برنامه ریزی و اقدامات بسیاری را انجام دادند که خوشبختانه کشور ما نیز در سال‌های اخیر گام‌های موثری در این زمینه برداشته است.

وی ادامه داد: طبق تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام، پدافند غیر عامل به مجموعه‌ای از اقدامات غیر مسلحانه گفته می‌شود که موجب کاهش انواع آسیب پذیری ها، افزایش بازدارندگی و تسهیل مدیریت بحران شود؛ یعنی ما باید قبل از وقوع بحران، آمادگی لازم را برای مقابله با آن داشته باشیم.

رضایت با تاکید بر اینکه موضوع مورد نظر در پدافند غیرعامل، بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله نیست، تصریح کرد: پدافند غیر عامل تلاش می‌کند تا خود را برای مقابله با انواع تهدیدات و بحران‌ها همچون نظامی، سایبری، زیستی، پرتویی، شیمیایی و اقتصادی آماده کند.

رئیس گروه تهدیدات تخصصی ادامه داد: برای مثال از آنجایی که یکی از ابزارهای فشار دشمنان، تحریم کردن و راه انداختن بحران‌های اقتصادی در کشورهای هدف است، پدافند غیرعامل با برنامه ریزی‌ها و دوراندیشی‌های لازم سعی در خفه کردن این تهدیدات در نطفه می‌کند.

وی به سه مورد از مهمترین وظایف پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: سازماندهی و هدایت راهبردهای عملیاتی در مقابله با تهدیدات نوین دشمنان، مقابله با تهدیدات نوین مثل زیستی و شیمیایی، ارتقای سطح آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان برای مقابله با تهدیدات و فرهنگ سازی مردم برای آمادگی در برابر هر تهدیدی از مهمترین وظایف پدافند غیر عامل به شمار می‌رود.

رضایت، ورود مبحث پدافند غیرعامل به کتاب‌های درسی را یکی از اقدامات مؤثر در آموزش و فرهنگ سازی این مقوله دانست و افزود: با انجام این فرهنگ سازی ها، مردم آگاه می‌شوند که مثلاً در صورت وقوع یک حمله و به صدا درآمدن آژیر قرمز باید به پناهگاه‌های از پیش تعیین شده مراجعه کنند و در این صورت یکی از اهداف اصلی پدافند غیرعامل که حفظ جان مردم است تحقق می‌یابد.

وی درباره اقدامات انجام شده در استان خراسان شمالی نیز گفت: خوشبختانه در پنج سال گذشته آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه بهبود یافته است؛ مثلاً حراست‌های فیزیکی ادارات بیشتر شده و یا با به کار گیری دوربین‌های مداربسته پیشرفته سعی در حفاظت حداکثری از اماکن حساس استان شده است.

رئیس گروه تهدیدات تخصصی اداره کل پدافند غیرعامل از برگزاری سالانه رزمایش‌های مختلف برای ارتقای آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با فرهنگ سازی هرچه بیشتر مردم شاهد ارتقای امنیت بیش از پیش جامعه باشیم.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی