تشکیل بیش از 6000 پرونده برای بیماران روانی مزمن در زنجان


تشکیل بیش از 6000 پرونده برای بیماران روانی مزمن در زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: 3155 پرونده برای بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان تشکیل شده است.

محمد محمدی صبح امروز (۲۲ مهرماه) در جمع خبرنگاران، در رابطه با هفته سلامت روان، اظهار کرد: هفته سلامت روان از ۱۸ تا ۲۴ مهر بوده و شعار امسال این هفته «سلامت روان در جهانی نابرابر» بوده و هدف بهداشت روان یا سلامت روانی، رسیدن به آرامش و رضایت باطن است.

وی افزود: بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روان‌شناختی بوده، به شکلی که فرد بتواند عملکرد موفقیت‌آمیز در کارکردهای ذهنی و در نتیجه انجام فعالیت‌های سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی مؤثر با حوادث ناگوار زندگی داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه مداخلات کارآمد روان‌شناختی نقش موثری در ارتقای سلامت روان دارد، تصریح کرد: مداخلات کارآمد مشاوره‌ای و روان‌شناختی با تاکید بر ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، از جمله فعالیت‌های بهزیستی در ارتباط با بهبود سلامت روان مراجعه‌کنندگان است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در رابطه با ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناختی توسط بهزیستی، گفت: خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ برای ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناختی برای بهبود سلامت تماس‌گیرندگان و خط مداخله در بحران ۱۲۳ بهزیستی در زمان بروز بحران‌هایی چون خودکشی، خشونت و کودک‌آزاری، فرار، بدسرپرستی، بی‌سرپرستی، بی‌سرپناهی از جمله تمهیدات ایجاد شده برای کمک به افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی است.

محمدی با اشاره به فعالیت ۳۷ مرکز مشاوره و روان‌شناختی در استان زنجان، اظهار کرد: ۱۳ مرکز مشاوره عمومی و ۱۷ مرکز تخصصی روان‌شناختی در زمینه‌های کودک و نوجوان، سلامت جنسی، تحصیلی - تربیتی، کودکان با نیازهای ویژه و یک مرکز سلامت روان و یک مرکز مشاوره دولتی در شهر زنجان و ۵ دفتر مشاوره دولتی در شهرستان‌های ابهر، خدابنده، طارم، ماه‌نشان، ایجرود فعالیت می‌کنند که در نیمه اول امسال نزدیک به ۹۰۰۰ خدمات مشاوره ارائه دادند.

وی از تشکیل ۳۱۵۵ پرونده برای بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان خبر داد و افزود: اکنون دو مرکز نگه‌داری شبانه‌روزی بیماران اعصاب و روان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کند و بیش از ۱۶۰۰ نفر از این افراد مستمری‌بگیر و مابقی از سایر خدمات بهره‌مند هستند.

این مسئول با اشاره به نقش سمن‌ها و موسسات خیریه در آگاه‌سازی و سلامت روان جامعه، تصریح کرد: موسسات خیریه و سمن‌های حوزه سلامت می‌توانند نقش زیادی در ارتقای سلامت روان جامعه، پیشگیری، غربالگری و درمان بیماری‌ها و رفع عوامل منفی موثر بر سلامت روان داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در حال حاضر در استان زنجان دو مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی بیماران اعصاب و روان، روزانه نزدیک به ۱۰۰ نفر، خدمات توان‌بخشی، اجتماعی، مشاوره، آموزش خانواده و حرفه‌آموزی از قبیل فرش‌بافی و صنایع‌دستی ارائه می‌شود، گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش‌های حوزه سلامت روان در محله‌ها برای آشنایی با بحران‌های احتمالی و نحوه مواجهه و برخورد با عوارض آن از اقدامات اجتماع‌محور این برنامه است.

محمدی با اشاره به فعالیت خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ که از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در دو شیفت فعال است، خاطرنشان کرد: خدمات مشاوره‌ای تلفنی به صورت رایگان در زمینه‌های فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان و مشاوره پیش از ازدواج و غیره توسط مشاوران و روان‌شناسان صدای مشاور ارائه می‌شود.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان