کشور‌های همسایه، در اولویت نخست تجاری دولت سیزدهم/ مسیر‌های جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد/ با بانک‌های محلی کشور‌های هدف همکاری خواهیم کرد


کشور‌های همسایه، در اولویت نخست تجاری دولت سیزدهم/ مسیر‌های جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد/ با بانک‌های محلی کشور‌های هدف همکاری خواهیم کرد

معاون وزیر صمت در نشست خبری، رویکرد‌های سازمان توسعه تجارت در دولت سیزدهم را اعلام و به تبین این مولفه‌ها پرداخت.

کشور‌های همسایه، در اولویت نخست تجاری دولت سیزدهم/ مسیر‌های جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد/ با بانک‌های محلی کشور‌های هدف همکاری خواهیم کرد
گروه بازرگانی بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ «علیرضا پیمان‌پاک» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت امروز (یکشنبه ۱۸ مهر) در نشستی خبری پیرامون رویکرد‌های سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: دولت برنامه‌ای را به صورت کلان برای تجارت با کشور‌های همسایه و هم‌سو و افزایش صادرات دارد که به رونق تولید گره می‌خورد.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین افزود: در حال حاضر بسیاری از ظرفیت واحد‌های تولیدی کشور یا تعطیل و یا معطل است. از سویی دیگر تورم ادامه‌دار، قدرت خرید مردم را کاهش داده است. از این رو با اتکا به بازار داخلی نمی‌توان رونق جدی در تولید ایجاد کرد و برای رونق در تولید باید توسعه صادرات را در دستور کار قرار دهیم؛ این مسئله درحال حاضر در حوزه وظایف ماست و این ماموریت را می‌توان با یک برنامه ریزی درست و یک پشتیبانی صحیح به سر انجام رساند.

وی ادامه داد: بحث ایجاد منابع ارزی با توجه به محدویت‌های نفت و گاز یک امر مهم است به طوری که به هر میزان که منابع ارزی از محل توسعه صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم خود عاملی است که می‌تواند دولت را در جهت کنترل و مدیریت بازار ارز کمک کند. از سوی با توجه به تغییر و تحولات به وجود آمده در ماه‌های اخیر، تسهیل واردات مواد اولیه و نهاده‌های تولید در جایگاه خود اقدام شایسته‌ای خواهد بود. بر این اساس برنامه‌ای در حوزه‌های مختلف لجستیک، بازار، سیاسی و … تدوین کردیم و اولویت بندی را در مورد کشور‌ها انجام دادیم که کشور‌های همسایه و هم‌سو و افریقایی در اولویت قرار گرفتند و برای آن‌ها کریدور تجاری تعریف کردیم. در افق ۴ سال آینده رشد صادرات به این کشور‌ها را بررسی خواهیم کرد.

پیمان‌پاک گفت:در مرحله نخست مشخص گردیده است که کدام کشور‌ها اولویت برنامه تجاری جمهوری اسلامی ایران هستند و در مرحله و طی هفته‌های آتی اولویت‌های کالایی همدر هفته‌های آینده مشخص خواهد شد که به این کشور‌ها چه کالا‌هایی بهتر است صادر کنیم و در نهایت الزامات مهم سازمان توسعه تجارت هم تعین گردیده است.

افزایش همکاری با بانک‌های محلی در کشور‌های هدف صادرات

وی پیرامون رویکرد‌های سازمان توسعه تجارت در قبال منطقه قفقاز گفت: با توجه به اینکه همیشه از مسیر جمهوری آذربایجان مشکل داشتیم به ویژه در فصل سرد که مشکلات دو برابر می‌شد و با توجه به چالش‌های سیاسی اخیر، مسیر‌های جایگزین جمهوری آذربایجان را فعال خواهیم کرد که یکی مسیر ارمنستان است که تا یک ماه آینده فعال می‌شود. مسیر دوم نیز مسیر دریایی است؛ و برای اینکار، ساخت، خرید و اجاره کشتی‌های رورو در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر صمت گفت: همچنین با بانک‌های محلی کشور‌های هدف همکاری خواهیم کرد که از این طریق ال سی بر مبنای ارز کشور مقصد باز می‌شود. بانک‌مرکزی در دولت قبلی چندان تمایلی به این کار نداشت منتهی در دولت جدید فرصت ویژه‌ای روی این موضوع باز شده است.

رویکرد مثبت نهاد‌های اقتصادی نسب به مسئله صادرات؛ فرصت تاریخی پیش آمده است

پیمان پاک در ادامه پیرامون فرصت‌های پیش آمده برای توسعه صادرات گفت: درحال حاضر وزیر صمت، رویکرد بسیار کارشناسانه‌ای را نسبت به مولفه صادرات دارد و نسبت به فرصت‌های تجاری موجود در بازار‌های بین المللی از شناخت بسیاری خوبی برخوردار است، به گونه‌ای که وی چشم انداز افزایش ۳۵ میلیارد دلاری را تدوین و آن در مجلس اعلام کرد و سازمان توسعه تجارت هم مکلف به برنامه ریزی و اجرای این اهداف وزیر صمت است.

پیمان پاک افزود: علاوه بر وزیر صمت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم سابق بسیار خوبی در حوزه صادرات دارد و در کنار این موضوع ریاست بانک مرکزی در اختیار کسی است که رویکرد‌های صادراتی مثبتی دارد و این مسئله یک فرصت تاریخی است و ما باید از این فرصت برای توسعه صادرات کشور حداکثر استفاده را داشته باشیم.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درباره سایت نظامی بوسکومب داون