برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل جنجال به پا کرد/ واکنش ها در عراق به خیانت بزرگ مزدوران


برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل جنجال به پا کرد/ واکنش ها در عراق به خیانت بزرگ مزدوران

خبرگزاری آریا- کنفرانس به اصطلاح صلح که روز گذشته با حضور رهبران قبایلِ غرب عراق درباره عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، در اربیل برگزار شد، موجی از خشم مردمی را برانگیخته و نخبه‌های ملی و رهبران دینی خواستار موضعی قاطعانه و شجاعانه علیه این رویداد شد.

برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل جنجال به پا کرد/ واکنش ها در عراق به خیانت بزرگ مزدوران
خبرگزاری آریا- "کنفرانس به اصطلاح صلح" که روز گذشته با حضور رهبران قبایلِ غرب عراق درباره عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، در اربیل برگزار شد، موجی از خشم مردمی را برانگیخته و نخبه‌های ملی و رهبران دینی خواستار موضعی قاطعانه و شجاعانه علیه این رویداد شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، در اقدامی بسیار تنش‌زا، اقلیم کردستان عراق، روز گذشته "کنفرانس به اصطلاح صلح" در اربیل برگزار کرد که با استقبال رسانه‌های صهیونیستی همراه شد. این کنفرانس که با حضور شخصیت‌های قبیله‌ای و رهبران سابق حزب بعث برگزار شد بر عادی‌سازی با رژیم تل‌آویو تأکید کرد.
"وسام الحردان" رئیس شوراهای بیداری خواستار عادی‌سازی با اسرائیل و برقراری روابط مستحکم با این رژیم شد. او طی سخنرانی در این کنفرانس گفت: "ما پرچم صلح را برای جهانیان برافراشته می‌کنیم و به خاطر انسانیت، تمام پیشروان آن( صلح) را در آغوش می‌گیریم و خواستار پیوستن عراق به توافقنامه‌های بین‌المللی صلح ابراهیم هستیم."
رسانه‌های صهیونیستی از کنفرانس اربیل که برای بررسی عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و با نظارت اقلیم کردستان عراق برگزار شد، استقبال کرده‌اند.
روزنامه عبری‌زبان "یدیعوت آحارونوت" گزارش داده که حدود 300 نفر از سران قبایل عراق با حضور در کنفرانس "صلح و استرداد"، خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده‌اند.
بنا بر گزارش کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه این رژیم در این خصوص گفته است: «از آن روزی که این کابینه قدرت را به دست گرفته، هدف ما توسعه دامنه توافق ابراهیم (عادی‌سازی روابط) بوده است».

واکنش ها در عراق به خیانت بزرگ مزدوران
دولت عراق برگزاری کنفرانس صلح با رژیم صهیونیستی را که در اربیل با حضور برخی رهبران و شخصیت‌های قبیله‌ای برگزار شد، قاطعانه رد کرد.
دفتر رسانه‌ای "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای، "کنفرانس صلح و استرداد" در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.
دولت عراق تأکید کرد این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق نیست و فقط نشان‌دهنده مواضع مشارکت‌کنندگان در آن عراق است که تلاش می‌کنند وضعیت کلی را بر هم بزنند و لحن نفرت‌انگیز فرقه‌ای را در سایه آماده شدن شهرهای عراق برای ورود به انتخاباتی شفاف و زودهنگام احیا کنند.
در این بیانیه با تأکید بر اینکه طرح مفهوم عادی‌سازی از نظر قانونی و سیاسی در دولت عراق مردود است، آمده که دولت موضع تاریخی و تغییرناپذیر عراق درخصوص حمایت از قضیه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را به وضوح بیان و هرگونه شهرک‌سازی و تجاوز و اشغالگری اسرائیل علیه ملت فلسطین را رد کرده است.
دفتر رسانه‌ای "سیدعمار حکیم" رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکیم در واکنش به "کنفرانس صلح و استرداد" که در اربیل برگزار شد، گفته که کنفرانس‌ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی غاصب را که درون عراق برگزار می‌شود، محکوم و تقبیح می‌کنیم.
حکیم تاکید کرد که مساله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است و بار دیگر بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مساله عادلانه آنان و مبارزاتشان برای بازپس‌گیری حقوق غصب شده حمایت می‌کنیم.
رهبر جریان حکمت ملی عراق اظهار کرد که مساله فلسطین چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود، بلکه به مرور زمان در وجدان نسل‌های عرب و مسلمان تحکیم بیشتری می‌یابد.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر با انتشار توییتی نسبت به برگزاری کنفرانسی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد.
صدر در این توییت از دولت اقلیم کردستان خواسته است جلوی برگزاری اینگونه کنفرانس‌ها گرفته شود. وی همچنین از دولت عراق خواسته است تا نسبت به بازداشت و برخورد با شرکت کنندگان در این کنفرانس اقدام کند.
مقتدی صدر در عین حال تهدید کرده است که اگر با این افراد برخورد نشود، وظیفه شرعی، عقلی ملی است که با آنها برخورد شود. وی به طرفداران خود نیز اعلام کرده است تا در خصوص نوع برخورد با اینگونه اقدامات و شرکت کنندگان در این گونه کنفرانس منتظر بمانند تا دستورات لازم برای آنها صادر شود.
ائتلاف "دولت قانون" نیز در بیانیه‌ای، کنفرانس صهیونیستی "صلح و استرداد"، که روز گذشته با حضور رهبران و شخصیت‌های قبیله‌ای در اربیل برگزار شد، به شدت محکوم کرد.
ائتلاف دولت قانون از دولت مرکزی بغداد خواست اقدامات بازدارنده‌ای درباره سازمان‌دهندگان این کنفرانس در داخل اتخاذ کند.
"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر نیز تأکید کرد: "دولت عراق حاضران در نشست اربیل را بازداشت کند در غیر این صورت ما مسئول آنچه که اتفاق می‌افتد، خواهیم بود ."
در همین حال، دولت اقلیم کردستان عراق هرگونه اطلاعش از برگزاری کنفرانس عادی‌سازی میان رژیم اسرائیل و برخی شخصیت‌های قبیله‌ای در این منطقه را رد و تأکید کرد که این نشست بیانگر دیدگاه و موضع آن نیست.

واکنش شدیداللحن احزاب عراقی
«احمد ابو ریشه» رئیس کنگره صحوه العراق در بیانیه‌ای، امروز (شنبه)، ضمن اشاره به افرادی که تحت عنوان نام این گروه در نشست مذکور صحبت کرده‌اند، تأکید کرد: ما از اینجا و بر اساس تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌مان اعلام می‌کنیم این افراد نماینده کسی نیستند و به آن‌ها اجازه سوءاستفاده از عنوان عشایری یا منطقه‌ای برای صحبت درباره موضعی که آن‌ها خیلی با آن ورود به آن فاصله دارند، داده نمی‌شود».
«عمار طعمه» رئیس فراکسیون «النهج الوطنی» نیز در بیانیه‌ای «قویا» خواسته افراد مشارکت‌کننده در نشست یادشده را رد و آن را محکوم کرد.
عمار طعمه از مقامات عراق خواست کسانی را که خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، محاکمه کنند.
او در این خصوص گفت: «قانون عراق این اقدامات را که خیانت به مبانی عراقی‌ها و انکار ظلم به مردم فلسطین است، جرم در نظر می‌گیرد».
رئیس فراکسیون النهج الوطنی در ادامه تأکید کرد که این اظهارات با موضع تاریخی مردم عراق مبنی بر حمایت از آرمان فلسطین و تداوم انقلاب آن‌ها علیه رژیم صهیونیستی تعارض دارد.
عمار طعمه همچنین از دولت،‌ پارلمان و احزاب سیاسی و گروه‌های عشایری در این کشور خواست که در قبال این اقدامات شیطنت‌آمیز که هدف آن سست کردن پایداری امت اسلامی است، با اتخاذ موضعی یکپارچه و شجاعانه آن را رد و محکوم کنند.

شرکت کنندگان در نشست اربیل مزدور هستند
رئیس پارلمان باردیگر بر مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید و شرکت کنندگان در نشست اربیل را مزدور توصیف کرد.
به گزارش مطالعات عراق، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با تاکید بر موضع ثابت عراق در خصوص حمایت از فلسطین و تاکید بر مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، شرکت کنندگان در نشست اربیل را مزدور توصیف کرد.
وی همچنین خواستار اتخاذ اقدامات جدی برای ساکت کردن کسانی شد که دست به اینگونه اقدامات می زنند.

خیانت بزرگ
فالح الفیاض رئیس سازمان حشد شعبی عراق گفت: دعوت برای عادی سازی همسو با تحرکات برخی حکام عرب است. این گروه فقط نماینده خود هستند و ارتباطی با مذهب یا دین ندارند. خیانت مذهبی ندارد. این تحرکات پس از شکست داعش رخ می دهد.
قیس الخزعلی دبیر عصائب اهل الحق عراق گفت: آنجه در اربیل رخ داد مغایر با قانون مجازات عراق است. مقاومت اسلامی عراق در قبال این خیانت بزرگ ساکت نخواهد ماند
جعفر الحسینی سخنگوی گردانهای حزب الله عراق گفت: عراق تا آخرین رمق زیر بار عادی سازی با رژیم صهیونیستی نخواهد رفت.
نعیم العبودی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف پارلمانی الفتح خواستار برخورد با کسانی شد که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچون مزدوران و خائنان عمل می‌کنند.
احمد الاسدی رئیس فراکسیون پارلمانی السند الوطنی باانتشار توییتی برگزاری نشست اربیل درخصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تخلف و خلاف قانون خوانده و تصریح کرد: طبق قانون تمام کسانی که در برگزاری این نشست دست داشته اند خائن به حساب می آیند و باید محاکمه و مجازات شوند.
این نماینده پارلمان ضمن درخواست از دستگاه قضایی عراق برای رسیدگی به این موضوع، از مردم عراق و نهادهای رسمی، دینی، مردمی و عشایر عراقی خواسته است تا افرادی که در این قضیه نقش داشته اند را از خود طرد کنند.
جماعت علمای عراق به ریاست دکتر خالد الملا با صدور بیانیه ای طرح موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و تاکید کرد که این موضوع طبق قانون اساسی و از لحاظ حقوقی و سیاسی مردود است.
ائتلاف پارلمانی الفتح هم با صدور بیانیه ای برگزاری کنفرانسی در اربیل در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. در این بیانیه از دستگاه قضایی عراق خواسته شده است تا کسانی که در برگزاری این کنفرانس دست داشته اند تحت پیگیرد قرار گیرند.
الفتح در این بیانیه با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی جایی در عراق نخواهد داشت، تاکید کرد که است که حمایت از ملت فلسطین و آرمان فلسطین، موضع قطعی این ائتلاف است.
ائتلاف انتخاباتی تقدم (اهل سنت) با صدورت بیانیه ای هرگونه اقدام در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
ائتلاف "دولت قانون" نیز در بیانیه‌ای، کنفرانس صهیونیستی "صلح و استرداد"، که روز گذشته با حضور رهبران و شخصیت‌های قبیله‌ای در اربیل برگزار شد، به شدت محکوم کرد.
ائتلاف دولت قانون از دولت مرکزی بغداد خواست اقدامات بازدارنده‌ای درباره سازمان‌دهندگان این کنفرانس در داخل اتخاذ کند.
جنبش "النجباء" نیز در بیانیه‌ای متذکر شد کنفرانسِ سفارشی و کم‌اهمیت در اربیل، که شعار عادی‌سازی با رژیم غاصب را توسط برخی ناشناخته‌ها و خائنان مطرح کرده بود، در موضع تاریخی و اصولی عراق در خصوص قضیه فلسطین و رژیم صهیونیستی خللی ایجاد نمی‌کند.
جنبش النجباء یادآور شد، عادی‌سازان خائن هیچ جایگاهی در سرزمین پاک عراق ندارند بلکه از نظر همه استانداردهای ملی و اخلاقی، آنها مهدور الدم هست و ملت بزرگ عراق آنها را مجازات خواهد کرد.
جنبش النجباء در ادامه، اقلیم کردستان را مسئول برگزاری این کنفرانس صهیونیستی خواند که در آن عناصر جاسوسی رژیم صهیونیستی حضور داشتند.
النجباء همچنین تأکید کرده که عراق قلب تپنده نیروهای مخالف ظلم، بی‌عدالتی و نیز هرگونه اشغالگری و از پیشروان آزادسازی خواهد ماند. قدس شریف نیز شعار و نماد ما خواهد ماند.
دیوان اوقاف سنی در عراق با موضع‌گیری تند درخصوص کنفرانس صهیونیستی صلح در اربیل، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما با شدیدترین عبارات ممکن تمام گام‌هایی که با هدف عادی‌سازی میان عراق و رژیم صهیونیستی- غاصب سرزمین فلسطین- است از جمله کنفرانس اربیل را محکوم می‌کنیم."
در این بیانیه آمده است: "طی دوره‌های اخیر کنفرانس‌ها و فراخوان‌هایی با هدف ایجاد پل همکاری و عادی‌سازی با رژیم وحشی که در زمین فساد ایجاد می‌کند، فعال شده است."
قاسم الاعرجی" مشاور امنیت ملی عراق نیز در واکنش به کنفرانس صهیونیستی "صلح و استرداد" در اربیل تأکید کرد: هماهنگی‌ها با اقلیم کردستان برای پاسخگو کردن کسانی که دعوت به عادی‌سازی می‌کنند، در جریان است."
"قیس خزعلی" دبیرکل "گردان‌های اهل حق" نیز درخصوص کنفرانس صهیونیستیِ اربیل گفته است: "مقاومت عراق هرگز در قبال این خیانت عظمی سکوت نمی‌کند."
قیس خزعلی تصریح کرد: "آنچه در اربیل اتفاق افتاد مغایر با تمام ارزش‌ها، آرمان‌های ملی و انسانی و نیز نقض آشکار قانون مجازات است."


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین زمان خوردن تخم‌مرغ برای لاغر شدن