برترین های قرن با عبدالعلی چنگیز: هزار نفر بهتر از قائدی داریم اما کسی نیست کشف شان کند!


برترین های قرن با عبدالعلی چنگیز: هزار نفر بهتر از قائدی داریم اما کسی نیست کشف شان کند!

عبدالعلی چنگیز، پیشکسوت فوتبال کشورمان مقابل دوربین طرفداری قرار گرفت و تیم منتخب و برترین های قرنش را معرفی...

میهمان این برنامه تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران، عبدالعلی چنگیز، اسطوره فوتبال ایران و باشگاه استقلال است. سیدمهدی فاطمی نویسی در امارات به دیدار این پیشکسوت فوتبال ایران رفت و نظر او در خصوص تیم منتخب قرن را جویا شد. چنگیز نیز نظرات و انتخاب های خود را با ذکر دلایل متعدد عنوان کرد. در انتخاب پست هافبک هجومی، با توجه به درخشش های فوق العاده علی کریمی با پیراهن تیم ملی و باشگاه های مختلف، این پیشکسوت استقلال او را انتخاب کرد. پیشنهاد ما به شما این است که تا پایان این برنامه با ما همراه باشید.

سلام به مخاطبان رسانه طرفداری؛ در باشگاه ایرانیان دبی، محل آکادمی فوتبال آقای عبدالعلی چنگیز، مهاجم صاحب نام سال های نه چندان دور فوتبال ایران هستیم. برای پروژه برترین های قرن ورزش ایران، خدمت استاد رسیدیم تا نظر ایشان را جویا شویم.

سلام خدمت شما که امروز افتخار دادید و آمدید به اینجا و دعوت ما را قبول کردید. یکی از مسائل مهمی که برای انتخاب بازیکنان قرن است، این است که هر پستی که را که بخواهیم انتخاب کنیم، نمی توانیم دست روی یک نفر گذاریم. مثلا در مربیگری، ما نمی توانیم از کسی که سال های سال در ورزش ایران حضور داشته، به جام جهانی رفته و نامش در افتخارات فوتبال ایران است، آقای حشمت مهاجرانی نام نبریم. دیگر همه می دانند ایشان چه اندازه زحمت کشیده است. هم در تیم ملی جوانان بوده است و هم بزرگسالان. مربیان دیگری هم داشتیم در این سال ها که تاثیرات زیادی داشتند.

درخصوص دروازه بان ها، دو گلر هستند که در سطح جهانی بودند. یکی ناصر خان حجازی که یکی از بهترین ها بود، دومین دروازه بان هم آقای عابدزاده است. در خصوص انتخاب بازیکنان، یک گروهی قبل از ما بازی می کردند که فوق ستاره بودند، یک گروه زمان ما بودند و یک گروه نیز بعد از ما آمدند. به همین خاطر اگر واقعیت یک تیم را بخواهیم انتخاب کنیم، فکر می کنم باید 3 تیم انتخاب کنیم. یکی از قبل که بهترین بودند، یکی زمان خودم و یکی هم دوران جدید. ولی اگر بخواهیم بین شان خیلی خیلی ریزبین بشویم و تمرکز کنیم، می توانیم افراد را انتخاب کنیم.

من به خاطر اینکه با آقای حاجیلو بازی کردم، دفاع چپ را ایشان می گذارم. دفاع وسط آقای پنجعلی که با تیم ملی ایران قهرمان آسیا شد. در دفاع وسط می توانم چند گزینه داشته باشم اما بخاطر اینکه از سالیان قبل، آقای پرویز قلیچ خانی هم هافبک وسط بازی می کرد و هم دفاع، ولی بخاطر اینکه هافبک های ایده آلی داشتیم، آقای قلیچ خانی را دفاع وسط می گذاریم. دفاع راست هم چند تا بودند، آقای حسن نظری بود، مهدوی کیا بود. من آقای نظری را انتخاب می کنم.

در خط هافبک، هافبک های کلاس بالایی داشتیم، می توانیم آقای علی پروین، آقای مجید نامجو مطلق، آقای عبدالرضا بزرگری را انتخاب کنیم. در پشت مهاجم هم آقای علی کریمی که بهترین آسیا شد و نقش داشت در گلزنی و به همین خاطر می توانیم ایشان را انتخاب کنیم.

در خط حمله، خیلی مهاجم های ایده آلی داشتیم. یکی ناصر محمدخانی بود که واقعا فوق العاده بود، یکی آقای حمید علیدوستی که خصوصیات زیادی داشت را انتخاب می کنیم. پای چپ، پای راست، سر زن. دیگر مهاجم را نیز می توانیم آقای علی دایی را انتخاب کنیم. ایشان بهترین گلزن جهان شد و می توانیم ایشان را در کنار آقای علیدوستی انتخاب کنیم.

افرادی بودند که نقش زیادی در فوتبال ایران داشتند. یکی آقای صالحی بود که خداوند ایشان را رحمت کند. کسی نمی توانست از داوری ایشان ایراد بگیرد. در ارتباط با کسانی که محبوب و مردمی بودند، آقای تختی بودند، آقای موحد بودند.

من چون در ذوب آهن با آقای لیادین کار کردم، ایشان را تاپ ترین می دانم. چون که زمانی که کار می کرد، آن موقع روانشناسی کار می کرد. 20 سال بعد در دنیا چنین کاری کردند. در 17 سالگی در یک مدرسه مرا صدا کرد و گفت تو جزو بهترین بازیکنان آسیایی می شوی. من هم گفتم اگر نشوم، بخاطر حرف شما می شوم. آقای اوفارل هم نقش زیادی داشته است در فوتبال ایران و ساختار فوتبال را آن زمان تغییر داد.

در مورد تیم منتخب قرن هم چون استقلال در آسیا نقش داشته است و نشان دادند که ما در آسیا حرفی برای گفتن داریم و باید ادامه هم بدهیم. در چندین سال اخیر در فوتبال ایران، یکی از تیم هایی که واقعا زیبا بازی می کند، زمانی که مربیان خارجی کنار این تیم آمدند، تیم استقلال بود. من کم فوتبال نگاه می کردم ولی زمان استراماچونی، بی نهایت تیم تغییر کرد با اینکه زمان کمی آمده بود. ما اگر بعضی از مربیان را برای تیم ملی یا پایه ها نگه می داشتیم، می توانستیم سرنوشت فوتبال مان را عوض کنیم. مثلا آقای قائدی، ما چندین هزار قائدی را داریم. 10 ها برابر بهتر از قائدی. اما کسی آن ها را نمی بیند. ولی قائدی با استراماچونی درخشید. اگر روی پایه ها سرمایه گذاری کنیم، می توانیم در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم.

فرم نظرخواهی تکمیل شده عبدالعلی چنگیز

برترین های قرن با عبدالعلی چنگیز: هزار نفر بهتر از قائدی داریم اما کسی نیست کشف شان کند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه کسی نقش بازیگر زیبای "بر باد رفته" را بازی خواهد کرد؟