داستان شریف تیراسپول؛ مهمان جدید لیگ قهرمانان اروپا از کشوری که آن را به رسمیت نمی شناسند


داستان شریف تیراسپول؛ مهمان جدید لیگ قهرمانان اروپا از کشوری که آن را به رسمیت نمی شناسند

شریف تیراسپول که توسط ماموران کا گ ب تاسیس شده، اسما به مولداوی تعلق دارد اما در اصل در کشوری قرار دارد که...

اگر از مرزهای همیشگی فوتبال فراتر نروید و محدود به دنبال کردن نام های بزرگ باشید، ممکن است اصلا نام باشگاه شِریف تیراسپول به گوش تان نخورده باشد چون این باشگاه، تیمی نیست که رکوردهای زیادی را شکسته باشد. شِریف (در لغت به معنای کلانتری یا ژاندارمری)، چهارشنبه شب برای اولین بار بازی در لیگ قهرمانان را تجربه می کند و آن ها اولین تیمی از کشور مولداوی هستند که در لیگ قهرمانان بازی خواهند کرد. مولداوی کشوری کوچک و محصور در خشکی در شرق اروپا است که در همسایگی اوکراین و رومانی قرار دارد. مولداوی در میان 55 کشور اروپا، فقیرترین آن هاست.

اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم و وارد مباحث ژئوپولیتیکی شویم، با توجه به مرزهای رسمی بین المللی، شریف به کشور مولداوی تعلق دارد و شریف تیراسپول در عمل متعلق به مولداوی نیست. تیراسپول پایتخت جمهوری خودخوانده ترانسنیستریا (پریدنیستر) است. جمهوری ترانسنیستریا از سال 1991 خودش را کاملا از مولداوی مستقل می داند. جمهوری ترانسنیستریا مرزها، قانون اساسی، پرچم و واحد پول مستقل از مولداوی دارد اما هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، چنین کشوری را به رسمیت نمی شناسند. کسانی که در این منطقه متولد می شوند، جمهوری ترانسنیستریا در سال 2014 رسما از روسیه خواسته بود تا همانند شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه ملحق شوند و روسیه قول داده این مسئله را مورد بررسی قرار دهد. با وجود این که شریف تیراسپول در منطقه ترانسنیستریا قرار دارد، آن ها در لیگ مولداوی شرکت می کنند.

شریف طی بیست و یک سال اخیر، نوزده بار قهرمان لیگ مولداوی شده است با این حال مقامات کشور مولداوی، این سلطه شریف بر لیگ این کشور را دوست ندارند چرا که باشگاه شریف در سال 1997 توسط دو افسر سابق کا گ ب، سازمان جاسوسی روسیه تاسیس شد و با سرمایه گذاری آن ها، شریف به تیمی تبدیل شد که بتواند از فوتبال مولداوی در سطح اروپایی رقابت کند. هدف تاسیس باشگاه شریف، تبدیل شدن به غول فوتبال مولداوی و رقابت برای حضور در تورنمنت های اروپایی بود. پس از چندین بار تلاش، بالاخره شریف به هدف بزرگ خود رسید و در فصل 22-2021 در لیگ قهرمانان اروپا حاضر می شود. آن ها اتفاقی و با شانس به لیگ قهرمانان نرسیده اند. شریف برای رسیدن به لیگ قهرمانان، کارش را در مرحله اول مقدماتی مسیر قهرمانان شروع کرد. آن ها در مجموع 5-0 تیوتا از آلبانی را شکست دادند و در دور بعدی، آلاشکرت ارمنستان را 4-1 حذف کردند. در دور سوم مقدماتی، شریف حریف قدرتمندی به نام ستاره سرخ بلگراد را با نتیجه 2-1 کنار زد و در نهایت دینامو زاگرب را 3-0 در پلی آف حذف کرد و به لیگ قهرمانان اروپا رسید.

آمار مسابقات شریف در تورنمنت های اروپایی

تورنمنت بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده گل خورده درصد برد
مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا 78 29 16 33 83 78 +5 37.18
مقدماتی/مرحله گروهی لیگ اروپا/جام یوفا 46 8 21 17 29 46 −17 17.39
مجموع 124 37 37 50 112 124 −12 29.84
با این حال برخی ها می گویند باشگاه فوتبال شریف ابزاری است تا شرایط جمهوری ترانسنیستریا به جهانیان نشان داده شود و در واقع راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا یک تبلیغ بزرگ برای این منطقه از دنیا بوده است. تاسیس این باشگاه توسط دو مامور سابق کا گ ب و حمایت روسیه از جمهوری ترانسنیستریا باعث شده باشگاه فوتبال شریف را یک باشگاه سیاسی تلقی کنند. در این خصوص روبرتو بوردین، سرمربی ایتالیایی-لیبیایی تیم ملی مولداوی که طی سال های 2016 تا 2018 سرمربی شریف بود، صحبت های جالبی با وب سایت گل انجام داده است:

وقتی با من از باشگاه شریف تماس گرفتند، نمی دانستم تیراسپول کجای دنیاست اما گفتند که پروژه باشگاه قوی و جدی است. بنابراین وسوسه شدم شرایط را ببینم. چیزی که دیدم، فراتر از حداکثر انتظاراتم بود. در تمام سال هایی که در فوتبال بودم، چنین مرکز ورزشی مجهزی ندیده بودم. در سال 2016، بیست زمین چمن و 3 استادیوم با گنجایش 14 هزار، 10 هزار و 5 هزار تماشاگر در تیراسپول وجود داشت که ما این امکان را داشتیم تا در هر شرایط آب و هوایی به تمرین بپردازیم. این امکانات برای یک تیم اروپای شرقی با شرایط بد جوی، مزیت بزرگی بود. علاوه بر این ها در مقر اصلی باشگاه یک استخر شنای 50 متری و رستورانی کاملا مجهز وجود داشت. برای یک سرمربی، کار در چنین باشگاهی می توانست رویایی باشد. انتخاب زمین تمرین برعهده من بود. بازیکنان همیشه در دسترس بودند و بعضی ها در مرکز ورزشی شریف زندگی می کردند. ساختار باشگاه شریف، در سطح بزرگ ترین باشگاه های اروپا بود و از همان زمان، مشخص بود که این باشگاه بسیار جاه طلب است.

روبرتو بودرین طی دو فصلی که سرمربی شریف بود، دو بار فاتح لیگ مولداوی و یک بار فاتح جام حذفی شد و همچنین توانست حضور در لیگ اروپا را هم تجربه کند. در ادامه او به جمهوری آذربایجان رفت تا سرمربی نفتچی باکو شود و حالا هم سرمربی تیم ملی مولداوی است. او در ادامه گفت:

درست است که شریف باشگاهی ثروتمند است اما مدیران باشگاه علم فوتبالی زیادی دارند. یادم می آید وقتی برای قرارداد بستن مذاکره کردیم، در اتاقی بودیم که یک تلویزیون بزرگ، مسابقه ای از اتلتیکو مادرید را پخش می کرد. رییس و مدیر ورزشی باشگاه، تمام بیست و دو نفر حاضر در زمین را می شناختند. رییس باشگاه در مورد فوتبال کاملا خبره است اما مدیر ورزشی تمام فوتبال ها در دنیا را تماشا می کند تا بهترین بازیکنان ممکن را برای تیم به خدمت بگیرد.

او درباره شرایط شریف در لیگ قهرمانان امسال گفت:

مشخصا کار شریف در گروهی که رئال مادرید، اینتر و شاختار دونتسک حضور دارند، آسان نیست. تکلیف رئال مادرید و اینتر که مشخص است اما شاختار دونتسک با روبرتو دزربی تیم خوبی دارد. با این حال شریف این کیفیت را دارد تا در لیگ قهرمانان اروپا بدون هیچ فشاری بازی کند و می تواند در اولین بازی اش پیروز شود. نتایج دور مقدماتی به ما نشان می دهد شریف می تواند مقابل حریفانی که از نظر نام و بازیکن قوی تر هستند، به خوبی مبارزه کند و آن ها را شکست دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!