پایان جنگ ده ساله سند خودرو و برگ سبز با تصویب قانون جدید شهریور 1400


پایان جنگ ده ساله سند خودرو و برگ سبز با تصویب قانون جدید شهریور 1400

دادستان کل کشور تاکید کرد که برگ سبز خودرو سند مالکیت است و مراجعه اشخاص به دفتر اسناد برای یک سند دیگر، الزامی نیست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیمه دات کام، آیا به تازگی صاحب اتومبیلی شده‌اید؟ کارهای نقل و انتقال و سندیت آن را نیز انجام داده‌اید؟ جز سند خودرو که سندی قطعی است و تنظیم آن در دفترخانه‌ها صورت می‌گیرد، یک سند دیگر به نام برگ سبز خودرو نیز وجود دارد. در این مطلب به طور کامل درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد و نحوه گرفتن سند قطعی مالکیت خودرو در شرایط مختلف را بررسی خواهیم کرد.

سند خودرو چیست؟

در واقع سند خودرو، مالکیت وسیله نقلیه را مشخص می‌کند. پس از مراحل خرید خودرو، سند آن به صاحب خودرو تحویل داده می‌شود.دارا بودن سند ماشین در وهله اول راهی برای اطمینان از ثبت شدن خودرو در سامانه حمل و نقل است. در قدم دوم در زمان خرید و فروش ماشین برای اثبات مالکیت به آن نیاز خواهید داشت. پس سند خودرو یکی از برجسته‌ترین مدارکی‌ست که هر خودرو باید داشته باشد.

سند کمپانی یا برگه کمپانی چیست و درصورت گم شدن آن چه باید کرد؟

جالب است بدانید که خودروها نه تنها سند قطعی بلکه سند کمپانی نیز دارند. این سند در زمان خرید از کمپانی یا شرکت سازتده به خودرو تعلق می‌گیرد. سند کمپانی شامل اطلاعاتی نظیر مشخصات مالک و مشخصات فنی خودرو است. چنانچه این سند مفقود شود، باید مراحل زیر را برای دریافت المثنی طی کنید.

پایان جنگ ده ساله سند خودرو و برگ سبز با تصویب قانون جدید شهریور 1400

روند دریافت سند کمپانی خودرو (المثنی)

۱.آگهی گم شدن این سند را در روزنامه‌های معتبر نشر دهید.
۲.پس از گذشت ده روز از نشر آگهی برای درخواست المثنی سند کمپانی به نمایندگی شرکت تولید کننده خودرو مراجعه نمایید.
۳.مدارک لازم نظیر: برگه سبز خودرو و کپی آن، آگهی گم شدن که نشر داده‌اید، کارت ملی و کپی آن را برای دریافت المثنی به همراه داشته باشید.
۴.پس از بررسی شرکت خودروسازی، المثنی سند کمپانی برای شما ارسال خواهد شد.

برگ سبز خودرو چیست؟

وقتی که شما برای تعویض پلاک به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنید نیروی انتظامی تعویض پلاک اصالت خودروی شما را بررسی کرده و خودتان را نیز احراز هویت می‌کند. پس از طی شدن این مراحل برگ سبزی به شما داده می‌شود که به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته می‌شود. در این سند شماره‌ی مالکیت خودرو(شماره ثنا) نیز وجود دارد.

سند قطعی خودرو یا برگ سبز؛ کدام برای مالکیت کافی است؟

پایان جنگ ده ساله سند خودرو و برگ سبز با تصویب قانون جدید شهریور 1400

برگه سبز خودرو برای مالکیت به رسمیت شناخته شد

قانون به این موضوع اشاره می‌کند که سندی می‌تواند فعالیت‌های قانونی را برای صاحبش مقدور کند که در دفاتر ثبت شده باشد. در صورتی که ناجا به برگ سبز خودرو برای نشان دادن مالکیت آن بسنده می‌کند. در نهایت

تکلیف چیست؟

طبق ماده ۲۲ قانون حمل نقل مصوب ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، باید به این موضوع اشاره کنیم که اموری نظیر اعطای سند به مالک خودرو یا دادن گواهی‌نامه به رانندگان و پلاک دهی به عهده‌ی نیروی انتظامی است.
براساس قانون مندرج برگ سبزی که به مالکان خودرو داده می‌شود برای اثبات مالکیت کافی‌ست و نیازی به دریافت سند دیگر احساس نمی‌شود.پلیس راهنمایی و رانندگی برگ سبز خودرو را به رسمیت و وجاهت می‌شناسد.
برگ سبز خودرو "سند مالکیت" است و مراجعه افراد به دفتر اسناد برای یک سند دیگر، ضروری نیست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور نوشت:
«حسب گزارش‌های واصله و استعلامات برخی از دادستان‌ها در خصوص مناقشه‌ی بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص ضروری یا غیر ضروری بودن معاملات ثبت خودرو

در اسناد رسمی، به اطلاع می‌رساند:

بندهای ۲ و ۳ بخش‌نامه ی شماره ۱۳۷۲۰۴/۹۴ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۷ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بود، با صدور دادنامه ی شماره ۱۸۶۳ مورخه ۱۳۹۹/۱۲/۲ هیات محترم دیوان عدالت مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۰ به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.
از آنجایی که برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تبصره ماده ۱۴ و مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۷ و خصوصا مواد ۴۳ و ۴۵ آرای شعب دیوان عدالت اداری و به ویژه هیئت عمومی در موارد مشابه برای همه‌ی دستگاه‌های اداری لازم‌الاجرا بوده و برای مستکفین مجازات در نظر گرفته شده است، لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوط تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفتر اسناد نمی‌باشد، مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»

ضرورت بیمه خودرو در کنار سند آن

پایان جنگ ده ساله سند خودرو و برگ سبز با تصویب قانون جدید شهریور 1400

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

همانطور که داشتن سند خودرو ضروری‌ست، داشتن بیمه نیز برای آن اهمیت بالایی دارد. بیمه خودرو در دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خلاصه می‌شود. بیمه شخص ثالث بیمه اجباری بوده که تمام خودروها باید آن را خریداری کنند.اما بیمه بدنه ماشین اختیاری است و داشتن آن برای جبران بسیاری از خسارات خودرو کارساز است. برای خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه به سایت بیمه دات کام مراجعه و در صفحه مربوطه اطلاعات خودروی خود را وارد کنید.پس از تکمیل اطلاعات و سفارش بیمه مربوطه، بیمه‌نامه خودرو به صورت رایگان به مقصد انتخابی شما ارسال خواهد شد.
منبع مطلب : سایت بیمه دات کام ( https://bimeh.com/mag )
انتهای رپرتاژ آگهی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...