آیا شما هم واکسن کرونا زدید و دیگران را بیچاره کردید؟


آیا شما هم واکسن کرونا زدید و دیگران را بیچاره کردید؟

کرمان-ایرنا- مسئولان علوم پزشکی می‌گویند بارها بسیاری از افراد را مشاهده کرده‌اند که پس از دریافت واکسن کرونا بی‌خیال پروتکل‌ها شدند و عادی انگار، سبب ابتلای خود و بدتر از آن، دیگران را فراهم کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان متولی می‌گویند واکسن کرونا ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند و مانع ابتلا به کرونا نیز نمی‌شود و این موارد هم اگرچه بارها و بارها گفته شده اما همچنان برخی توجه نمی کنند؛ این درحالی است که در شرایط کنونی از جمله تاثیرات مناسب واکسن کرونا تنها کاهش مرگ و میر و بستری مبتلایان به کروناست.

آنطور که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گلایه می کند: افرادی هستند که واکسن می زنند، اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند و بی خیال می شوند.

دکتر مهدی شفیعی روز پنجشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی استان کرمان تاکید کرد: این دسته از افراد بیشتر درگیر کرونا می شوند یا دیگران را درگیر می کنند.

وی تصریح کرد: واکسن، احتمال ناقل بودن فرد را از بین نمی برد و ممکن است فرد آلوده شود، خودش علامت دار نشود اما ناقل خواهد بود و دوران ناقلیت او نیز بیشتر طول بکشد.

شفیعی افزود: این افراد که عموما واکسن می زنند، پس از آنکه اصول بهداشتی مانند زدن ماسک را رعایت نمی کنند، در صورت ابتلا، ناقل هستند و براحتی با حضور در ادارات و مجامع مختلف ویروس را انتشار می دهند و ممکن است عامل مرگ دیگران شوند.

چرایی واکسن اشتنشاقی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: به همین علت وجود امکان سرایت ویروس بین افراد، بعضی کشورها به دنبال تولید دز سوم واکسن کرونا از نوع استنشاقی رفته اند که مخاط بینی ایمن شود و ویروس انتقال پیدا نکند.

وی تصریح کرد: یکی از واکسن های درحال تولید در کشور نیز روی همین شکل از واکسن کار می کند که امیدواریم بتواند مراحل را به سرانجام برساند و مجوز بگیرد.

به گفته وی، واکسن در شرایط کنونی شانس بستری و مرگ و میر را کم می کند و تاحدودی میزان ابتلا را پایین می آورد و تلاش و هدف مجموعه وزارت بهداشت با واکسیناسیون این است که با بهره گیری از امکان واکسن بار بیمارستان ها و نیز مرگ و میر را کاهش دهد.

شفیعی تاکید کرد: واکسن ها در دنیا ایمنی صد درصدی و نیز پیشگیری از ابتلا ایجاد نمی کنند.

۸۷ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال استان واکسینه شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با تشریح آمارهای تزریق واکسن در سطح کل استان با اشاره به اینکه تا امروز بیش از یک میلیون ۱۷۰ دز واکسن سهمیه استان بوده و دریافت شده است اظهار کرد: براساس سهمیه استان حدود ۷۰۸ هزار نفر نوبت اول و ۳۴۷ هزار نفر نوبت دوم دریافت کرده اند که با احتساب جمعیت حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان، ۱۰ درصد جمعیت کل استان واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف ما افراد بالای ۱۸ سال در واکسیناسیون و با تاکید بر سالمندان بالای ۶۰ سال است، گفت: در این میان بیش از ۸۷ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال واکسینه شدند که آثار این اقدام نیز این روزها در بیمارستان هایمان قابل مشاهده است.

شفیعی تاکید کرد: متوسط سن بستری ما قبل از واکسیناسیون و در پیک های قبلی ۵۶ تا ۵۸ سال بود اما امروز بین ۴۶ تا ۵۰ سال است و حدود ۱۰ سال کاهش یافته است.

به گفته وی جمعیتی که واکسینه شده بودند، ممکن است بیمار شوند اما کمتر به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می کنند و میزان مرگ و میر نیز در این گروه سنی خیلی کمتر شده است.

این مسئول علوم پزشکی اظهارداشت: افرادی که واکسن زده اند و در بیمارستان بستری می شوند مرگ و میرشان بسیار کم و کمتر از انگشتان دست است نشان می دهد انجام واکسیناسیون باوجود آنکه هیچکدام از واکسن های کووید در دنیا ۱۰۰ درصد ایمنی نمی دهد و پیشگیری کننده نیست در کاهش موارد بستری و مرگ و میر کاملا از نظر آماری و عینی موثر بوده است.

هجمه رسانه ای و ریزش مراجعات

شفیعی در ادامه با انتقاد از بعضی فضاسازی ها در فضای مجازی علیه موضوع واکسن و تاثیر آن در روند واکسیناسیون گفت: هراز چندگاه هجمه هایی به واکسن می شود که برخی افراد، نوعی از واکسن یا عملیات واکسیناسیون را در فضای مجازی زیر سوال می برند.

وی تصریح کرد: بعد از این اخبار ما معمولا یک ریزش نسبتا شدیدی در مراجعه افراد به مراکز واکسیناسیون مشاهده می کنیم و یا مراجعه افراد کمتر می شود یا افراد با اکراه و تردید و پرسش برای واکسن مراجعه می کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این اتفاق سبب کند شدن روند واکسیناسیون می شود که رسانه ها می توانند در این زمینه ها ورود و اطلاع رسانی کنند.

دلایل مراجعه نکردن برخی سالمندان

وی در ادامه در تشریح دلایل مراجعه نکردن حدود ۲۴ درصد سالمندان استان (بالای ۶۰ سال) برای تزریق واکسن گفت: بیشتر این افراد به علت کهولت سن از خانه خارج نمی شوند و نیز نگران علائم واکسن هستند و دسته ای نیز منتظر هستند که تاثیرات و نتیجه واکسن ها را ببینند بعد انتخاب کنند؛ حال آنکه از طریق خانه های بهداشت درحال تماس با خانواده این افراد هستیم و آنان را اقناع کنیم که تززیق واکسن در این سن بسیار ضرورت دارد.

به گفته این مسئول، کمبودی در دز دوم واکسن سینوفارم در استان وجود ندارد.

افزایش ایمنی پیش از فصل سرما

شفیعی گفت: واکسنی که وارد استان می شود باید طی دو سه روز تزریق شود و هرچه ایمنی نسبی افراد بالا برود زنجیره انتقال نیز کاهش می یابد و باید تا قبل از فصل سرما این اتفاق بیفتد تا زمستان آرام تری را نسبت به سال گذشته بگذرانیم.

روند واکسن معلمان و استادان دانشگاه

وی در ادامه با اشاره به اینکه واکسنی هنوز مجوز تزریق برای زیر ۱۸ سال را نگرفته است، گفت: برنامه ای برای واکسن دانش آموزان که عمدتا زیر ۱۸ سال هستند نیست اما واکسیناسیون معلمان طبق هماهنگی با آموزش و پرورش در دست انجام است.

شفیعی افزود: واکسیناسیون اساتید دانشگاه، معلمان و مدیران و اولیای مدارس از چند هفته پیش آغاز و شد با هماهنگی آموزش و پرورش باشد تا این افراد براساس محل سکونت خود برای تزریق اقدام کنند.

وی یادآور شد: برای واکسیناسیون دانشگاه ها صحبتی است اما احتمالا تا آبان و آذر باید در نوبت باشند و ترم اول مثل سابق مجازی باشد؛ واکسیناسیون اساتید و دانشجویان باید تحت پوشش قابل توجهی قرار بگیرد تا سپس تصمیم بر باز گشایی اعلام شود.

پیک پنجم در استان همچنان ادامه دارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به مدت طولانی و قله بالای پیک پنجم کرونا در استان کرمان گفت: این موج ۴ ماه کامل استان را درگیر کرده و هیچ پیکی در گذشته از نظر مدت و قله اینگونه نبود.

به گفته وی در اوج و قله پیک سوم طی زمستان سال گذشته هفته ای هزار تا هزار و ۱۰۰ بیمار جدید بستری در بیمارستان های استان داشتیم درحالی که در این پیک به هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

شفیعی تاکید کرد: صد درصد تخت های کووید ۱۹ در استان اشغال شد و مجبور شدیم سالن جدید بزنیم.

وی با بیان اینکه یک بیمار کرونایی ۶ نفر از کادر و پرسنل را درگیر می کند اضافه کرد: این درحالی است که کادر درمان هم مبتلا می شوند و فشارها افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز در جمع اعضای شورای اطلاع رسانی استان کرمان حاضر شده بود تا ضمن تبیین آخرین شرایط کرونا در تصمیم گیری برای نحوه سیاستگذاری در اطلاع رسانی موارد کرونا نیز مشارکت داشته باشد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش