آغاز ثبت نام دوره های آموزشی بصائر/ از دوره های محور مقدس تا شیطان شناسی


آغاز ثبت نام دوره های آموزشی بصائر/ از دوره های محور مقدس تا شیطان شناسی

هفت دوره آموزشی، زیر مجموعه مرزبانی اعتقادی در موسسه آموزشی بصائر ارائه می‌شود که دوره‌های محور مقدس1، تاریخ تحلیلی و شیطان شناسی1 از این دسته در ترم پاییز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رشد بی‌حد اطلاعات زشت و زیبا، دروغ و راست، در اشکال مختلف رسانه، همگی ما را به شک و تردید انداخته است. دیگر کودک و پیر هم هدف شیاطین جن و انسی هستند؛ و هر کس را به جذابیت­‌های متناسب خود می‌فریبند و به دوستان گمراه خود پیوند می‌­دهند. اهل علم و فضل را به جدایی قرآن و عترت علیهم السلام می­‌خواند و اهل کسب و کار را به فتنه­‌ مال و ربا. باران شبهات و سوالات مغرضانه­‌ی دینی بر سر همگی ما می­‌بارد. ضعف آشنایی با علوم اعتقادی و کم­‌همتی در علم‌­جویی ماست که سیلابش هر نهال جوان و درخت کم ریشه‌­ای را به راحتی از جا می‌کند.

یادمان نرود که دوران جنگ سرد و پنهانی شیطان با اهل توحید تمام شده و او آشکارا به جبهه‌ ما نفوذ کرده و دیگر خاکریزی مابین نداریم. خیلی‌ها سلاح بر زمین گذاشته اند و دست تسلیم بر آسمان!

با تمام سیاه گویی از زمانه، مهر خدا را از یاد نبردیم که برای آنانی که هنوز روح و جان به شیطان نفروخته اند، پناهگاه امن حجت زمان را قرار داده تا حجت بر خلایق تمام کند که فردای قیامت نگویند: جبهه شیطان قوی بود و نه جایی برای پناه داشتیم و نه معلمی دلسوز برای مشق هدایت.

برای پناهجویی باید رو به پناهگاه آورد و آدرسش را پرسید. باید درش را کوبید و اذن ورود خواست. باید با او آشنا شد؛ انس گرفت و از او شیوه‌ی بندگی را آموخت.

طرح بصائر یک بسته آموزشی تحول آفرین در این مسیر است تا اساتید و معلمینی که دریافته اند تنها تمرکز و وقت گذاری بر صوت و لحن و حفظ قرآن کریم، بدون همراهی با قرآن ناطق که همان حجت های معصوم الهی هستند؛ هم غفلت از توصیه ی اکید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث شریف ثقلین است و هم هیج ضمانتی را برای صیانت از گمراهی و کسب هدایت ایجاب نمی‌کند. آموزه‌های مستند و جذاب اعتقادی، پاسخ مستدل به شبهات دینی، شناخت ترفندهای فریب شیطان و نکات ناب تربیتی و اخلاقی از زبان اساتید باتجربه و دلسوز، محتوای علمی این طرح برای تمامی معلمین دلسوز و دغدغه‌مند است. نیاز روزافرون تاثیرگذاران عرصه آموزش و تربیت دینی به آموزه‌­های اصیل معارف شیعی، و مهارت‌­های مورد نیاز این حوزه، انگیزه تشکیل طرح بصائر شد.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با «ابراهیم آسیابانی بخشایش» مدیر موسسه بصائر انجام داده است که در ادامه می خوانید:

برنامه های عقیدتی و مذهبی موسسه بصائر با چه رویکردی برگزار می شود؟

موسسه بصائر از سال 1394 با اهدافِ تبیین جایگاه رفیع امامت در دین و دینداری، بررسی انواع التقاط‌ها، بررسی نقشه‌های شیطان، تبیین اصالت میراث حدیثی اهل بیت علیهم السلام و تبیین رابطه قرآن و عترت، شروع به فعالیت کرده‌است. هدف ما در این دوره های آموزشی، ارتقاء سطح طلاب، فرهنگیان و مربیان قرآنی است. این دوره‌ها تحت سه عنوانِ «مرزبانی اعتقادی»، «علم زندگی» و «سواد رسانه‌ای» دسته‌بندی می‌شود.

در بخش «مرزبانی اعتقادی»، جریان‌های بزرگ دین ورزی در هزاره سوم ، به ویژه در جامعه اسلامی ما بررسی می‌شود. پرداختن به بخشی از «گره‌های سخت و فراگیر فکری» و همچنین «شبهات پربسامد اعتقادی» بخشی از این بسته آموزشی خواهد بود.

موسسه بصائر برای فصل پاییز چه برنامه هایی دارد؟

اکنون هفت دوره آموزشی، زیر مجموعه مرزبانی اعتقادی در موسسه آموزشی بصائر ارائه می‌شود که دوره‌های محور مقدس1، تاریخ تحلیلی و شیطان شناسی1 از این دسته در ترم پاییز برگزار خواهد شد. از آنجایی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی یونسکو، «سواد رسانه‌ای» را به عنوان اولویتی مهم در امر توسعه، به تمامی ملل جهان توصیه کرده و این شاخه مهم که اخیراً به لیست دروس رسمی آموزش و پرورش اضافه شده‌، یکی از بخش های سه‌گانه آموزش‌های موسسه بصائر به این امر تعلّق گرفته است. دوره‌های سواد رسانه‌ای1 و تربیت مدرس سواد رسانه‌ای در ترم پاییز بصائر تدریس خواهد شد.

متاسفانه باید بیان کرد که اغلب کتاب های سبک زندگی، به علت عدم بومی‌سازی و ترجمه‌ای بودن، رویکرد سکولار داشته و رنگ و بوی دینی ندارد و حتی بعضاً با تالی فاسدهای گوناگون اخلاقی نیز مواجه است. در بخش «علم زندگی»، طرح آموزشی بصائر از مباحث دینی و تکنیک‌های مشاوره و روانشناسی به طور توأمان و بدون افتادن در ورطه التقاط یاری گرفته شده‌است. این بخش به فرد در راستای اصلاح و مدیریت فکر در راستای سبک زندگی اسلامی یاری می‌رساند. در این ترم آموزشی دوره‌های مهارت جرأت‌مندی، مهندسی من و تربیت مدرس مهارت جرأت‌مندی ارائه می‌شود.

موسسه بصائر چه ماموریت هایی را دنبال می کند؟

مؤسسه بصائر، با عنایات الهی و تمسک به قرآن کریم و اهل بیت (ع) و بر پایه اصول بنیادین تشیع و قوانین جمهوری اسلامی بنا نهاده شده­ است. گسترش و پایدارسازی فرهنگ دینی از طریق ارتقای مربیان و پشتیبانی آنها، شناسایی ظرفیت‌های فعال در عرصه تربیت دینی اعم از نهادها و شخصیت‌ها، شناسایی و تحلیل محتوای مناسب در جهت مأموریت، سنجش مستمر و فعال نیاز فرهنگی مربیان (مطالعات آینده‌نگر/ مطالعات میدانی/ مطالعات بنیادین)، طراحی و اداره دوره‌های آموزشی متنوع شامل محتوای فرهنگی، روش تدریس متون، مهارت‌های مربیگری، پایش عملکرد دانش‌آموختگان برای برنامه‌ریزی و پشتیبانی،‌تربیت مدرس برای بصائر از میان دانش‌آموختگان از ماموریت های اصلی موسسه بصائر است.

مخاطبان اصلی برنامه های آموزشی و ترویجی این موسسه را دبیران و معلمان آموزش و پرورش، مخصوصاً فرهنگیانی که به طور مستقیم با سلوک دیندارانه دانش‌آموزان مرتبط‌اند؛ مانند دبیران دینی، قرآن، پرورشی، مهارت زندگی، سواد رسانه‌ای، طلاب امور دینی، مربیان و اساتید جلسات هفتگی اعتقادی، تربیتی، تفسیری، مربیان و اساتید قرآنی تشکیل می دهد.

موسسه بصائر در اجرای برنامه های فرهنگی، آموزشی و ترویجی چه اهدافی را دنبال می کند؟

تبیین جایگاه رفیع امامت در دین و دینداری، بررسی انواع التقاط ها به عنوان یکی از تهدیدات جدی دین، تاریخ اعتقادساز صدر اسلام، بررسی نقشه های شیطان در انحراف مردم، تبیین اصالت میراث حدیثی اهل بیت علیهم السلام با بررسی تاریخ قرآن و حدیث، تبیین رابطه قرآن و عترت از مهم ترین اهداف موسسه بصائر در برگزاری برنامه های فرهنگی، تبلیغی، ترویجی و اعتقادی است.

گفتنی است ، علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ هر دوره و ثبت نام به سایت موسسه بصائر به نشانی www.basaaer.com مراجعه کنند.

پایان پیام/47

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اسامی نفرات برگزیده یازهمین دوره ارزیابی قاریان ومدرسان اعلام شد