تاثیر بسیار مخرب شیفت‌های کاری شبانه برای زنان


تاثیر بسیار مخرب شیفت‌های کاری شبانه برای زنان

رکنا: شیفت های کاری شبانه به دلیل اختلالاتی که در خواب ایجاد کرده و فشاری که به افراد تحمیل می کند یکی از عاملان تهدید سلامت در افراد ، مخصوصا در بانوان است.

شیف کاری شبانه می تواند به طور بالقوه بر سطوح فشار خون شما تاثیرگذار باشد.همچنین شیفت کاری شبانه برنامه خواب را بر هم زده و در مرور زمان آثار مخربی بر سلامت افراد دارد. شیفت کاری شبانه می تواند برای همه افراد به ویژه بانوان ، کودکان و افراد مسن خطرناک باشد. شیفت کاری شبانه می تواند در مرور زمان باعث کند ذهنی و تنبلی چشم شود. شیفت کاری شبانه می تواند اختلالات زیادی در سیستم عصبی افراد به وجود بیاورد.

به گزارش رکنا، استادیار گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این که هرگز خواب روزانه نمی‌تواند جبران استراحت و خواب شبانه باشد، اختلال در خواب افراد به دلیل شیفت‌های کاری شبانه را برای سلامت افراد به ویژه زنان، کودکان و افراد مسن بسیار مخرب می داند.

به گزارش رکنا، دکتر « مجید امتیازی » با بیان این که سه عامل « خواب و بیداری » ، « حرکت و سکون » و « خوراکی و نوشیدنی » در سلامت زندگی افراد بیشترین اهمیت را دارد ، می گوید: رعایت کردن این عوامل نقش بسیار مهم و کارسازی در حفظ سلامتی افراد دارد.

وی نقص در خواب و بیداری را یکی از مهمترین حلقه‌های گمشده زندگی امروز جامعه می خواند و اضافه می کند: متاسفانه عدم رعایت نظم در خواب و بیداری می‌تواند مشکلات عملکردی بسیار جدی را برای افراد به همراه داشته باشد به طوری که شب زنده داری‌های بدون دلیل، خواب طولانی روزانه، عدم نظم در خواب و بیداری ، همگی عواملی هستند که می‌توانند باعث اختلال در سلامتی افراد شوند.

وی مهمترین تاثیر عامل خواب و بیداری را شامل حال فر زندان و اطفال عنوان می کند و در رابطه با مصداق این مسئله تصریح می کند: به عنوان مثال زمان ترشح هورمون رشد در بچه‌ها از ساعت ۱۰ شب و اوج ترشح آن ساعت ۲ بعد از نیمه شب است لذا هر چه فرزند کوچک ما به دلایل شایعی مانند تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و حتی بازی دیرتر بخوابد، در نهایت دچار نقص و اختلال در حوزه‌های مختلف رشدی خود می‌شود.

این متخصص طب ایرانی با تاکید بر این که هرگز خواب روزانه نمی‌تواند جبران استراحت و خواب شبانه باشد، تاکید می کند: خواب راحت در محیط مناسب با شرایطی مانند دما، مکان و حتی رنگ مناسب مکان خواب و دور از دغدغه و سر و صدا ، نقش بسیار مهمی در حفظ و بازتوانی فرد دارد .

وی در رابطه با تاثیر بی‌خوابی و کم خوابی در شیفت‌های کاری شبانه برخی از مشاغل نیز می گوید: شیفت‌های کاری در برخی از سنین و مزاج‌ها می ‎ تواند نقش بسیار مخربی در ساختار سلامتی فرد داشته باشد به طوری که این شرایط تخریبی در افراد با سنین بالاتر و در زنان و در سنین رشد کودکان اثرات تخریبی شدیدتری نیز در بردارد .

شیفت های کاری شبانه باید کنترل شود

امتیازی ادامه می دهد: در صورت وجود شرایط خاصی که امکان تعدیل شرایط برای فرد وجود ندارد، باید با استفاده از رژیم‌های خاص خوراکی، برنامه‌ریزی مناسب برای خواب و استراحت، میزان آسیب ناشی از این بی‌خوابی‌ها یا بی‌نظمی در خواب و استراحت را تا حدود زیادی کنترل کرد.

این عضو هیات عالمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که داشتن فعالیت مناسب و مرتبط بدنی و ورزشی مناسب و مداوم نکته مهم بعدی در حفظ و ارتقای سلامتی افراد است، اظهار می کند: این فعالیت ها نباید منجر به ایجاد فشاری خارج از قاعده‌ به بدن شود.

وی در این مورد ابراز می کند: البته انجام ورزش‌های سنگین و بدنسازی و موارد مشابه دیگر در طولانی مدت نیز می‌تواند باعث آسیب به بدن شود .

امتیازی در پایان نیز تاکید می کند : انجام ورزش‌های بدنسازی به طور خاص در مورد بانوان باید با احتیاط و تذکر بسیار همراه باشد ولی در عین حال بهترین نوع ورزش، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری متناسب با شرایط و مزاج بدنی افراد است چرا که ورزشی برای فرد خوب است که فرد بتواند تا آخر عمر آن را تاحدودی انجام دهد.

منبع: ایسنا

این مطلب از گروه وب گردی است و فقط جنبه سرگرمی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان