پارک ملی گلستان ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری و اقتصادی است


پارک ملی گلستان ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری و اقتصادی است

گنبدکاووس - ایرنا - رییس پارک ملی گلستان گفت که این مجموعه طبیعی، ظرفیت بزرگی برای توسعه همه جانبه استان گلستان بویژه در حوزه گردشگری و اقتصادی است که باید از این ثروت خدادادی با رعایت کامل ضوابط زیست محیطی و مشارکت جوامع محلی در راستای توسعه، ایجاد اشتغال و درآمد استفاده کرد.

مهدی تیموری روز چهارشنبه باحضور در نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گنبدکاووس به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: وجهه جهانی پارک ملی گلستان با تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری فراوان که ۲ سال پیش بخشی از آن به عنوان جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد نیازمند توجه بیشت استانی، ملی و بین المللی است.

به گزارش ایرنا، جنگل‌های هیرکانی تیرماه سال ۱۳۹۸ به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت، در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت.

محدوده ثبت شده جنگل هیرکانی شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، افراتخته و جهان‌نما در گلستان و مناطق بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشکه‌داران، جنگل رودخان، سیاه رودبار گیلان، منطقه حفاظت شده لیسار گیلان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی است.

وی با یادآوری اختصاص ردیف بودجه‌ مستقل برای پارک ملی گلستان درسال ۹۸، افزود: دراین مدت بودجه و اعتبارات خوبی به پارک اختصاص یافت و متعاقب آن فعالیت‌های عمرانی و حفاظتی مورد نیاز نیز در آن انجام شد که می‌طلبد این بودجه‌ها افزایش یابد.

تیموری، بودجه پیش بینی شده امسال پارک ملی گلستان را ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت: برای استفاده بهینه از ظرفیت این پارک در حوزه گردشگری و صنایع دستی، چند ماه پیش تفاهم نامه‌ای بین اداره کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان امضا شد.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: مطابق این تفاهم‌نامه و با هدف ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان مناطق پیرامونی، جلوگیری از توقف‌های غیراصولی در حریم راه و ترغیب به تلاش حداکثری در راستای حفظ زیست بوم، پنج منطقه تفرجگاه در این پارک ساخته و به روستاییان واگذار خواهد شد.

وی بابیان ینکه حدود ۲۰ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار در حاشیه پارک ملی گلستان قرار دارد، گفت: این تفرجگاه‌ها دارای امکاناتی مانند استراحت‌گاه، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد و در مجاورت آن نیز نمایشگاه دائمی صنایع دستی و تولیدات این مناطق نیز دایر خواهد شد.

تیموری همچنین با تبریک روز خبرنگار و قدردانی از همراهی و انتشار اخبار حوزه پارک ملی گلستان توسط خبرنگاران ایرنا، برلزوم استمرار این همکاری‌ها تاکید کرد.

پارک ملی گلستان ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری و اقتصادی است حیات وحش پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به سبب داشتن هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری (زیست محیطی) جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: نتانیاهو هیچ بهانه‌ای برای رد توافق تبادل اسرا ندارد