چرا اقتصاد بخوانیم؟


چرا اقتصاد بخوانیم؟

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مهمترین نکته در انتخاب رشته این است که باید توجه بسیار زیادی به علاقه شخصی در مقایسه با محبوبیت، درآمد انتظاری و وجهه اجتماعی رشته تحصیلی باشد. 

دکتر مهدی فیضی در خصوص معرفی رشته اقتصاد، در برنامه زنده اینستاگرامی انتخاب آگاهانه، اظهار کرد: اگر در ابتدا با این سوال مواجه شویم که نمی‌دانیم در ابتدا به چه رشته‌ای علاقه داریم، اگر هیچ محدودیتی مانند فشار خانواده و انتظارات اطرافیان برای انتخاب رشته نبود، کدام رشته تحصیلی را انتخاب می‌کردید؟ اگر وارد کتابخانه‌ای شوید که هر چه را دوست دارید می‌توانید بخوانید اول به سمت قفسه کدام کتاب‌ها می‌روید؟ تصورتان از خود در قالب کدام نقش، خواب از چشم‌تان می‌گیرد؟

وی افزود: اگر با برخی رشته‌ها آشنا بودیم، شاید به آن‌ها علاقه‌مند می‌شدیم. امروز آگاهی از رشته‌ها نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است زیرا اساتید با تخصص‌های بالا به معرفی آن‌ها می‌پردازند و به داوطلبان کنکور در انتخاب رشته کمک می‌کنند و می‌توانند انتخاب آگاهانه‌ای از رشته داشته باشند. داوطلبان تنها خودشان می‌توانند به خود کمک کنند و از استعداد و ظرفیت‌های خود آگاهی دارند و می‌توانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: یک تصور غلط از دبیرستان در ذهن داوطلبان وجود دارد که پیشنهاد می‌کنم با این تصور رشته‌ها را قضاوت نکنید. آنچه که در دانشگاه رشته اقتصاد را می‌خوانید با دبیرستان متفاوت است. یکی از راه‌های خوب آشنایی با رشته‌ها صحبت با دانشجویان و اساتید آن رشته است.

وی عنوان کرد: در پاسخ به این سوال که اقتصاد از چه سخن می‌گوید باید گفت که دو مورد مطرح می‌شود ابتدا علاقه یا نفرت کاذب که دقت و حساسیت در مورد پیش فرض‌ها و سوگیری‌ها به رشته‌ها؛ به عنوان مثال به دلیل فضای کتاب‌های دبیرستانی مانند تاریخ و اقتصاد و دومین مورد اقتصاد علم مدل سازی کمی تصمیم انسان‌هاست که تصمیم‌هایی مانند نه تنها ارز و سهام بلکه ازدواج، کار، رای دادن، اعتیاد و رفتارهای نوع دوستانه و دیگر خواهانه را شامل می‌شود. بنابراین اقتصاد بسیار علم گسترده‌ای است و مادر علوم اجتماعی است. به این معنا همه مسائلی که در شاخه‌های علوم اجتماعی پرداخته می‌شود، در اقتصاد به آن‌ها می‌پردازیم.

فیضی بیان کرد: اقتصاد رشته‌ای کمی است که ریاضیات در آن نقش اساسی دارد و با علوم انسانی متفاوت است. علم اقتصاد ویژگی‌هایی مانند ارتباط زیاد در حوزه نظری با ریاضیات و در بخش تجربی با آمار و احتمال، فیزیک، علوم انسانی، بیشترین سطح استفاده از ریاضیات در مقایسه با سایر رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی، گزینه‌ای مناسب است اگر به رشته‌های علوم اجتماعی علاقه دارید اما همچنان دقیقا نمی‌دانید کدامیک را ترجیح می‌دهید و حوزه‌های میان رشته‌ای اقتصاد رفتاری، حقوق و اقتصاد و اقتصاد سیاسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در علم اقتصاد به سوال‌هایی مانند چرا بعضی کشورها مرفه و برخی با وجود برخورداری از منابع فراوان طبیعی توسعه نیافته‌اند؟ چرا فقرا با وجود درآمد کمتر معمولا فرزندان بیشتری دارند؟ چرا گاه چیزهایی می‌خریم که مصرف نمی‌کنیم؟ آیا بستن کمربند باعث کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات می‌شود؟ آیا مجازات اعدام باعث کاهش قاچاق مواد مخدر می‌شود؟ چرا فوتبالیست‌ها حقوق‌های نجومی می‌گیرند؟ و... پاسخ می‌دهیم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی در خصوص شاخه‌های علم اقتصاد، اظهار کرد: اقتصاد خرد شامل اقتصاد صنعتی، نظریه بازی‌ها، طراحی بازار و مکانیسم، اقتصاد رفتاری، اقتصاد اطلاعات، نظریه قراردادها، اقتصاد آزمایشگاهی، اقتصاد رفاه و اقتصاد مدیریت است. در اقتصاد کلان، اقتصاد رشد، بخش عمومی، بین‌الملل، کار، پول و بانکداری است. در شاخه‌های اصلی علم اقتصاد، اقتصاد توسعه و اقتصادسنجی وجود دارد.

وی گفت: در شاخه‌های فرعی علم اقتصاد، اقتصاد محاسباتی، مالی، بنگاه، اقتصاد انرژی، مسکن، خانواده، جرم، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، شهری، سلامت و جمعیت را می‌توان برشمرد. اگر اقتصاد را دوست ندارید به دلیل این است که بیشتر شاخه کلان آن را شنیده‌اید و لازم است با دقت بیشتری این علم را بشناسید.

فیضی در خصوص بازار کار رشته اقتصاد، افزود: اگر به رشته خود علاقه نداشته باشید، بازارکار هر رشته‌ای بد است. بازار کار هر رشته‌ای می‌تواند خوب باشد اگر با علاقه در آن متخصص شوید. در مجموع بازار کار رشته اقتصاد در مقایسه با سایر رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و حتی بعضی رشته‌های مهندسی مناسب است. بنابراین نزدیکترین مفهوم به رشته‌های درآمدزایی مانند فاینانس است.

وی عنوان کرد: انتخاب رشته در مقطع کارشناسی مهم است اما در نهایت، زندگی شما بسته به این انتخاب نیست و بیش از حد روی آن استرس نداشته باشید. اگر در کارشناسی انتخاب خوبی نداشتید، به راحتی می‌توانید در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب رشته خوبی داشته باشید. بنده توصیه می‌کنم دوران کارشناسی باید به لحاظ اجتماعی رشد کنید و متاسفانه در کشور ما تا دوارن دانشجویی امکان اجتماعی شدن وجود ندارد. دانشگاه فضای بازتری است که می‌توانید خود را پیدا کنید و بدانید که می‌خواهید به کجا برسید.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: بنده ترجیح می‌دهم علاوه بر علاقه و بازار کار، به دانشگاه و رشته هم توجه کنم؛ چراکه یک دانشگاه دولتی و بزرگ بهتر از یک دانشگاه کوچک با رشته خوب است. به نظر من باید دانشگاه در اولویت قرار گیرد تا تجربیات بهتری به دست آوریم و دوران طلایی خوبی را داشته باشیم. یک دانشگاه دور افتاده به دلیل فشار دوری و دیگر موارد که بر فرد غالب می‌شود، با وجود رشته مورد علاقه نمی‌تواند از ادامه تحصیل خود لذت ببرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه