اطلاعاتی در مورد گل فرزیا + روش های پرورش و نگهداری از این گیاه زیبا


فرزیا از گیاهان بومی مناطق آفریقای جنوبی است که در این مطلب می خواهیم در مورد روش های کاشت و پرورش گل فرزیا توضیحاتی دهیم. پرورش گل فرزیا که از گیاهان بسیار خوشبو است خیلی سخت نیست و در گلفروشی ها هم پیدا می شود. این گل رایحه متفاوت تندی دارد و جزو برجسته ترین […] نوشته اطلاعاتی در مورد گل فرزیا + روش های پرورش و نگهداری از این گیاه زیبا اولین...

فرزیا از گیاهان بومی مناطق آفریقای جنوبی است که در این مطلب می خواهیم در مورد روش های کاشت و پرورش گل فرزیا توضیحاتی دهیم.

پرورش گل فرزیا که از گیاهان بسیار خوشبو است خیلی سخت نیست و در گلفروشی ها هم پیدا می شود. این گل رایحه متفاوت تندی دارد و جزو برجسته ترین عطرهای جهان به حساب می آید که با بو کشیدن آن شادی درون شما می شود و به همین دلیل پرورش و کاشت آن مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان قرا گرفته است.

پرورش گل فرزیا

باید بدانید که فرزیا گیاهی علفی و پیازی است و بومی مناطق آفریقای جنوبی است و در گلکاری از نظر تولید گل بریده اهمیت زیادی دارد. ارتفاع گیاه فرزیا در حدود 30 الی 60 سانتی متر می باشد.

بیشترین محبوبیت فرزیبا به دلیل رایحه دل انگیز و عطر خوبش است و در صنعت عطرسازی هم بسیار کاربرد دارد و به صراحت می توان گفت که این گل در زمستان و اوایل بهار گل می دهد و می توانید با استفاده از ارقام متنوع و روش های مختلف کشت که شامل کشت معمولی، تابستانه، زودرس و دیررس است در تمام طول سال تولید کنید.

فرزیا دارای بوی نافذ و تندی است که حتی چندین گلدان و یا شاخه بریده از این گل می تواند فضای یک اتاق بزرگ را خوشبو کند. این گیاه می تواند به عنوان گیاه خانگی هم پرورش داده شود و در این صورت باید محل کشت ناحیه خنک و آفتابی باشد و حتما قبل از یخبندان گیاه را به درون آپارتمان منتقل کنید.

روش کاشت فرزیا

گل فرزیا از دسته گیاهانی است که باید در زمانی مشخص از سال کشت شود و فقط در این صورت می تواند شکوفه بدهد. به همین دلیل اگر فرزیا در زمان خوبی کشت نشود هیچ نتیجه ای نمی دهد. فرزیا در مناطقی که آب و هوای گرم دارند بیشتر می توانند زمستان را دوام آورند و به همین دلیل اگر شما هم ساکن این مناطق هستید باید پیاز این گیاه را در اوایل پاییز کشت کنید تا ریشه آن محکم شود.

اگر در منطقه ای با آب و هوای سردتری زندگی می کنید نباید گیاه فرزیا در فصل پاییز کشت شود زیرا در غیر این صورت گیاه در طول زمستان دوام نمی آورد ولی در مقابل اگر در منطقه ای گرمسیری زندگی می کنید بهتر است برای کاشت فرزیا تا فصل بهار صبر کنید زیرا رد این صورت گیاه بیشتر دوام می آورد.

پیاز گل های فرزیبا بسیار شبیه به پیاز سبر هستند و به همین دلیل بهتر است پیاز این گل را دقیقا در همان روزی که قصد کاشت دارید و یا حداکثر یکی دو روز قبل تهیه کنید.

مکانی را برای کاشت گل فرزیا انتخاب کنید که نور خورشید را خوب دریافت کند. دقت داشته باشید که اگر فرزیا را در محیطی سایه دار کشت کنید قطعا شکوفه نمی دهد. این گیاه برای رشد نیاز به نور خورشید دارد و به همین دلیل باید در نقطه ای کشت شود که 8 ساعت در روز، نور خورشید را دریافت می کند.

گل فرزیا برای رشد نیاز به خاکی دارد که خوب آب را به خود جذب کند. این گیاه به میزان زیادی از آب نیاز دارد ولی اگر این آب دور ریشه ها و پیاز این گل جمع شود باعث فاسد شدن آن می شود و به همین دلیل خاکی که فرزیا در آن کشت می شود بایستی بتواند آب را به خوبی به خود جذب نماید.

اطلاعاتی در مورد گل فرزیا + روش های پرورش و نگهداری از این گیاه زیبا

حال برای کاشت بذر فرزیا بایستی یک چاله در خاک ایجاد کنید و آن را با آب پر نمایید و اگر آب در چاله ماند و بسیار آرام و با سرعت کم جذب خاک شد قطعا می توان نتیجه گرفت که این خاک برای کاشت فرزیا ایده آل نیست. به همین منظور باید محل دیگری را برای کاشت این گیاه فراهم نمایید اما اگر آب با سرعت زیادی جذب خاک شد متوجه خواهید شد که خاک برای کاشت فرزیا مناسب خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: گل مخصوص پشت پنجره | کدام گل ها برای پشت پنجره مناسب می باشند

پس از طی مراحبی که بیان شد حال نوبت به کاشت پیاز می رسد که در ابتدا بایستی حفره هیای به عمق یک الی دو اینچی در خاک حفر نمایید به گونه ای که این حفره ها در فواصل ۳ الی ۴ اینچی نسبت به هم حفر شده باشند. دقت داشته باشید که شما بایستی پیاز گل ها را به نحوی در عمق خاک قرار دهید که سر تیز آن روبه بالا قرار بگیرد. حال بایستی روی پیاز ها را به آرامی توسط خاک بپوشانید و سپس کل بستر کاشت را آبیاری نمایید.

بهتر است بدانید که گل فرزیا حدودا پس از دو الی سه هفته جوانه می زند و به همین خاطر پس از حدود دو الی سه هفته مراقبت می توانید منتظر ظهور جوانه ها باشد. همچنین اگر پس از این مدت جوانه ای مشاهده نکردید احتمالا در فرآیند کاشت مشکلی وجود داشته است و یا یکی از مراحل را به خوبی انجام نداده اید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل فرزیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل فرزیا می پردازیم:

آبیاری:

به طور کلی آبیاری و مرطوب کردن پس از کاشت پیازهای فرزیا به آن ها این علامت را نشان می دهد که فعالیت خود را آغاز کنند. اصولا وجود مقداری رطوبت به شکل مداوم در خاک این گیاه به رشد بهتر و افزایش کیفیت گل ها کمک می کند اما این به معنی خیس و غرقاب بودن خاک نیست بلکه بایستی زمانی به خاک حاوی این گیاه آب دهید که سطح خاک نسبتا خشک شده باشد. همچنین آبیاری بیش از اندازه این گیاه باعث پوسیدگی پیازها و ساقه گیاه شده و شیوع بیماری های قارچی را افزایش خواهد داد. دقت داشته باشید که خشکی کشیدن گیاه نیز از جمله دلایل عدم گلدهی، زردی و خشکی برگ ها و ضعیف شدن آن خواهد بود.

خاک و تغذیه:

گیاه فرزیا برای رویش ایده آل نیاز به بافتی سبک همراه با زکشی عالی دارد. همچنین که بافت خاک باید بتواند رطوبت را به خوبی در خود نگه دارد و در عین حال آب اضافی را خارج نماید و به خوبی پس از آبیاری آب اضافی را از خود عبور دهد. توجه داشته باشید که وجود مواد ارگانیک مانند خاک برگ به رشد بهتر این گیاهان کمک می کند. در مورد تغذیه گیاه نیز می توان گفت که استفاده از کود پوسیده گاوی نیز امکان پذیر است اما از آنجایی که با این کار ممکن است برخی از بیماری های قارچی شیوع یابند بهتر است از خاک برگ، پیت ماس یا کوکوپیت در تهیه ترکیب خاکی و به عنوان مواد ارگانیک استفاده نمایید

نور:

گیاه فرزیا به طور کلی برای رشد نیاز به مکانی با چندین ساعت نور مستقیم آفتاب دارد اما توجه داشته باشید که این گیاه تا زمان جوانه زنی بهتر است در مکانی روشن و پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار گیرد به ویژه اینکه رشد ریشه های فرزیا به مکانی خنک و سایه نیاز خواهند داشت. البته توصیه می شود که به محض ظهور جوانه ها در سطح خاک بهتر است گلدان را به مکانی که چندین ساعت از نور مستقیم آفتاب برخودار منتقل کرد.

بیماری و آفات:

به طور از آفات رایج در این گیاه می توان به شته ها، شپشک آردآلود، کنه تارعنکبوتی و تریپس ها اشاره کرد که در بین بیماری ها نیز بیماری پوسیدگی با عوامل قارچی و یا لکه برگ های باکتریایی یا قارچی از جمله مشکلات گیاه محسوب می شوند. برای رفع این موارد می توان با بکارگیری ترکیب کاشت ضدعفونی شده، زهکشی مناسب خاک، عدم آبیاری بیش از حد این روند را به خوبی طی کرد.

مطلب پیشنهادی: اطلاعات در مورد گل زلف عروس + تکثیر و پرورش گیاه زیبای گل زلف عروس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


2 عکس شیک المیرا شریفی خارج از صدا و سیما ! / خانم مجری هنوز ممنوع التصویر است !