محیط زیست کبودراهنگ زنده‌گیری گرگ را در دستورکار قرار داد


محیط زیست کبودراهنگ زنده‌گیری گرگ را در دستورکار قرار داد

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ گفت: پس از دریافت گزارش هایی مبنی بر حمله گرگ در چند روستای این شهرستان یک تیم برای زنده‌گیری این گونه جانوری در حالت آماده باش هستند.

سیروس عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: گزارش هایی مبنی بر حمله گرگ در روستاهای «مسجدین»، «قهورد علیا» و «شیخ جراح» به محیط زیست ارائه شد که با حضور به موقع محیط بانان گرگ از این مناطق مسکونی متواری شد.

وی اضافه کرد: همچنین به تازگی گزارشی مبنی بر ۲ نوبت حضور گرگ در یک منزل مسکونی و زخمی کردن همسر و کودک خردسال این خانواده در روستای «ازوندره» شهر شیرین سو کبودراهنگ دریافت شده که با وجود مشاهده گونه گرگ در این روستا اما تاکنون حمله گرگ برای محیط زیست مسجل و ثابت نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ افزود: با این وجود یکی از محیط بانان توانمند با اسلحه کلاشینکف در مجاورت این منزل مسکونی مستقر شده تا در صورت روئیت این گونه با شلیک گلوله آن را از این منطقه مسکونی متواری کند.

عزیزی بیان کرد: همچنین درخواست نیروی کمکی از محیط زیست مرکز استان به منظور متواری کردن گونه گرگ شده تا بتوان با متواری کردن یا زنده گیری این گونه، آرامش و آسایش را دوباره به ساکنان این روستا بازگرداند.

وی بیان کرد: طی ۶ ماهه گذشته کمتر از چهار گونه گرگ در شهرستان کبودراهنگ مشاهده شده که این امر گویای پایین بودن آمار جمعیت گرگ در مناطق طبیعی این شهرستان است.

عزیزی با صراحت رها سازی گرگ توسط محیط زیست را رد کرد و گفت: حضور گرگ در محیط زیست از گذشته تاکنون امری طبیعی است اما رها سازی گرگ شایعه سازی است.

به گزارش ایرنا اهالی استان همدان از اوایل سال ۹۰ تاکنون چندین نوبت مورد هجوم و حمله گرگ قرار گرفته اند به گونه ای که اواسط تیرماه سال ۹۴ گرگ در سه نوبت وارد ۲ روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در ۲ حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این ۲ روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه‌ها گرگ پا به فرار گذاشت.

نیروی انتظامی شهرستان بهار نیز اواخر بهمن ماه سال ۹۴ جسد یک مرد ۳۰ ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود به گونه‌ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

در مورد دیگری نیز گرگ در ۲ نوبت در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۵ اقدام به حمله به ۲ کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال ۹۶ یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن ۲ رأس از آنها را تلف کرد.

اواخر بهمن سال ۹۹ هم ورود یک قلاده شغال به پارکینگ یک منزل مسکونی و حمله به دختر ۱۰ ماهه در روستای «حکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان درگزین گزارش شد که این گونه با مقاومت مادر بزرگ، فشار آوردن به گلوی او و کمک همسایه ها خفه و تلف شد.

روزهای پایانی تیرماه سال ۱۴۰۰ نیز حمله گرگ به چند نفر در نزدیکی یکی از مناطق روستایی شهرستان ملایر گزارش شد که با بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست حمله این گونه وحشی تاکنون به ۲ نفر تایید شده است.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت