جشنواره صنایع دستی بر رشد گردشگری و رونق هنر اصفهان می افزاید


جشنواره صنایع دستی بر رشد گردشگری و رونق هنر اصفهان می افزاید

اصفهان-ایرنا- دبیر نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران گفت: این رویداد بر رشد بیشتر صنعت گردشگری و رونق هنر صنایع دستی اصفهان می‌افزاید.

به گزارش ایرنا، نصیر ملت روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان به منظور تبیین برنامه‌های جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران افزود: این رویداد یکی از فرصت‌های مهم برای معرفی هرچه بیشتر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنایع دستی اصفهان در کشورمان و دیگر مناطق دنیا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فرایند اجرابی این برنامه با رونمایی از پوستر آن از سال گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: شرایط سخت کرونایی بر این رویداد اثر گذاشته و با توجه به آغاز موج پنجم گسترش این ویروس، زمان آن به ۱۰ مرداد برای مدت سه روز موکول شده است.

دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران به همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شهرداری اصفهان برای برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان هماهنگ کننده این اتفاق با مدیریت شهری است.

وی به ظرفیت هنرمندان صنایع دستی کلانشهر اصفهان اشاره کرد و افزود: چهار هزار کارگاه صنایع دستی، ۴۰ هزار هنرمند و فعالیت ۶۰ هزار نفر در پیوند با این حوزه، نشانه قابلیت‌های این هنر در اصفهان است که یک سوم صنایع دستی جهان و دو سوم صنایع دستی ایران را در خود جای داده و مهد بسیاری از رشته های خاص است.

عضو شورای شهر اسلامی اصفهان با بیان اینکه چنین ظرفیتی، این خطه را به شهر خلاق صنایع دستی تبدیل کرده است، گفت: کسب درآمد ارزش افزوده از این محل و ایجاد اشتغال و تولید، یک قابلیت خاص برای اصفهان به شمار می رود اما کمتر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه در جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران موضوع ایجاد رونق در صنعت گردشگری و تکرار سفر مسافران داخلی و خارجی رقم خواهد خورد، یادآور شد: سفر مجدد افراد بیشتر بر اساس برگزاری رویدادها و اتفاقات جدید خواهد بود چرا که بازدید از مناطق گردشگری برای چند مرتبه جذابیت ندارد.

وی اضافه کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی، جذابیت سفر را افزایش می دهد و زمینه ساز حضور مجدد گردشگران در یک منطقه می شود و این جشنواره به تحقق تکرار سفر به اصفهان کمک می‌کند.

دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در تحقق برنامه اقتصادی یک شهر دستیابی به فرصت‌های فعال در بخش های تولیدی و خاص است، تصریح کرد: رونق فعالیت‌های هنری صنایع دستی و گردشگری در کلانشهر اصفهان به کسب منفعت و ارزش افزوده برای شهر، فعالان این عرصه و رشد اقتصادی کشور و استان منجر خواهد شد.

وی یادآور شد: بیشترین سود و منفعت فعالیت‌های صنایع دستی متوجه واسطه گرهاست و با برگزاری این جشنواره علاوه بر معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی، توسعه و رونق این حوزه نیز کسب می شود.

ملت به برنامه‌های این جشنواره اشاره کرد و گفت: تجلیل از ۶ هنرمند داخلی و خارجی و اهدا "نشان دست خلاق" به آنان، برگزاری مسابقه "همای زرین" و تجلیل از آثار برتر هنرمندان در ۲۰ رشته صنایع دستی، تجلیل از پنج هنرمند پیشکسوت و ۱۰ اثر خلاق، برگزاری پنج مسابقه جنبی صنایعی دستی با محوریت طراحی و استارتاپ‌های صنایع دستی از برنامه‌های این اتفاق است.

وی برگزاری اجلاس مشترک شهرهای خلاق صنایع دستی بصورت مجازی را از دیگر برنامه های جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران اعلام کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مسیر توسعه این دیار متناسب با ظرفیت های آن، فعال نبوده است، گفت: توسعه صنعتی برای اصفهان آسیب‌هایی مثل آلودگی و مشکلات آب را ایجاد کرده و در حالی که صنعت گردشگری و صنایع دستی بهترین مولفه برای رشد و توسعه این منطقه بوده است.

وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی صنایع دستی مسیر را برای توسعه مشخص کرده و توجه مسوولان را بر سرمایه گذاری در حوزه های هنری و میراث فرهنگی و گردشگری متمرکز می کند.

به گزارش ایرنا، جشنواره بین‌المللی صنایع‌ دستی ایران در راستای اهداف کلان معاونت صنایع‌دستی و با تاکید وزیر میراث فرهنگی و بهنری منظور گفتمان‌سازی و ایجاد حوزه مناسب برای انتقال تجارب هنرمندان و تعالی بخشیدن به ارزش و شان بالای صنایع‌دستی ایران برگزار می شود.

اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان و نیمی از صنایع دستی کشور به "شهر صنایع دستی جهان" مشهور است.

بیشتر صنایع دستی صادراتی اصفهان شامل خاتم، پارچه قلمکار، فیروزه‌کوبی، قلمزنی، میناکاری و نگارگریست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک روز معلم ورزش با 10 متن تبریک خلاقانه