خشکسالی یکهزار و 400 میلیارد ریال به کشاورزی مانه و سملقان خسارت زد


خشکسالی یکهزار و 400 میلیارد ریال به کشاورزی مانه و سملقان خسارت زد

بجنورد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی مانه و سملقان گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی یکهزار و 400 میلیارد ریال به کشاورزی این شهرستان 110 هزار نفری خراسان شمالی خسارت زد که بیشترین آن مربوط به محصولات زراعی است.

هادی قهرمانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۲۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت گندم دیم اختصاص یافت که امسال به علت کاهش ۵۰ درصدی بارش ها و گرمای هوا، ۱۹ هزار هکتار آن از بین رفت.

وی افزود: از ۱۸ هزار هکتار گندم آبی نیز، هشت هزار هکتار آن بر اثر این پدیده طبیعی خسارت دیده است.

قهرمانیان اضافه کرد: اگرچه پیش بینی می شود، در سال زراعی جاری، ۴۰ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود ولی تاکنون کشاورزان تنها پنج هزار و ۵۷۸ تن به مراکز خرید گندم تحویل داده اند.

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان گفت: با توجه به شرایط نامطلوب بذر شهرستان به کشاورزان توصیه می شود که میزان بذر لازم برای کشت سال آینده خود را نگهداری کنند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی به ۸۳۵ هکتار دانه روغنی کلزا نیز خسارت زده است، گفت: خشکسالی در بخش کشت جو دیم نیز پنج هزار و ۵۰۰ هکتار و کشت آبی جو پنج هزار هکتار خسارت زده است.

قهرمانیان با اشاره به کاهش تولید علوفه در مراتع شهرستان، خاطرنشان کرد: علاوه بر خسارت های خشکسالی بر حوزه محصولات زراعی، شاهد افت میزان تولید علوفه مورد نیاز دامداران نیز در سال زراعی جاری بودیم و ماه گذشته یکهزار و ۶۰۰ تن کنسانتره یارانه ای بین دامداران مانه و سملقان توزیع شد و هم اکنون نیز ۷۰۰ تن سهمیه جو نیز در حال توزیع است.

وی افزود: با توجه به کاهش علوفه دامداران اگرچه آماری از میزان فروش و یا کشتار دام های مولد وجود ندارد اما هر روز دام های با وزن کم و لاغر روانه کشتارگاه می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میزان بارش در بازه زمانی از ابتدای مهرماه سال ۹۹ تا اول تیرماه امسال حدود ۱۴۷ میلیمتر در خراسان شمالی باران بارید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۷ درصد کاهش دارد.

در این میان شهرستان مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی استان بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان های اسفراین و راز و جرگلان بیشترین گستره حوزه کشاورزی درگیر با خشکسالی را دارند.

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است که ۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

در بخش کشت دانه های روغنی کلزای دیم ۸۵ هکتار، در کشت آبی




ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...