24 پروژه انتقال آب و برق در 8 استان‌؛ رهاوردی دیگر در حوزه انرژی


24 پروژه انتقال آب و برق در 8 استان‌؛ رهاوردی دیگر در حوزه انرژی

استان‌ها- ایرنا- پویش #هر هفته الف_ ب_ایران امروز (دوم تیرماه) در حالی دوازدهمین هفته را سپری کرد که مردم 8 استان شاهد افتتاح 24 پروژه انتقال آب و برق با اعتبار 902.8 میلیارد تومان بودند.

از ۲۴ پروژه صنعت آب و برق آماده افتتاح، ۲۳ پروژه برقی و یک پروژه آبی است که امروز ۹ پروژه در استان خوزستان، چهار پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد، چهار پروژه در استان بوشهر، سه پروژه در استان کرمان و در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، فارس و مازندران هر کدام یک پروژه به بهره برداری رسید.

همچنین امروز با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو از طریق ارتباط تصویری در استان خوزستان سه نیروگاه خورشیدی و ۶ پروژه توسعه طرح‌های انتقال برق مجموعا ۹ پروژه در ۶ شهرستان دزفول، ایذه، رامهرمز، اهواز، شوشتر و باغملک استان خوزستان با اعتبار ۱۵۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

چهار پروژه افزایش و توسعه طرح‌های انتقال برق در استان کهگیلویه و بویر احمد با اعتبار ۱۵۰.۸ میلیارد تومان برای تحقق هدف افزایش ضریب اطمینان و توسعه شبکه برق برای تامین برق مشترکان و کاهش طول فیدرهای توزیع و افزایش قابلیت مانور در شبکه توزیع دیگر برنامه هایی بود که در قالب دوازدهمین هفته پویش #هر هفته الف_ ب_ایران افتتاح شد.

🔸در استان بوشهر نیز چهار پروژه انتقال و توسعه طرح‌های برقی با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان در سه شهرستان بوشهر، عسلویه و دشتسان مورد بهره برداری قرار گرفت.

در ادامه افتتاح پروژه های آب و برق امروز در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و فارس هر کدام یک پروژه صنعت برق به ارزش ۲۸۳ میلیارد تومان و در استان مازندران نیز تنها پروژه آبی با سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

جزئیات هر یک از این طرح ها توسط مسوولان استانی تشریح شده که در ادامه به آنها اشاره می شود:

24 پروژه انتقال آب و برق در 8 استان‌؛ رهاوردی دیگر در حوزه انرژی

مازندران

🔹با حضور وزیر نیرو و در هفته دوازدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، سد لاستیکی فرح آباد ساری در استان مازندران با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان افتتاح شد.
این سد لاستیکی قابلیت تنظیم ۵.۵ میلیون مترمکعب آب را دارد که می‌تواند در زمان بهره‌برداری اشتغال را تا ۲۴۰۰ نفر افزایش دهد.

سد لاستیکی فرح آباد علاوه بر تامین آب برای ۱۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری فرح آباد که غالبا مردم منطقه به کشت برنج می‌پردازند، از تداخل آب شیرین رودخانه با آب شور دریا در فصول کم آبی جلوگیری می‌کند و ظرفیت باز چرخانی آب کشاورزی را نیز داراست.

از دیگر مزایای این سد می‌توان به سازگار بودن آن با محیط زیست، امکان بهره‌برداری درشرایط مختلف آب و هوایی و هزینه اجرایی پایین آن اشاره کرد.

بوشهر

در ادامه امروز پنج طرح تامین و انتقال برق با ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار در استان بوشهر افتتاح شد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان‌های فارس و بوشهر در این آیین گفت: اعتبارات این طرح‌ها از محل منابع داخلی این شرکت و بخش خصوصی تامین شده‌است.

غلامرضا نصیری افزود: این طرح‌ها شامل افتتاح پشت ۶۳.۲۰ کیلوولت روستای هلیله و خط ارتباطی ۶۳ کیلوولت به طول یک کیلومتر است که با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت برق منطقه‌ای راه‌اندازی شده‌است.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این طرح توسعه زیر ساخت و بهبود قابلیت اطمینان در تامین برق است.

نصیری گفـت: همچنین طرح افزایش ظرفیت و تغییر سطح ولتاژ ترانسفورماتور سوم پست محله بهمنی شهر بوشهر از دیگر طرح‌های افتتاحی است که با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید و هدف از اجرای آن تعدیل با ترانسفورماتورهای موجود و توسعه زیر ساخت و افزایش ظرفیت در تامین برق منطقه است.

نصیری عنوان کرد: افزایش ظرفیت خط ۶۳ کیلوولت برازجان – فرهنگ از دیگر طرح‌های افتتاحی است که این طرح با چهار میلیارد تومان اعتبار و به طول ۱۵ کیلومتر احداث شده‌است و برطرف کردن پرباری خطوط موجود و افزایش قابلیت اطمینان در برق منطقه شمال استان بوشهر از اهداف این طرح است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر همچنین به طرح نیروگاه خورشیدی ۲ مگاواتی شهرستان دشتی اشاره کرد و اظهارداشت: این نیروگاه با مشارکت بخش خصوصی با تامین اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: تامین انرژی پاک و ایجاد اشتغال و کاهش آلودگی زیست محیطی از اهداف این طرح است.

نصیری عنوان کرد:طرح خط ۴۰۰ کیلوولت پارس – عسلویه - کوشکنار به طول هفت کیلومتر نیز در کلیدخانه نیروگاه عسلویه افتتاح شد که اعتبار آن ۲۹ میلیارد تومان و از محل منابع داخلی شرکت برق منطقه‌ای تامین شده‌است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر گفت: وجود زمینه‌های اقلیمی و طبیعی، منابع متنوع تولید و نیروی متخصص و کارآزموده در ۲ استان فارس و بوشهر این قابلیت را ایجاد کرده که بتوان از توانمندی‌های ویژه در این منطقه استفاده بهینه برد و آن را در راستای توسعه به کار گرفت.

نصیری افزود: استان های فارس و بوشهر دارای توانمندی های شگرف و بزرگ در زمینه تولید انرژی برق است، طوریکه فارس با بهره‌مندی از اقلیم پرآفتاب و تابان و بوشهر با داشتن منابع گاز و انرژی هسته‌ای در نیروگاه اتمی این قابلیت را دارند تا از همه ظرفیت‌های موجود در جنوب کشور برای به فعل رساندن استعدادهای بالقوه بهره‌گیری کنند.

وی تاکید کرد: با بهره‌گیری از دو منبع خورشیدی و گاز در استان‌های فارس و بوشهر می‌توان همه برق مورد نیاز جنوب کشور و بخش عمده‌ای از برق کشور را تامین کرد.

نصیری عنوان کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت وجود منابع گازی در استان بوشهر می‌توان به ایجاد ظرفیت‌های بیشتر تامین برق در جنوب کشور امیدوار بود.

وی گفت: استفاده از انرژی گاز در این مناطق و افزایش تولید و تامین برق در واقع بهینه‌سازی تولید انرژی است که موجب افزایش ارزش افزوده، افزایش رونق و جهش تولید و حرکت در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است.

آذربایجان شرقی و اردبیل

۲ پروژه شرکت برق منطقه ای آذربایجان در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل نیز همزمان با هفته دوازدهم پویش سراسری وزارت نیرو در قالب پویش #هرهفته - الف- ب- ایران ، بهره برداری شد.

افشین روشن میلانی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان مجموع اعتبار هزینه شده به این ۲ پروژه را افزون بر ۳۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پروژه های شرکت برق منطقه ای آذربایجان شامل فاز اول پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت خلخال در استان اردبیل با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان و نیروگاه مقیاس کوچک ۱۵ مگاواتی "شرکت پلی نار" تبریز می باشد که این نیروگاه در عرض ۲ سال با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی احداث و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان ظرفیت فاز اول پست ۲۳۰ کیلوولت خلخال را ۱۲۵ مگاولت آمپر اعلام کرد و هدف از احداث این پست مهم در جنوب استان اردبیل را تقویت شبکه انتقال و فوق توزیع، کاهش خاموشی ها، افزایش قابلیت اطمینان شبکه و ایجاد زیرساخت توسعه به منظور پاسخگویی به متقاضیان جدید صنعتی و کشاورزی منطقه به ویژه شهرستان خلخال عنوان کرد.

میلانی همچنین ظرفیت اسمی نیروگاه مقیاس کوچک پلی نار تبریز (بخش خصوصی) را نیز شامل ۱۳ مولد ۱.۲ مگاواتی در مجموع ۱۵.۶ مگاوات اعلام کرد و گفت: این نیروگاه موجب بهبود کیفیت توان و کاهش تلفات انرژی برق در غرب کلانشهر تبریز خواهد شد.
وی اظهار داشت که این پروژه‌ها، موجب اشتغال ده‌ها نفر به صورت مستقیم خواهد بود و نقش موثری در توسعه زیرساخت‌های مشاغل بخش های صنعت، کشاورزی ، خدمات و رونق تولید در منطقه دارند.

همزمان با افتتاح ​۲۴ پروژه صنعت آب و برق کشور در قالب پویش هرهفته_الف_ب_ایران بهره برداری از پروژه پست۶۳/ ۲۳۰ کیلولتی خلخال روز چهارشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو مورد بهره برداری قرار گرفت.

در این آیین مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه ۲ پروژه این شرکت امروز در خلخال و تبریز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: فاز اول پست ۲۳۰ کیلوولت خلخال با ظرفیت ۱۲۵ مگاولت آمپر با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان و با هدف تقویت شبکه انتقال و فوق توزیع، کاهش خاموشی‌ها، افزایش قابلیت اطمینان شبکه و ایجاد زیرساخت توسعه به منظور پاسخگویی به متقاضیان جدید صنعتی و کشاورزی منطقه به ویژه شهرستان خلخال احداث شده است.

افشین روشن میلانی بیان کرد: نیروگاه مقیاس کوچک ۱۵ مگاواتی "شرکت پلی نار" تبریز نیز که امروز بهره‌برداری شد در عرض ۲ سال با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی احداث و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی ظرفیت نامی نیروگاه مقیاس کوچک پلی‌نار تبریز (بخش خصوصی) را نیز شامل ۱۳ مولد ۱.۲ مگاواتی که در مجموع ۱۵.۶ مگاوات است، اعلام کرد و گفت: این نیروگاه که با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی احداث شده است، موجب بهبود کیفیت توان و کاهش تلفات انرژی برق در غرب کلانشهر تبریز خواهد بود.

خوزستان

۱۱ پروژه شرکت برق منطقه‌ای خوزستان هم با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر نیرو در قالب دوازدهمین هفته پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران ، به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها در پست ۴۰۰ کیلو ولت برق یاسوج گفت: در دوازدهمین هفته پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران ، ۱۱پروژه شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به ارزش سرمایه گذاری بیش از ۶ هزارو ۷۳۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

محمود دشت بزرگ افزود: از این تعداد ، ۶ پروژه شامل افزایش ظرفیت پست آنزان ایذه، افزایش ظرفیت پست سرچشمه رامهرمز، افزایش ظرفیت ترانس پست دیمچه شوشتر، ورود و خروج خط ۱۳۲ کیلوولت پیروزان - بقایی در پست خزایی اهواز، خط ۱۳۲ کیلوولت چهار مداره شیبان به رینگ اهواز و بهره‌برداری از گام نخست پست برق میداوود در خوزستان هستند.
وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی که در خوزستان افتتاح رسمی شد بیش از ۲ هزارو ۴۰ میلیارد ریال است ، گفت: با بهره برداری از این پروژه ها ۱۰۴ مگاولت آمپر به ظرفیت پست ها و ۵۷ کیلومتر مدار به طول خطوط برق استان اضافه شد.
وی ادامه داد: پنج پروژه نیز شامل گام نخست پست بهمئی، خط ۱۳۲ کیلولوت شاهد- بهمئی، فیبر نوری خط بهمن- مختار- یاسوج ۴۴، پست موبیل دهدشت و نیروگاه کوچک مقیاس مفنا (گچساران) نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید.
دشت بزرگ افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۸۰ مگاولت آمپر به ظرفیت پست‌های برق و ۸۲ کیلومتر مدار به طول خطوط کهگیلویه بویراحمد اضافه شد.

گزارش در حال تکمیل است ....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اتفاق جالب بعد از حذف پرسپولیس در اراک