هفت حلقه چاه آب غیرمجاز در سقز مسدود شد


هفت حلقه چاه آب غیرمجاز در سقز مسدود شد

سنندج - ایرنا - رییس اداره امور منابع آب سقز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت حلقه چاه آب غیرمجاز در این شهرستان مسدود شده است و روند مذکور با جدیت ادامه می‌یابد.

عباس جاوید روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر این در سال گذشته، ۵۵ حلقه چاه آب غیر مجاز مسدود و تعداد ۵۰ مورد هم برای انسداد به مراجع قضایی معرفی شد.

وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی شدید امسال، حفر چاه غیرمجاز و در نتیجه برداشت بی رویه آب، منابع آب زیرزمینی را بشدت با خطر نابودی مواجه کرده است و باید نسبت به استفاده درست از این منابع اهتمام داشت.

رییس اداره امور منابع آب سقز با بیان اینکه در این شهرستان سفره آب زیرزمینی وجود ندارد، افزود: آنچه ما بعنوان ذخایر زیرزمینی از آن نام می بریم، در واقع آب موجود در دشتهای سیلابی و رسوبات مخروط افکنه‌ای و پای کوهی است که بطور مستقیم متاثر از نزولات جوی بوده و بشدت با کاهش برف و باران کاهش پیدا می کند.

جاوید با اشاره به اینکه مهمترین تبعات حفر چاههای غیرمجاز در معرض خطر قرار گرفتن منابع آب شرب روستایی است، یادآور شد: از طرفی چشمه ها، قنات‌ها و کاریزهای سنتی نیز در اثر برداشت های بی رویه بشدت افت آبدهی پیدا کرده و در حال نابودی است.

در سال ۱۳۶۱ قانون توزیع عادلان آب تصویب شد و بر اساس این قانون استفاده از منابع آبهای زیرزمینی از طریق حفر هر نوع چاه و قنات و توسعه چشمه در هر منطقه از کشور با اجازه و موافقت وزارت نیرو باید انجام شود و وزارت نیرو با توجه به خصوصیات هیدروژئولوژی منطقه (شناسایی طبقات زمین و آبهای زیرزمینی) ومقررات پیش بینی شده در این قانون نسبت به صدور پروانه حفر و بهره برداری اقدام می‌کند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی