یادی از شهدای 15 خرداد ایلام


یادی از شهدای 15 خرداد ایلام

در 15 خرداد سال 1361، یعنی 19 سال بعد از خرداد 1342، در دوران دفاع مقدس 36 نفر از مردم شهر ایلام به دلیل بمباران هوایی به شهادت رسیدند.

در میان این شهیدان از خردسال و کودک تا بزرگسال دیده می‌شود.

شهید احسان مومنی

شهید احسان مومنی فرزند عیسی در پنجمین روز از بهمن ماه سال ۱۳۵۸ شمسی در شهر ایلام و در خانواده ای متدین و مقید به آداب دین ومذهب دیده به جهان گشود وی که زندگی خود را در هنگامه انقلاب و نیز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ملت ایران آغاز کرده بود سرانجام در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ بر اثر بمباران وحشیانه شهر ایلام توسط بعثیون مظلومانه به شهادت رسید مزار این شهید خردسال در جوار امامزاده علی صالح (ع) قرار دارد .

شهید احمد غیاثی

وی فرزند پرویز در سال ۱۳۴۷ در شهر کوت عراق دیده به جهان گشود در سال سوم راهنمایی مشغول به تحصیل بود که بر اثر بمباران هوایی مناطق مسکونی شهر ایلام از تیر راس دشمنان بعثی دور نماند در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ به دیار حق شتافت مزار این شهید گرانقدر در جوار امامزاده علی صالح (ع) می باشد روحش شاد

شهیده بهجت بهارستانی

شهید قبل از انقلاب مرتب در مراسم مذهبی شرکت می نمود و با توجه به علاقه خاصی که به اهل بیت و مراسمات مذهبی داشت در این مورد تعصب خاصی نشان می داد زمانیکه حضرت امام خمینی را تبعید نمودند مرتب دعا میکرد که خداوند امام را سلامت به وطن باز گرداند و رژیم کثیف پهلوی را سرنگون کند در ایامی که جوانان در خیابانها بر ضد رژیم تظاهرات می کردند درب خانه به خاطر فرار و پنهان شدن آن از دست پلیس پهلوی باز بود و با گرمی فراوان از این جوانان پرشور پذیرایی می کرد در زمان جنگ تحمیلی او در اندازه توان داشت کمک می کرد وقتی که برادران پاسدار اعلام کردند که به جبهه چیز بفرستد خانه به خانه می گشت و زنهای همسایه را تشویق به کمک می کرد در تظاهرات و همچنین در تشییع جنازه شهدا به طور مرتب شرکت می کرد کمترهفته ای بود که در نماز جمعه شرکت ننماید با منافقین که باعث شهادت سربازان اسلام همچون شهید بزرگ و مظلوم بهشتی و شهدای محراب و شهید رجائی و با هنر شدند سخت مخالف بود .
او همیشه آرزو داشت که ایران در این جنگ تحمیلی پیروز گردد و نیز مرتب دعا می کرد که خداوند طول عمر امام را زیاد کند بطوریکه انقلاب حضرت مهدی (ع) و ظهورش برساند . این شهیده گرانقدر در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱در بمباران هوایی شهر ایلام به دیار حق شتافت.

شهید جعفر رشیدی کهره

شهید جعفر رشیدی کهره قبل از انقلاب همیشه و در همه حال به مبارزات خود ادامه داد و در پخش کردن انواع اعلامیه های ارسالی فعالیت داشت و بعد از پیروزی انقلاب همیشه در مراسمات شرکت می کرد و در نماز جمعه و در راهپیمائیها که بر پا می شد در آنها شرکت می کرد . او در راهپیمائی ۱۵ خرداد ۱۳۶۱که بر پا شده بود شرکت کرد و به وسیله مزدوران بعثی هم به شهادت رسید باشد که با شهادت این جوانان انقلاب جمهوری اسلامی تداوم یابد و باعث پیروزی رزمندگان اسلام و نابودی صدام و صدامیان گردد . روحش شاد .

شهیده جیران مامی

شهیده جیران مامی در سال ۱۳۲۴ در روستای زردآلو آباد بخش میشخاص چشم بدنیا گشود پس از مدت ۱۷ سال زندگی در کنار خانواده و تلاش در زندگی مشقت بار کشاورزی و دامداری در سال ۱۳۴۴ با پسر عموی خویش بنام نظر علی محمدی ازدواج نمود پس از ۸ سال زندگی با شوهر ایشان برای اداره و تداوم زندگی در واقع هم نقش مرد خانواده و هم زن را عهده دار بود و این شیر زن شهید بگونه ای بر امورات زندگی نظارت داشت که هیچگاه کوچکترین وقفه ای در روال عادی زندگی احساس نمی شد و بخاطر این روحیه شایان توصیف همواره مورد رضای همسرش بوده تا اینکه پس از حدود ۳۷ سال عمر در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ در حالیکه فرزند چهار ساله اش را بغل داشته بر اثر بمباران هواپیماهای رژیم بعثی صهیونیستی عراق در داخل منزل مسکونی خویش به درجه رفیع شهادت نائل و همراه فرزندش (شهید موسی محمدی )به جایگاه ابدی شتافت . روحشان شاد و راهشان پر رهرو


شهید موسی محمدی

شهید موسی محمدی فرزند نظرعلی و شهید جیران مامی در چهارمین روز از فروردین ماه ۱۳۵۸ در شهر ایلام متولد شد موسی کوچولو غرق در بازی های کودکانه خود بود که در سن ۳ سالگی خنده های کودکانه اش برای همیشه خاموش شد و در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ در اثر بمباران هوایی دشمن در بغل مادرش به شهادت رسید مزار شهید در علی صالح (ع) قرار دارد.

شهید رحمتعلی رحمتی

شهید رحمت علی رحمتی در سال ۱۳۰۰ شمسی در بخش چوار ارکوازی چشم به جهان گشود. و به اتفاق پدر و مادرش فاطمه و قاسم بگ نزدیک به سی سال از عمر خود را در کشور عراق گذراند
شهید در دوران طاغوت بخاطر تدینی که داشت از شرکت در مساجد و نماز جماعت غافل نمی شد و در تمامی تظاهراتها شرکت فعال داشت وی فردی مؤمن و با تقوا بود. در پانزدهم خرداد در اثر بمباران هواپیماهای بعثی و اصابت ترکش به ناحیه سینه زخمی و در ۲۴ از خرداد ماه ۱۳۶۱به شهادت رسید از این شهید گرانقدر دو فرزند به یادگار مانده است مزار این شهید گرانقدر در جوار امام زاده علی صالح (ع) واقع شده است .

شهید رستم بگ حق نظری
فرزند شیربگ در سال ۱۲۷۷ در شهرستان ایلام متولد شد. شهید بعلت نبود امکانات مالی و فقر خانواده نتوانست باسواد شود. شهید در کنار خانواده به کار آزاد پرداخت تا بتواند در تامین معیشت خانواده کمکی کرده باشد شهید در سال ۱۳۱۰ ازدواج نمود و ثمره این وصلت ۳ فرزند می باشد که از وی به یادگار مانده است ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ بود که شهید در حالیکه عازم رفتن به نماز جماعت بود بر اثر بمباران هوایی در اثر اصابت ترکش به بدن پاکش یه شهادت رسید. و در گلزار شهدای علی صالح(ع) مأوا گرفت
شهیده زینب حیدریان

شهیده زینب حیدریان در یک خانواده مذهبی و متدین در شهر ایلام در آغوش مادری مهربان و دلسوز و پدری که پایبند به اصول مذهبی و ارزشهای اخلاقی بوده دیده به جهان گشود رشد کردن در چنین فضای از وی انسانی مهربان و نوعدوست و مومن ساخته بود وی دومین فرزند خانواده در یک خانواده پرجمعیت محسوب می شد که تا پنجم ابتدایی به تحصیل مشغول بود بخاطر ویژگیهای اخلاقی ارزشمندی که در وجودش شکل گرفته بود از جمله مسئولیت پذیری و صبور بودن در تمامی امور منزل به مادر کمک می کرد و همچنین عهده دار رسیدگی به امورات خواهر و برادران کوچکتر از خود نیز شده بود و این مسئله سبب گشت که دیگر نتواند به ادامه تحصیل بپردازد و در منزل شروع به یادگیری هنرهای خیاطی ,قالیبافی و کارهای دستی نمود. بخاطر همان ویژگی های بارز اخلاقی هنر خود را بصورت رایگان در اختیار دختران همسالان خود قرار داد و سعی نمود تا آنجائیکه امکان دارد به افراد ضعیف محله و محروم کمک نماید در سال ۱۳۵۸ بودکه به عقد پسر عموی خود در آمد و حاصل این ازدواج دو پسر بنامهای فتح الله و سجاد می باشد سرانجام در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ درحالیکه پذیرای تعداد زیادی مهمان اخراج شده توسط رژیم بعث عراق بود. توسط بمباران رژیم بعث جان به جان آفرین تسلیم کرد.

شهیده زینب قربانزاده

شهیده زینب قربانزاده فرزند شهید مهرعلی قربانزاده در سال ۱۳۵۷ در بغداد به دنیا آمد هنگام مهاجرت به ایران ۲سال سن داشتند او طفلی معصوم در آغوش مادر بود او همراه مادر وبرادر ودو خواهرش در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ هنگامی به شهادت رسید که تنها ۴سال سن داشت.
شهید سید نبی موسوی

شهید سید نبی موسوی فرزند سید شمس الدین در پانزدهم روز از تیر ماه سال ۱۳۵۰ شمسی در شهرستان ایلام دیده به جهان گشود .وی که در استانی مرزی متولد شده بود تحصیلات خود را همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران بر ضد رژم سلطنتی آغاز نمود و تقدیر آنچنان بود که علاوه بر انقلاب شاهد جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران نیز باشد.شهید موسوی سرانجام در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ در حالیکه دانش آموز کلاس پنجم بود بر اثر بمباران شهر ایلام به شهادت رسید.مزار این شهید در صالح آباد (ع) قرار دارد .

زندگی نامه شهیده شربت پنجستونی
شهیده در سال ۱۲۹۸ در شهرستان ایلام دیده به جهان گشود. وی که در خانواده ای مذهبی وسنتی به دنیا آمده بود دارای خصوصیات اخلاقی ومذهبی بسیار خوبی بوده به طوری که در تمام طول عمر خود به طور مرتب تکالیف دینی خود را به نحو احسن انجام داده و در بین فامیل وهمسایگان به خوشرویی ومهربانی وصداقت وپاکدامنی و کمک به دیگران به ویژه مستمندان زبانزد بوده است .
او زندگی خود را با زحمات و مشقات فراوان سپری نمود .
در ۱۴ خرداد۶۱ یک روز قبل از شهادتش در منزل دخترش در پی اظهارات نوه هایش مبنی بر اخطار دشمن بعثی برای بمباران شهر ایلام در جواب گفت:من فردا در راهپیمایی شرکت می کنم و مرگ و زندگی دست خداست و معلوم نیست فردا کی زنده است کی مرده باشد .
در روز صبح ۱۵ خرداد ۶۱ وی از منزل دخترش واقع در خیابان شهید شیرخانی عازم راهپیمایی شد که بر خلاف نگرانی های دخترش که اصرار داشت فقط ده دقیقه دیگر در آنجا بماند خانه را ترک گفت وپس از گذشتن از درب منزل آقای پروری (محل اصابت بمب سنگین )و قبل از ورود به خیابان فردوسی با یک زن که همراه پسرش بود واز روستا آمده بودند به دنبال آدرس منزل روبه رویی می گشتند و زنگ درب منزل مورد نظر را زده بودند که در این هنگام هواپیماهای دشمن شروع به بمباران می کنند که وی بر اثر اصابت بمب سنگین در هفت متری خود به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

شهیده مهوش پروری

شهید مهوش پروری در سال ۱۳۳۹ در خانواده مذهبی و متوسط بدنیا آمد بعد از پایان رساندن دوره راهنمایی, ، چون علاقه به شقل معلمی داشت وارد دانشسرا تربیت معلم روستایی شد و بعد از دو سال این دوره را به پایان رسانید و در روستاهای محروم مشغول خدمت شد و حقوق ناچیز خود را بین فقرا تقسیم میکرد
بعد از پیروزی انقلاب که آرزوی او بود در روشن نمودن مردم سهم بسزایی داشته باشه او امر به معروف و نهی از منکر را سرلوحه زندگی خود قرار می داد پیام امام را به گوش مردم میرساند با همه با شیرین زبانی برخورد می نمود به صله رحم توجه زیادی داشت و نزد فامیل بسیار عزیز بود و احترام به پدر و مادر را هرگز فراموش نمی کرد , او می گفت با ذکر خداست که دل آرام و روح تسکین پیدا می کند
در سال ۶۱ برای مدت یک هفته از روستای محل خدمتش به منزل پدرش آمده بود در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ هواپیماهای مزدوران بعثی شهر ایلام را بمباران نموده وی و خواهر و مادربزرگش را مظلومانه بشهادت می رسانند.


شهیده شربتی سروری

شهیده شربتی سروری فرزند جمشید در ۱۲ فروردین ماه سال ۱۲۸۰ در یک خانواده متوسط ومذهبی در شهر ایلام به دنیا آمد شهیده سروری متاهل و دارای ۱۲ فرزند است و در روز پانزدهم خرداد ۱۳۶۱ بر اثر بمباران هوایی شهر ایلام به درجه رفیع شهادت نائل گشت مزار این شهیده در جوار امامزاده علی صالح (ع) قرار دارد .


شهیده شهین طهماسبی پور

شهبده شهین طهماسبی پور در خانوادهای متدین و انقلابی در سال ۱۳۴۶ در استان ایلام متولد شده و بعد از گذراندن دوران دبستان دوره ی راهنمایی را در مدرسه ی زینب (س)با نمرات ممتاز به پایان رسانید دانش آموز دوره دبیرستان بود که در جریان بمباران هوایی رژیم بعثی عراق در۱۵ خرداد ۱۳۶۱ در آغاز امتحانات دبیرستان دار فانی را وداع گفت روحش شاد و یادش گرامی باد .
شهیده شهین تهماسبی پور همیشه زمزمه شهادت در راه خدا را بر لب داشت و درست بعد از راهپیمایی در همان روز جمله ی شهادت در راه خدا برای من افتخار است را برزبان جاری کرد .


شهیده طوطی مومنی

وی فرزند صادق در چهارمین روز از شهریورماه سال ۱۲۹۰در شهرستان ایلام دیده به جهان گشود به علت کمبود امکانات تحصیلی در آن زمان نتوانست از نعمت سواد بهره مند شود وی مادری بسیار مهربان وهمسری بسیار دلسوز برای همسرش بود تا اینکه دست تقدیر چنین رقم خورد در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ بر اثر اصابت ترکش در بمباران هوایی مناطق مسکونی به دیار حق بشتابد مزار این شهیده گرانقدر در جوار امامزاده علی صالح قرار دارد ازاین شهیده سه فرزند به یادگار مانده است .روحش شاد


شهید عبد علی اشرفی

ایشان فرزند کلبعلی در هیجدهمین روز از اسفندماه ۱۳۳۱در صالح آباد متولد شده وی به علت فقر خانواده نتوانست از سواد بهره گیرد و به کارگری مشغول شد شهید در دوران انقلاب در راهپیمایی هایی که بر علیه رژیم بود شرکت می کرد و با تشکیل سپاه پاسداران به عضویت این ارگان در آمد و تا پایان عمرش در آنجا فعالیت نمود حاصل ازدواج شهید یک فرزند پسر بود.
مزار وی در گلزار شهدای صالح آباد قرار دارد.


شهیده عزت الملوک طهماسبی پور

شهید ه عزت الملوک طهماسبی پور فرزند رستم و فاطمه در اولین روز از شهریورماه ۱۳۵۳ در شهرستان ایلام به دنیا آمد وی محصل مقطع پنجم ابتدایی بود که با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بمباران مناطق مسکونی مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به دیدار حق شتافت
مزار این شهیده عزیز در جوار امامزاده علی صالح قرار دارد .

شهید علی غیاثی

شهید علی غیاثی وی فرزند پرویز خان در سال ۱۳۴۵ در شهر کوت عراق دیده به جهان گشود وی در سال دوم دبیرستان مشغول به تحصیل بود که بر اثر بمباران هوایی مناطق مسکونی توسط رژیم بعث عراق در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ مورد اصابت ترکش قرار گرفت وبه درجه رفیع شهادت رسید مزار این شهید گرانقدر در جوار امامزاده علی صالح قرار دارد .

شهیده فاطمه قربانزاده

شهیده فاطمه در هشتمین روز از تیرماه ۱۳۴۹ در بغداد پایتخت عراق بدنیا آمدند و برای اینکه ایشان از خانواده ای مذهبی بودند ومخالف رژیم صدام بودند و علاقه بسیار خوب به امام خمینی (ره ) داشتند و به این دلیل در ۲۷ خردادماه ۱۳۵۹ از عراق اخراج واز طریق مرز سومار وارد ایران شدند و در اردوگاه مهاجرین بهرام آباد خرم آباد به مدت ۱۰ روز بطور موقت سکونت داشتند
و بعد از رسیدن اقوام از اردوگاه خارج شدند و به طرف ایلام آمدند و ایشان چون آمادگی تحصیل را داشتند و دختری مؤمنه و متدین و با حجاب بودند در مدرسه را هنمایی شهادت ثبت نام
نمودند تا اینکه در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ بر اثر بمباران هوایی دشمن بعثی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند .

شهید فرزاد اسکندری

شهید فرزاد اسکندر پور فرزند عیسی در سال ۱۳۵۰ شمسی در شهرستان ایلام دیده به دنیا گشود. وی توانست تا مقطع سوم ابتدایی تحصیلاتش را انجام دهد شهید که به همراه خانواده اش در استانی مرزی می زیست و در حالی که دانش آموز بود در۱۵ خرداد ۱۳۶۱ بر اثر بمباران هوایی شهر ایلام بر اثر ترکش بمبارن به شهادت رسید مزار شهید در گلزار شهدای صالح آباد واقع است .


شهید قمر حیدری

شهید قمر حیدری فرزند کاظم بگ و جیران در ششمین روز از فروردین ماه سال ۱۳۰۷ شمسی در شهرستان ایلام دیده به جهان گشود. . به علت نبود امکانات و فقر مالی در آن زمان از نعمت سواد بی بهره ماند. سپس به کارهای کارگری مشغول شد. تا اینکه در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ در بمباران مناطق مسکونی ایلام توسط رژم نامنحوس بعثی عراق به شهادت رسید .
مزار شهید در گلزار شهدای صالح آباد قرار دارد .


شهیده کریمه قربانزاده

شهیده کریمه قربانزاده فرزند مهر علی در سال ۱۳۴۲ در بغداد به دنیا آمد . تحصیلات ابتدایی را در کشور عراق به انجام رسانید
و پس از مهاجرت به ایران در سال ۱۳۵۹ اقدام به ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی (در مدرسه شهادت)نموده اند .
وی دختری مومن .متدین . نجیب وپیرو خط امام (ره)بود .در ۱۵ خر داد ۱۳۶۱ بر اثر بمباران هوایی به شهلدت رسید یکی از آرزوهای والای ایشان دیدار امام خمینی (ره) بود تا اینکه به لقاءالله پیوست .

شهیده گل طلا یوسفی

وی فرزند نورعلی در سومین روز از اولین ماه سال ۱۳۲۶ در روستای بهمن آباد از توابع شهرستان ایلام دیده به جهان گشود به علت نبود امکانات تحصیلی نتوانست از نعمت سواد بهره مند گردد با رسیدن به سن قانونی ازدواج تشکیل زندگی داد وی مادری بسیار مهربان و همسری بسیار فداکار برای همسرش بود دست تقدیر چنین رقم خورد تا اینکه در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ در بمباران هوایی شهرستان ایلام بر اصابت ترکش دشمن به ناحیه سر به دیار معبود خویش بشتابد مزار این شهید ه گرانقدر جوار امامزاده علی صالح قرار دارد روحش شاد.از وی یک فرزند پسر و ۴ فرزند دختر به یادگار مانده است .

شهیده لیلا هاشمی

شهیده لیلا هلاشمی فرزند همت در ۱۷ فروردین ماه ۱۳۵۵ در بهمن آباد از توابع بخش چوار دیده به جهان گشود وی در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بود که دست تقدیر چنین رقم خورد وی بر اثر بمباران هوایی شهرستان ایلام در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ به دیار معبود خویش شتافت مزار این شهیده در جوار امامزاده علی صالح قرار دارد روحش شاد .

شهیده ماریا طهماسبی پور

شهیده ماریا طهماسبی پور فرزند رستم در ۱۰ دیماه ۱۳۵۰در خانواده ای مذهبی و متدین دیده به جهان گشود وی که درسال اول راهنمایی مشغول به تحصیل بود که در بمبا ران مناطق مسکونی ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به دیدار حق شتافت. مزار این شهیده گرانقدر در جوار امامزاده علی صالح قرار دارد .

شهید محسن مومنی

شهید محسن مومنی فرزند عیسی در پنجمین روز از بهمن ماه سال ۱۳۵۸ شمسی در شهر ایلام در خانواده ای متدین و مقید چشم به جهان گشودو ی که در هنگامه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ملت ایران متولد شده بود و از آنجا که در استانی مرزی می زیست سر انجام در تاریخ ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۶۱ بر اثر بمباران شهر ایلام به شهادت رسید مزار این شهید در صالح آباد قرار دارد .

شهید محمدرضا شرفی

شهید محمدرضا شرفی فرزند جمعه در سال ۱۳۴۹ در روستای بهمن آباد از توابع استان ایلام دیده به جهان گشود به علت نبود امکانات وی تا مقطع پنجم ابتدایی توانست ادامه تحصیل دهد در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ بر اثر حمله های وحشیانه رژیم بعث عراق و بمباران هوایی مناطق مسکونی بر اثر اصابت ترکش به ناحیه قلب به دیدار حق شتافت .مزار این شهید گرانقدر در جوار امامزاده علی صالح (ع) قرار دارد

شهید موسی قربانزاده

شهید موسی قربانزاده فرزند مهر علی در سال ۱۳۴۵ در بغداد به دنیا آمد . تحصیلات ابتدایی خود را در کشور عراق به انجام رسانده و پس از مهاجرت به ایران درسال۱۳۵۹ اقدام به تحصیل در مقطع راهنمایی مدرسه راهنمایی شهید دستغیب نموده اند .
وی پسری مؤمن و متدین و فداکار و دانش آموز ی درس خوان بودند که در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ بر اثر بمباران هوایی شهر ایلام شربت شهادت را نوشید .


شهیده نجیمه غیاثی

وی فرزند جواد وسکینه متولد شهر کوت عراق وی مهاجر جنگی بودند در شهر ایلام سکنی گزیدند وی متاهل ودارای ۳فرزند پسر و۲ فرزند دختر بود که بر اثر بمباران هوایی ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ شهر ایلام مورد اصابت ترکش دشمن بعثی قرار گرفت وبه فیض شهادت رسید مزار این شهید گرانقدر در جوار امامزاده علی صالح قرار دارد .

شهید نریمان محمد بیگی

شهید نریمان محمدبیگی فرزند سلمان در ۱۷ دیماه ۱۳۲۵ در شهرستان مهران متولد شد او در خانواده ای متدین و از نظر اقتصادی در سطح متوسطه به دنیا آمد در دوران نوجوانی بعد از فوت پدر و مادرش سرپرستی او و برادرش به عمویش واگذار شد وی بعد از ازدواج به شهر ایلام مهاجرت نمود و در شهر ایلام به کار مشغول شد وی در۱۵ خرداد ۱۳۶۱ در راهپیمایی شهر ایلام در اثر اصابت ترکش ناشی از بمباران رژیم بعث به شهادت رسید .مزار این شهید در صالح آباد می باشد و از ۳ فرزند به یادگار مانده است .


شهید نصرت اله بشار
شهید نصرت اله بشار فرزند یوسف در سال ۱۲۴۸ شمسی در شهرستان ایلام دیده به جهان گشود وی که به دلیل فقر مالی و محرومیت منطقه از انجام تحصیل بازمانده بود اما دارای روحیات و اعتقادات پاک و مذهبی بود و از همین رو به عنوان خادم مسجد به فعالیت پرداخت .شهید بشار که در استانی مرزی می زیست در زمان جنگ تحمیلی رژِیم بعث عراق علیه ملت ایران بر اثر بمباران شهر ایلام ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ به شهادت رسید
مزار این شهید گرانقدر در صالح آباد قرار دارد .


شهیده نورخاص یوسفی نژاد
شهیده نورخاص یوسفی نژاد فرزند نورعلی در خانواده ای مذهبی و متدین به دنیا آمد وی که مادر ۸ فرزند و عاشقانه مشغول به انجام کارهای خانه بود که در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱بر اثر اصابت ترکش خمپاره ناشی بمباران هوایی هواپیماهای دشمن بعثی مناطق مسکونی به دیدار حق شتافت روحش شاد و یادش گرامی باد.

شهیده والیه قربانزاده

شهیده والیه قربانزاده فرزند علی اکبرایشان در سال ۱۳۱۹ در روستای بلیین از توابع شهرستان استان ایلام دیده به جهان گشود دوران کودکی را در روستای بلیین به سر برد در دوران نوجوانی همراه خانواده به کشور عراق مهاجرت نمودند ودر آنجا ازدواج کرده وصاحب ۹ فرزند شده اند وی مادری مهربان، دلسوز وهمسری با محبت خانمی خانه دار واهل تقوی واز خانواده ای مومن ومتدین بود او پس از سالها زندگی در کشور عراق در سال ۱۳۵۹ به ایران رانده شدند ودر ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۱ بر اثر بمباران هوایی شهر ایلام به درجه رفیع شهادت نائل آمدند در ضمن یکی از آرزوهای والای ایشان زیارت مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه ((ص)) بود .

شهیده وحیده پروری

شهیده وحیده پروری در سال ۱۳۴۰ در شهر ایلام در خانواه ای مذهبی ومتدین به دنیا آمد .او دختری ساده ومهربان که در همان دوران کودکی صادق وفداکاری او مورد تحسین خانواده واقوام بود.دوران ابتدایی وراهنمایی رابا کنجکاوی وتلاش فراوان پشت سر گذاشت واز همان دوران خلاقیت های چشمگیری دراو نمایان می شد کارهای قدرتی که در شان جرات یک دختر نبود او به نحو احسن انجام می داد .
دوران تحصیلات متوسطه را در دبیرستان تربیت شهر ایلام گذراند ، دوستان زیادی داشت خوش اخلاق وبا گذشت بود در تمام امورات پا به پای مسئولین مدرسه ودوستان خدمت می کرد .
کارهای هنری را بدون آنکه آموزش ببیند انجام می داد وبه دیگران هم می آموخت,همیشه با خوش رویی با سوالات ومشکلات دیگران وخود برخورد می کرد .
صبور ونترس بود من که به عنوان فامیل وهم کلاسی با او بودم طاقت یک لحظه دوری از او را نداشتم وبه همین خاطر بعد از ساعات درسی در پایگاه های بسیج مساجد (مسجد جامع)با هم بودیم ودر کارهای پشت جبهه خدمت کردیم دوره آموزش نظامی را هم گذراندیم .
او همیشه از شهادت وشهامت تعریف می کرد .همیشه به مادرش می گفت:من دوست دارم شهید بشوم وبه شما مادر شهید بگویند مادرش از این حرف می ترسید ولی او لذت می برد گویا الهامی به او شده بود .
اواخر سال تحصیلی بود خود را برای امتحانات نهایی سال چهارم آماده می کردیم با هم متعهد شدیم که همدیگر رایاری کنیم .
درحین امتحانات نورانیت عجیبی در چهره ی او پدیدار شده بود با اینکه ما ازامتحان ودرس خواندن خسته بودیم اما او با روحیه شاد وخستگی ناپذیر ما را به ادامه درس خواندن تشویق می کرد می گفت خواستن توانستن است .
آخرین امتحان را به یاد می آورم که زبان خارجه داشتیم وبه گفته خانواده اش در حین خواندن درس زبان خارجه بود که در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ روز شنبه ساعت ۸:۳۰
صبح بر اثر بمباران هوایی رژیم بغثی عراق لباس افتخار شهادت را به تن پوشید ودر کنار خواهر ومادر بزرگش برای همیشه در سینه خاک آرام گرفت .
او رفت اما خاطرات شیرین برای ما دوستان به جا گذاشت وهمیشه یاد و خاطره او در دل ما زنده وبجا ماندنی است .
زندگینامه شهیده حنا غیاثی
وی فرزند پرویزخان در سال ۱۳۵۰در شهر کوت دیده به جهان گشود وی در مقطع چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل بود که در بمباران هوایی شهر ایلام در۱۵ خرداد تاریخ ۱۳۶۱ مورد اصابت ترکش دشمن بعثی قرار گرفت وبه درجه رفیع شهادت رسید مزار این شهید گرانقدر در جوار امامزاده علی صالح (ع) قرار گیرد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ مخصوص 20 اردیبهشت + دانلود غزل حافظ