محدوده زیست قوچ‌های سالوک اسفراین افزایش یافت


محدوده زیست قوچ‌های سالوک اسفراین افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: افزایش جمعیت قوچ و میش‌های منطقه حفاظت شده سالوک در شهرستان اسفراین سبب شده تا این وحوش برای یافتن غذا به ارتفاعات مرکز استان کوچ کنند.

محمد خالقی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منطقه حفاظت شده سالوک در اسفراین محیط مناسب برای زیست قوچ و میش ها است و اقدامات خوبی برای صیانت از این گونه های وحشی در این منطقه انجام شده است از این رو جمعیت این وحوش در آن منطقه افزایش یافته است که به نظر می رسد این حیوانات برای توسعه زیستگاه و یافتن غذا به ارتقاعات شهرستان بجنورد از جمله ارتفاعات آلاداغ آمده اند.

وی خاطرنشان کرد: امسال شمار قابل توجهی از قوچ و میش‌های منطقه سالوک اسفراین به ارتفاعات بجنورد کشانده شدند و خوشبختانه وضعیت خوبی در عرصه‌های این شهرستان برای وحوش حاکم است.

وی افزود: ارتفاعات شهرستان بجنورد به لحاظ امنیت و منابع غذایی در دسترس، زیستگاه مناسبی برای این وحوش به شمار می رود و در این مناطق تعارض میان وحوش و انسان کم و امنیت مطلوب است.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: شرایط مناسبی در زیستگاه های این شهرستان برای وحوش وجود دارد و در این سال ها جمعیت حیات وحش افزایش یافته است.

خشکسالی سبب مهاجرت وحوش شده است

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین هم با بیان اینکه جمعیت قوچ و میش در منتطقه سالوک بیش از ۲ هزار راس برآورد شده است گفت: آماری از قوچ و میش هایی که به سمت ارتفاعات شهرستان بجنورد کشیده شده اند در دست نیست.

علی فرجی اظهار داشت: خشک سالی ها و کاهش منابع غذایی سبب شده تا وحوش از منطقه سالوک این شهرستان به ارتفاعات بجنورد بروند.

وی با اشاره به اینکه شماری از جمعیت قوچ و میش های منطقه ساریگل در این شهرستان به منطقه شاه جهان رمیده شده اند افزود: به علت حضور فعالیت های معدنی در منطقه آلبلاغ شهرستان اسفراین در منطقه حفاظت شده ساریگل، بخشی از وحوش به ارتفاعات مجاور از جمله شاه جهان رمیده شده اند.

مدیر حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: البته بعید نیست این وحوش به سالوک هم کشانده شده باشند و از این منطقه حفاظت شده به سایر مناطق رفته باشند.

بر اساس این گزارش جمعیت قوچ و میش در سالوک و ساریگل اسفراین بیش از پنج هزار راس برآورد شده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»