ادامه و تشدید بارش‌های تندری در اردبیل


ادامه و تشدید بارش‌های تندری در اردبیل

اردبیل - ایرنا - وقوع رگبارهای تندری که از اوایل اردیبهشت به شکل متناوب در اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان آغاز شده است از ظهر فردا جمعه تشدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آشفتگی‌های جوی با شکل‌گیری سریع و گسترش ابرهای توفانزا موسوم به کومولونیمبوس و در پی آن رخداد آذرخش و بارش رگباری باران و وزش تندبادهای موقت از حوالی ظهر آغاز و تا پاسی از شب به تناوب ادامه می‌یابد.

براساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری آرایش الگوهای تاثیرگذار بر هوای ایران به گونه ای است که از فردا تا دست کم پایان هفته آینده امواج ناپایدار به صورت پی در پی از پهنه های آبی پیرامون به کرانه های خزر و منطقه شمال‌غرب ایران روانه می‌شوند و برآیند این الگو وقوع تندرهای بهاری در این نقاط است.

در این میان استان اردبیل بیشترین تاثیرهای ناشی از این امواج بارشی را دریافت خواهد کرد و باتوجه به ریزش حجم هنگفتی از آب باران در زمان کوتاه چند دقیقه‌ای خطر شکل‌گیری سیلاب‌ها و روان آب‌های مقطعی در نقاط مختلف این استان وجود دارد.

همچنین احتمال خسارت براثر ریزش سنگین باران و در بعضی نقاط مستعد و به خصوص در کوهپایه‌ها بارش تگرگ طی این بازه زمانی هست.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به هشدار سطح زرد هواشناسی خواستار رعایت موارد احتیاط و ایمنی ازسوی ساکنان این استان طی روزهای آینده و به ویژه هنگام عصرها و اوایل شب شد.

فرهاد عبدالعلی‌پور افزود: خودداری از کوهنوردی و بیابان نوردی، پرهیز از استقرار در فضاهای باز و بیرون از شهرها برای ایمن ماندن از خطرهای صاعقه، عدم چرای احشام و حیوانات اهلی در کوهپایه‌ها و خودداری از کوچ عشایر ، اتراق نکردن در حواشی و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و نیز بازبینی استحکام سازه‌ها و تابلوهای شهری ازجمله این موارد هستند.

ساکنان بسیاری از نقاط استان اردبیل از ابتدای اردیبهشت تاکنون به شکل متناوب در ساعات عصر شاهد وقوع رگبارهای پراکنده و رعدو برق هستند که براثر این اغتشاشات جوی و به ویژه بارش تگرگ خساراتی به کشتزارها و بعضی سازه‌ها در نقاطی از این استان وارد شده است.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. پیشینیان اردبیل ۴۰ روز از حوالی ۶ اردیبشت تا ۱۵ خرداد را در زبان ترکی قیرخ ایکیندی (چهل بعداز ظهر) نامیده‌اند و بر این باور بوده اند که در بسیاری از این روزها در ساعات عصر توفان تندری در منطقه به وقوع می پیوندد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!