آمار مبتلایان تب مالت انسانی در استان مرکزی 43 درصد کاهش یافت


آمار مبتلایان تب مالت انسانی در استان مرکزی 43 درصد کاهش یافت

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: آمار مبتلایان انسانی بیماری تب مالت در این استان پارسال با اقدامات فراگیر و هدفمند مراقبتی هشت ساله 43 درصد کاهش یافت.

دکتر«محسن شانقی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۴۲۰ نفر سال گذشته در استان مرکزی به بیماری تب مالت مبتلا شدند درحالیکه آمار مبتلایان به این بیماری در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۷۳۲ نفر بود.

وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه، بهداشتی، مقابله‌ای و انجام مستمر واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف دام و مشترک بین انسان و دام در هشت سال اخیر از جمله مهمترین عوامل کاهش بیماری‌های مشترک بوده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی شمار کانون‌های بیماری دام، طیور، آبزیان و زنبو عسل در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید (سال ۹۲) در این استان را یک‌هزار و ۱۱۸ واحد عنوان کرد و گفت: آمار این کانون‌ها در سایه راهبرد هدفمند و نظارت مستمر با کاهش ۷۰ درصدی همراه شده و اکنون ۳۰۰ کانون بیماری در استان وجود دارد که برای اقلیل و خذف آن‌ها اقدامات هدفمندی در جریان است.

دکتر شانقی، از افزایش ۵۱ درصدی نظارت‌های بهداشتی و شرعی واحدهای تولیدی وبهبود کیفیت و سلامت فراورده‌های خام دامی خبرداد و گفت: ۶۴ هزار و ۴۹۰ تن گوشت قرمز و سفید امسال در استان مرکزی با نظارت این اداره کل در کشتارگاه‌های استان استحصال شد که این میزان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۴۵ هزار و ۵۱ تن بوده‌ است.

وی، بهبود توان تشخیصی آزمایشگاه‌های دامپزشکی و بخش خصوصی استان مرکزی و تجهیز و بروز رسانی این واحدها را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در این مدت عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۱۷۰ آزمایشگاه بخش خصوصی اکنون در استان فعال است که تعداد این واحدها در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۲۴ واحد بوده‌ است.

دکتر شانقی یادآور شد: توسعه بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه های دامپزشکی استان مرکزی اکنون در قیاس با هشت سال قبل حدود ۳۷ درصد افزایش یافته‌ است.

وی خاطرنشان کرد: صادرات فرآورده‌های خام دام و طیوراز جمله خوراک و مکمل طیور، تخم مرغ خوراکی، گوشت مرغ، پا و پنجه مرغ، تخم مرغ نطفه‌دار، آلایش مرغی، خمیر مرغ، عسل و ماهیان زینتی در پایان سال گذشته نسبت به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: یک میلیون و ۱۳۶ هزار و ۷۴ قطعه انواع ماهیان زینتی سال گذشته با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که صادرات این ماهیان در مدت مشابه ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۲۳۳ هزار و ۴۵ قطعه بوده‌ است.

دکتر شانقی ادامه داد: ۵۳۰ هزار و ۳۵۸ کیلوگرم تخم مرغ خوراکی سال گذشته با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که صادارت این محصول در مدت مشابه ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۹۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بود.

وی، صادرات گوشت مرغ منجمد از این استان در سال گذشته را سه میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۳۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: صادارت این محصول در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید(سال۹۲) ۳۳۲ هزار و ۴۰ کیلوگرم بوده‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان